wilmablogghund

Direktlänk till inlägg 26 november 2017

Ossy och Vilda grisklöven

Av Wilma Border collie - 26 november 2017 17:56

Söndagar innebär för det mesta tråk men i dag blev det en väldigt bra dag. Såg att matte plockade fram intressanta saker ur frysen innan jag skulle ut. Verkade lovande.

 

Gick ut och passerade skidbacken. Kollade om det möjligen skulle finnas spår efter Ossy. Hade liksom inga planer på att missa honom igen.

 

Va? Jag varit borta? Nä då du förstår att jag var tvungen och ta en sväng och kolla om jag skulle hitta Ossy.

 

Bara det att medan jag var borta hade matte lyckats hitta Ossy eller om det var han som hittade henne.

Ossy tiggde ost och vi umgicks.

 

Sen hamnade vi här. Med hjälp av mitt koppel blev både jag och Ossy fångar vid en staketstolpe. Matte försvann och jag började förstå vad som skulle hända.

Hon kom tillbaka och vi blev befriade från fångenskapen.

 

Nu ska vi ha skoj med en massa lek.

 

Vi provade att se farliga ut men misslyckades totalt.

 

Provade en del avancerad dans också. Väldigt skoj hade vi.

 

Efter en massa roligt så ansåg Ossy att matte skulle ta fram ett ben eller nåt annat godis. Han är bra tydlig, sätter en tass på mattes fot och tittar bedjande på henne.

Nu blev det varken ben eller annat godis.


 

Kolla denna film. För första gången får Ossy prova att spåra blodet matte skvätt ut och doften av Vilda grisens klöv. Han var så himla duktig.

 

Titta här så stolt han är när han kommer med klöven.

 

Jag hittade också en klöv. Matte kan vid sällsynta tillfällen vara riktigt smart så hon hade tagit med två klövar så vi skulle hitta varsin.

 

Ossy han tuggade en del på klöven och jag gjorde samma med min.

 

Nu hade matte rätt sorts vitt ben med till Ossy, jag sällskapstuggande lite på det medan han höll på med klöven. Men nä vita ben är inte min grej.

 

Ossy bytte bort klöven mot det vita benet. Suck, dessa karlar blir han aldrig klar med beneländet? Vi har faktiskt en massa annat vi ska göra.

 

Lärde Ossy att det kan växa ost på träden. Det fattade han snabbt och städade noga.

 

Men sen ville han spåra klöv igen. Stor besvikelse när det inte fanns nån klöv.

 

Du och jag Ossy, vi älskar minsann varandra.

 

Så lekte vi ännu mera, hade väldigt skoj.

 

Men livet är inte bara lek, vi hade en massa viktiga saker att diskutera också. Som varför det inte finns nya klövar hela tiden. Vi tog nämligen det där spåret ett par vändor till.

 

Kompensation för missen med det runda benet, Ossy fick ytterligare ett av rätt format.

 

Sen var det dags att gå vidare vi hade umgåtts länge och haft så trevligt.

 

Sista jag såg av Ossy med benet i munnen är han på väg mot sitt hemma. Han var bra trött då för detta med att använda nosen tar på krafterna. Men matte sa att vi ska få spåra ihop igen och att hon ska lägga mycket klurigare spår till oss.

 

Jag gick genom Tråkskogen, hittade några Vinterskivlingar som jag självklart fick beröm för. Var koppelfånge just då för det kom okända människor.

 

Rulla i rimfrost är faktiskt skönt. Behövde svalka mej lite.

 

Passerade över Heden och fick syn på Inez som rastade sin husse. Sprang dit och hälsade.

 

Tyvärr Inez jag har jobbat hårt med nosen och en massa lek med Ossy så jag orkar inte leka med dej. Just detta att få använda nosen ordentligt tar verkligen på krafterna. Hörde att matte pratade med Inezhusse om att det skulle låta Inez göra sånt för att bli skönt trött.

Gick hem och somnade gott.

I morgon är det måndag och Sigrid igen, hoppas vi kan hitta på nåt skoj.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wilma Border collie - Torsdag 25 april 18:01

Skulle hämta Basse inför skogsrundan.   Titta! Premiär för i år att åka nedanför skidbacken. Det finns en del snö kvar i backen om vi skulle drabbas av akuta behov av rull i konstsnö. Basse var mycket nöjd eftersom han befann sej på vanliga li...

Av Wilma Border collie - Onsdag 24 april 18:07

Hämtade Basse efter morgonrutinerna. Idag såg matte skillnad på bilnyckel och bajspåsar, får vara glad för det lilla.   Så var liftarsäsongen inledd. Basse var på vägen vid sin vanliga liftarplats och blev så glad när taxi anlände.   Skulle...

Av Wilma Border collie - Tisdag 23 april 18:05

Tur att jag och matte var ensamma när jag gick ut på min morgonrunda. Satte mej, la en hög. Matte skulle plocka upp den. Jo visst, hon stod som ett fån och stirrade på bilnyckeln!! Det är viss skillnad på den och nummer två påsar. Alltså denna förv...

Av Wilma Border collie - Måndag 22 april 17:58

Isande kallt är det fortfarande. Skulle hämta Basse så skulle vi hitta på nåt. Blev rörigt. Basse blev väldigt upprörd över något och drog, tog tid att få tag på honom, för detta något skulle minsann skällas ut och det mycket och länge. Samtidigt...

Av Wilma Border collie - Söndag 21 april 17:56

Bara att inse, någon har stulit våren. Lika kallt idag och dessutom blåser det runt isbjörnar och pingviner. Efter att ha klarat av mina morgonrutiner så var det efter några veckors väntan dags att åka.   Jaha, där borta på gräset ligger Bas...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards