wilmablogghund

Alla inlägg den 26 augusti 2017

Av Wilma Border collie - 26 augusti 2017 18:01

I dag var det dags för kurs igen för blivande svamphundar.

 

Åkte till mötesplatsen och väntade, alltid spännande att se vad det är för hundar som jag ska träffa.

Jo det kom två bilar och sen åkte vi vidare till dagens skog.

 

Hej Molly så du ska lära dej det här med svamp.

 

Pinchern Scilla var också med, jag tog täten och visade dom vägen. Nu börjar jag kunna mina skogar ganska bra.

 

Tydligen så skulle människorna parkera sina saker här. Jag provade om det gick bra att få nåt godis på bordet. Gjorde det inte.

 

Sen var det dags för allvaret. Här börjar Scilla träna på att känna igen doften av kantareller.

 

Molly tränade hon också.

 

Jag som kan det där drog i väg och försökte prata med Ekorre. Slutade med att matte kom och hämtade mej. Skulle inte alls bry mej om såna idag.

 

Molly och Scilla tränade mycket när de inte spanade av skogen.

 

Kolla Scillas blick, hon har precis upptäckt hur otroligt gott det är med ost.

 

Med mycket möda och stort besvär så lyckades vi hamna alla tre på bild. Jag, Molly och Scilla.

 

Molly och Scilla samarbetade också. Spelade inte så stor roll hos vem de nosade på svampen huvudsaken var godiset.

 

Sen var det dags för fikapaus. Sånt där skogsfika är alltid trevligt. Vi passade på att vila lite också. Det tar på krafterna för eleverna att lära sej nya saker.

   

Så nu ska vi mot nya ställen och jag vet precis vilken runda matte planerat. Om hon tar hand om människorna så tar jag hundarna.

 

Scillas matte hittade ett gäng fina Karl Johan och Mollymatte fick lära sej en del om såna.

 

Så fortsatte träningen för Molly och Scilla. Molly nosade fint på de växande kantareller som finns.

 

Scilla var lika duktig hon. De kommer att klara detta galant.

 

Scilla och Molly fick ett nytt intresse också, osttuben. Det var supergott enligt dom. Fast det tycker ju alla hundar jag känner.

 

Hittade en massa mer Karl Johan och en del andra svampar. Mollymatte vågade till slut plocka och ska prova att äta såna i kväll.

Molly och Scilla var trötta så det var dags att lägga av och gå till bilarna och åka hem. De ska ha krafter kvar till nästa omgång kurs i morgon.

När jag åkte hem blev det väldigt bra. Matte stannade och hämtade Sigrid. Det strular på hennes mattes jobb så Sigrid behövde sällskap några timmar. Var hemma hos mej medan matte åt och fixade en del annat. Jag sov faktiskt för det tar på mina krafter också med kurs och nya hundar.

 

Gick ut en sväng, blev ingen skog idag utan vi fick leka på Heden ett tag.

 

Sigrid hon försökte markera en flugsvamp, men såna ger ju inget beröm. När vi var klara så slog mattes demens till. Planen var att Sigrid skulle gå hem, men det glömde matte. Gör ingenting då får vi umgås längre. Fast vi ska nog lämna hem henne om en stund tyvärr.

I morgon är det dags för kurs igen i en annan skog.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards