wilmablogghund

Direktlänk till inlägg 29 augusti 2017

En hård dag

Av Wilma Border collie - 29 augusti 2017 17:55

I dag skulle vi ägna oss åt förberedelser inför det där märkliga i morgon. Alltså skulle vi till en skog för att med tur hitta diverse olika sorters svampar.

 

Har var vi för ett par veckor sen och då var det alldeles övergivet men matte trodde att det nog skulle funka idag.

 

Började bra för matte hittade massor med såna här Sandsoppar. Inte mycket att ha som färsk, men som torkad är den jättegod.

 

Sigrid hon glömmer minsann inte, sist då rullade hon massor här och tydligen var den goda doften kvar idag för hon rullade och rullade.

 


Matte plockade diverse svampar och fotograferade ännu fler. Vi ägnade oss åt en massa viktiga hundsaker.

Hittade mycket Karl Johan en del små fina och andra som denna som ansökt om medlemskap i PRO.

 

Så nu har vi kommit till sjön. Perfekt för bad är aldrig fel.

 

Otroligt! I dag passade det Sigrid att bada igen. Tydligen är det bara vissa sjöar som duger numer.

 

Jag badade också mycket. Skönt vaten och det var gott att dricka.

 

Den här svampen heter Skarp dropptaggsvamp. Ingen matsvamp men så vacker.

 

Klämmer man lite på den så kommer de vackra röda dropparna verkligen fram.

 

Vänta, vänta och vänta ännu mer, tänk att den där människan alltid ska göra en massa ointressanta saker.

 

Detta orsakade väntan för oss. Ta bilder på ett gäng med Knäpparlaver som bodde i en Rödbrun stensopp Larverna bor kvar i skogen och svampen är hemma hos mej.

 

Jaha detta var verkligen en bra skog idag, Vi har kommit halvvägs och stora korgen har fyllts med mycket svamp.

 

Vi jobbade lite och markerade Karl Johan. Självklart beröm och godis.

 

Tränade på Sandsopp. Här har Sigrid varit duktig och markerat. Att jag försökte markera de i korgen behöver vi inte prata så mycket om.

 

Vi vilade en stund medan matte plockade ännu fler.

 

Hörru matte jag har hittat Sandsoppar åt dej. Detta gjorde jag alldeles på egen tass utan att matte hade bett mej leta. Gissa om jag fick massor med beröm och godis.

 

Skrytbild. Verkligen bra resultat och jag och Sigrid har hittat en hel del av de här svamparna. Mest Sandsopp och Karl Johan plus ett gäng andra arter som ska användas vid det där mystiska i morgon.

 

Trodde vi skulle åka hem men inte det vi skulle till ett av Malmköpings bättre godisställen. Fast den där grodan som satt på trappan och sa saker var underlig, mycket underlig.

 

Hej Maggan! Länge sen sist bjuder du på nåt gott? Vi fick en massa smaskig ost och lite annat godis.

 

Begriper inte varför matte sa att jag såg ut som en padda när jag råkade somna under bordet. Men människorna pratade massor med tråk i evigheter.

 

Sen fick vi leta ost på grsmattan. Väldigt trevligt.

Åkte hem, somnade. Matte rensade svamp, sorterade svamp och fyllde alla ollor till svamptorken.

Eftermiddagsrundan blev också skogen. För matte ville ha några fler svampar tills i morgon.

 

Årets första Blomkålssvamp hade kommit. Nu fick Sigrid lära sej att de lönar sej.

 

Fin är den. Perfekt till i morgon.

 

Så hade det kommit såna här Mandelriskor igen, inte så många men behövs bara nån,

 

En Stolt fjällskivling blev det också. Matte var väldigt nöjd med allt vi fått ihop i dag.

Lyckas använda tre svampkorgar på en och samma dag är ovanligt. Först en på förmiddagen, sen står snygg korgen med diverse svampar till i morgon och så användes en tredje för det vi hittade på eftermiddagen.

Lämnade hem Sigrid som var trött och jag var lika trött jag när jag kom hem. Mycket intensiv dag detta.

 
 
Paula i pörtet

Paula i pörtet

29 augusti 2017 18:53

Vilken lyckad dag., Jag är mäkta imponerad över svampen jag inte trodde fanns, dropptaggsvampen, vilken skönhet, fast jag tycker röda dropparna liknar blod, lite läskigt är det allt.
Kram från oss i pörtet

http://paulaz.se

 
Kasper

Kasper

30 augusti 2017 18:15

En sön massa olika svampar! Blödande svampen ser lite läskig ut, men rött är ju fint. I dag är även min matte helt klädd i rött, och märkligt nog har hon lila foppatofflor och en svart grej som håller ihop håret i nacken. Så hon känner sig helt besläktad med Maggan på din bild. Fast egentligen är vi väldigt ledsna här hos oss. Natte mår dåligt och har fått ont i magen av allt.

http://https://kasperian2.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wilma Border collie - Måndag 22 april 17:58

Isande kallt är det fortfarande. Skulle hämta Basse så skulle vi hitta på nåt. Blev rörigt. Basse blev väldigt upprörd över något och drog, tog tid att få tag på honom, för detta något skulle minsann skällas ut och det mycket och länge. Samtidigt...

Av Wilma Border collie - Söndag 21 april 17:56

Bara att inse, någon har stulit våren. Lika kallt idag och dessutom blåser det runt isbjörnar och pingviner. Efter att ha klarat av mina morgonrutiner så var det efter några veckors väntan dags att åka.   Jaha, där borta på gräset ligger Bas...

Av Wilma Border collie - Lördag 20 april 18:00

Någon har stulit våren för fortfarande är det kallt. Klarade av mina morognrutiner och passsade dörren i evigheter. Tur att jag har bra läkkött för idag hade benstumparna läkt, bara utväxten av tassarna som fattas. Den som ser tassar på bilderna me...

Av Wilma Border collie - Fredag 19 april 18:17

När jag var ute för sista kvällsrundan så snöade  det massor, fullkomligt onödigt. I morse var det mesta borta som tur var, men kallt. Hämtade Basse. Ingen skog idag, vi skulle till Flen. Först fick vi passa bilen medan matte handlade tråk. F...

Av Wilma Border collie - Torsdag 18 april 18:06

Kallt var det när jag var på morgonrunda. Matte sa att hon sett bilder på hur det snöade massor ett natl mil söderut. Åkte och väckte Basse, som omväxling ville Nisse gå ut. Samma smörande för att jag skulle öppna dörren. Så skulle vi hitta på nå...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards