wilmablogghund

Direktlänk till inlägg 23 augusti 2017

Ganska mycket svamphundsjobb

Av Wilma Border collie - 23 augusti 2017 17:29

Den här dagen började alldeles fel. När jag gick ut för morgonrundan så tänkte jag självklart hämta Sigrid. Nähä, matte drog med mej åt alldeles fel håll. Vadå, hon sa ”vi ses i morgon” när Sigrid lämnades igår.

 

Nu är jag ute igen och nu SKA jag hämta Sigrid! Visade sej att hennes matte är ledig idag så Sigrid skulle med på skogsrundan.

Inte skulle vi åka nånstans heller, mänskliga korkade påhitt om en lugn dag eftersom det varit så mycket länge nu.

 

Träffade Chihuahua DeeDee på vägen mot var vi nu skulle. Trevligt var länge sen vi såg henne.

 

Ni minns väl hur sur Sigrid var i går när jag tränade på Smörsopp och hon inte fick nån belöning för sin flugsvamp. I dag visade hon att hon minsann kan Smörsopp numer.

Titta så fint hon nosar på dom.

 

Hörru Sigrid var duktig så vi borde få godis båda två. Jo vi fick.

 

Gick en bit på spårvägen var väldigt länge sen vi var på den. Hade inte hänt nåt av värde. Träffade inte några vi känner heller.

 

Gick till skogen. Här har vi inte varit på ett tag så jag spanade ordentligt. Fallna träd är perfekt för såna sysselsättningar.

 

Sigrid var på egna äventyr, såna där förbjudna. Men hon kom i alla fall, hade bråttom så öronen fladdrar.

Matte skulle ha tag på kantareller till helgens kurs och det hade funnits valpar här. Jodå de hade blivit vuxna.

 

Så fanns denna en riktigt stor Bleka kantarell.

 

Dessutom hade det fötts en hel del små valpar, mer svampvatten så kommer de att bli vuxna.

 

Flämt! Jag och Sigrid har lekt en massa medan matte var upptagen med nåt annat. Det blev bra hett att rusa runt i skogen.

 

Detta var matte upptagen med. Nu har det börjat komma såna här Svart trumpetsvamp. Fanns några som var vuxna och en hel del valpar. Tydligen så ska vi lära oss såna här också.

 

Hittade en stubbe alldeles full med Föränderlig tofsskivling också. Fick massor med beröm och god ost när vi hittade den.

 

Sigrid hittade en stor hög med färskt löst Hälgebajs. Hon blev totalförbjuden att ens tänka tanken på att rulla sej och matte tror att det var Hälge hon spårade när hon var på det där förbjudna äventyret.

Gick vidare ägnade oss åt vanliga hundgöromål ett tag.

 

Mer svamphundsjobb. Fanns en massa Smörsoppar och många var så fina att de fick följa med hem.

 

Vi tränade på såna här Strävsoppar också. Om det fortsätter att falla svampvatten så kommer vi att ha tassarna fulla varenda dag i alla våra skogar.

 

Passerade hundbadet. Det var bra varmt så det var väldigt skönt att svalka mej i sjön och dricka.

 

Sigrid hon har bestämt att just nu har hon slutat bada. Satt bara och tittade på medan jag hade trevligt i sjön.

 

Sen var det dags att gå hem. Inte skulle Sigrid med hem till mej inte. Nä hon skulle gå hem till sin matte. Korkat enligt oss.

I morgon så ska vi visst ha kurs med Sigridmatte. Hon måste lära sej svamparna Sigrid kan och förstå hur Sigrid jobbar.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wilma Border collie - Fredag 19 april 18:17

När jag var ute för sista kvällsrundan så snöade  det massor, fullkomligt onödigt. I morse var det mesta borta som tur var, men kallt. Hämtade Basse. Ingen skog idag, vi skulle till Flen. Först fick vi passa bilen medan matte handlade tråk. F...

Av Wilma Border collie - Torsdag 18 april 18:06

Kallt var det när jag var på morgonrunda. Matte sa att hon sett bilder på hur det snöade massor ett natl mil söderut. Åkte och väckte Basse, som omväxling ville Nisse gå ut. Samma smörande för att jag skulle öppna dörren. Så skulle vi hitta på nå...

Av Wilma Border collie - Onsdag 17 april 17:56

Kallt i morse, när jag var ute för morgonrunda så var det frost på bilarnas rutor. Den där våren verkar dröja. Basse skulle hämtas igen. Hade tur för han var på sin vanliga liftarplats och ännu bättre, dörren öppnades så vi tog oss in och fick vä...

Av Wilma Border collie - Tisdag 16 april 18:01

Matte kom ur sängen utan problem i morse trots gårdagens krachlandning. Bara en öm arnbåge, skönt att slippa dra runt på ett vrak. Basse sov i vanlig ordning. Åkte och hämtade honom. Nisse kom rusande och ansåg att jag skulle släppa in honom. Und...

Av Wilma Border collie - Måndag 15 april 17:57

Basse han gjorde som vanligt, tog sovmorgon. När mina morgonrutiner var avklarade och den långsamma matte klar med sitt så åkte vi och hämtade honom.   Nu börjar tråkgrönsakstiden. Stå och gulla med tråkrababrber ska det vara nödvändigt det? F...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards