wilmablogghund

Alla inlägg den 13 november 2017

Av Wilma Border collie - 13 november 2017 17:51

ÄNTLIGEN måndag! Jodå jag fick gå och hämta Sigrid på morgonrundan. Alltså var allt precis som det skulle.

När vi skulle till skogen så blev vi skjutsade.

 

Här har jag inte varit sen det var kurs med blivande svamphundar och det var ett par månader sen. Alltså massor att kolla.

 

Vadå borta? Vi har inte varit här på evigheter och det är massor att göra.

 

Jag återkom och hade nästan klätt av mej under frånvaron. Matte klädde på mej igen.


Sigrid återkom också och vi blev tillsagda att sköta oss. Matte hade nämligen sett en massa spår efter Vilda grisar.

 

Jo vi skötte oss i flera minuter. Nånstans inne i skogen är vi och vi är upptagna. Matte var måttligt road.

 

Efter en lång stund så kom vi, eller jag anlände först och Sigrid strax efter. Men Sigrid tänkte göra en sån där fuling. Visa sej och sticka igen, men torkade blodpudding kunde hon inte motstå.

 

Jag hade visst varit i några snår för jag hade lyckats riva upp en del av reflexvästen.

 

Fångar, eländes elände. Men vi brukar ju få vara på fria tassar efter en stund.

 

Det doftar så spännande i skogen och vi behöver faktiskt dra i väg och kolla en massa. Bara att glömma eftersom vi fortfarande var fångar.

 

Nu är det tydligen vår i den här skogen. Bombmurklorna har vaknat. Det är en av få fridlysta svampar och kommer vanligen på våren.

 

Jag lärde mej dom i våras och visst kom jag ihåg. Fick mycket beröm när jag markerade. Men tro inte att jag blev av med fångenskapen inte.

 

Sigrid var lika duktig hon, en massa beröm men inga fria tassar inte,

 

Matte har tagit bilder på hur mycket Bombmurklor som helst. Men första gången för denna kombination. Trattkantarell, Bombmurkla och Kantarell.

 

Vi fortsatte att spåra och vädra efter det där superintressanta. Troligen väldigt korkat för matte vägrade släppa oss. Fanns massor med skit efter Vilda grisarna och nybökat var det också. Vi ska överhuvudtaget inte bry oss om Vilda grisar för de kan vara livsfarliga.

 

Säsongen för Karl johan är definitivt över, så här ser de ut nu mer.

 

Detta är Håris ett vackert naturfenomen som kan ses vid denna årstid. Växer på pinnar av lövträd och isen skapas när fukt tränger ut. Lär orsakas av en svamp.

 

Men titta vad som hände när matte petade. Där fanns ingen pinne utan en gammal svamp!!!!! Nu är det inte gamla Stinkkremlor ( sån på bilden) som orsakar Håris på grenar utan nån mikroskopiskt liten svamp.

Gick vidare och var fortfarande fångar, enligt matte kunde vi glömma allt om fria tassar som vi uppförde oss.

 

Kolla Sigrid, hade hon inte varit fånge hade hon dragit här. Detta är en typisk position när hon tänker lägga ner Hälge eller nåt annat förbjudet.

 

Hon försökte trösta sej med att gräva några viktiga gropar men inte ens det fungerade.

Marken var så frusen att det inte gick att gräva. Var faktiskt väldigt synd om oss.

 

På väg tillbaka till bilen. Kan du släppa mej, det doftar så oerhört intressant här? Glöm, du ska gå till bilen och det är inte tal om fria tassar idag var svaret jag fick.

Åkte hem, hade tråkigt.

Gick på eftermiddagsrunda, mest spännande var en massa spår efter snygga hanar. Blev kallade för PMS hundar igen av matte. Vadå, vi måste ha stenkoll och vi måste berätta för alla hanar att vi snart kommer att vara oemotståndliga.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards