wilmablogghund

Alla inlägg den 22 augusti 2017

Av Wilma Border collie - 22 augusti 2017 17:57

I dag skulle en skog kollas hade matte bestämt. Var ett par veckor sen vi var där och eftersom det fallit en del svampvatten kanske det hänt nåt.

 

Så där framme och vi har insett att vi ska kolla det där nya kärret som vi hittade förra hösten.

 

Började bra för det hade fötts ett par Bleka taggsvampar, en mycket god matsvamp.

 

Otroligt, jag hittade minsann ett dike med vatten. Såna är ju extremt sällsynta numer.

 

Självklart så både drack jag och plaskade runt i det. Vem vet när jag ser vatten nästan gång.

 

Matte kollade efter de där Rödgula trumpetsvamparna. Jo de som var valpar sist hade blivit vuxna.

 

Så hade det fötts nya valpar och dessutom var det riktigt blött i det där kärret, bara svampvattnet fortsätter att falla så blir det nog bra.

 

Jag spanade noga av området. Tänkte att det kanske skulle synas nåt spännande. Gjorde det inte, Ekorrarna var inte hemma heller.

 

Sigrid hon hittade till sin stora lycka en riktigt lerig grop där hon kunde gräva sina älskade gropar. Har varit svårt för henne att utöva den hobbyn när marken är som cement.

 

Jag hittade en vattenpöl. Såna fanns det massor i Halland, men här är de ju nästan utrotade. Gott lerigt vatten var det i alla fall.

 

Jodå det syns på Sigrid vad hon pysslat med. Alldeles svart runt nosen av den leriga jorden. Skitiga hundar är lyckliga hundar enligt matte. Kan tala om att mina tassar var rejält svarta de också.

 

Nu vaknar de här som heter Karl Johan. Matte hittade tre stycken och blev så glad.

 

Såna här Smörsoppar var det gott om. Nu skulle vi träna på dom.

 

Jodå inga problem jag markerade snyggt. Blev belönad.

 

Sigrid hade det totala hjärnsläppet. Hon blev suuuuuuur när hon varken fick beröm eller ost. Men en Röd flugsvamp ger inte sånt.

 

Jag markerade fler Smörsoppar.

Så då kommer minsann osten fram. Sigrid övergav sin flugsvamp och insåg att hon skulle nosa på Smörsopp istället.

 

Hittades en Karl Johan till men eftersom denna hade genomäten hatt fick den bo kvar

i skogen.

 

För att fira att det faktiskt fanns en del svamp så lekte vi en stund. Jagade varandra mycket och snabbt.

 

Så där en skrytbild. Ser inte så mycket ut men korgen innehåller en liter Rödgul trumpetsvamp, tre Karl Johan, ett par Bleka taggsvampar, lite Föränderlig tofsskivling och mycket Smörsopp. Bra skörd för att vara detta eländiga år.

Åkte hem, käkade och slappade. Matte kollade postfacket och för en gångs skull hade posten skött sitt jobb. Sladden till kameran kom idag, välbehövligt för det var inte mycket batteri kvar.

Gick på eftermiddagsrunda och vi hittade faktiskt ett gäng med champinjoner på en gräsmatta. Matte hade kameran hemma på laddning så inga bilder på vårt fynd.

Har hört hemska hot om morgondagen. Lugn dag med hänvisning till att det varit mycket sista tiden och att det är kurs igen i helgen.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards