wilmablogghund

Alla inlägg den 19 augusti 2017

Av Wilma Border collie - 19 augusti 2017 17:11

Här har det varit tassarna fulla sen igår morse. Började med att matte packade massor med saker som jag skulle ha med mej. Sen vöntade jag på att Ann Marie som skulle följa med skulle komma.

 

Råkade somna utanför min port av ren leda en stund. Men sen komm Ann Marie och allt packades i hennes bil och vi åkte. Åkte i minst tusen mil i svampvattennedfall innan det var dags att stanna en stund.

 

Människorna skulle fika och jag drack vatten och käkade lite.

 

Gick en kissväng och lyckades hitta Champinjoner. Fast de bor kvar.

 

Här hade jag stannat vid ett märkligt fallfärdigt gammalt hus. Just då föll det inte svampvatten men det syns på

bilden hur det faller på andra sidan den där sjön som heter Vättern.

 

Innan vi skulle åka vidare så tuggade jag i mej i smaskig kycklingpinne i bilen.

 

Efter att ha åkte bil i minst sjuttontusen mil (och de sista tiotusen men en pajade fönsterhiss så det drog och regnade in i bilen så skulle vi passera här. Detta heter Ullared och är enligt matte ett mardrömställe. Finns ett

jättelikt gult varuhus och såna ska man passera med blixtens hastighet. Gick inte bra, men matte körde koncenterat rakt fram och svängde INTE till vänster där det där stället ligger.

 

En liten bit efter mardrömsstället så var jag ÄNTLIGEN framme. Hej Terra, dej har jag inte träffat på nästan ett

år och då var du en liten valpis.

 

Hej Madde vad trevligt att träffas igen. Henne lärde jag känna när jag precis hade flyttat till matte förra året.

Ann Marie syns i bakgrunden.

 

Terra har verkligen blivit en stor och stilig dam sen vi sågs sist. Då var hon bara tretton veckor nu är hon ett drygt år.

 

Vi kollade av hennes rastgård och i bästa samförstånd så pinkande vi in den ihop.

 

Träffade Kleptoman Leyas otroligt vackra pappa Trötter. Hade intressanta samtal med honom om hans dotter som

inte är som andra katter.

 

Jaha, som om jag inte har åkt bil så det räcker idag. Nu ska jag ut och åka tillsammans med Terra.

 

Tur att de har små skogsvägar i Halland för det kördes i lusfart medan människorna spanade efter svamp.

 Dett är Blodsopp en svamp som är jättevanlig här men bara finns lite av hemma hos mej.

 

Ute ur bilen och jag och Terra lekte en del. Hade skoj.

 

Madde kollade nån myrstack där det växer Champinjoner. Lyckat fynd.

 

Världen har nog sett större Karl Johan än de som fanns i skogen.

 

Det fanns riktigt många såna här Blodsoppar till mattes stora lycka. Eftersom de mörkanar när man skär i dom går

det utmärkt att skriva i porlagret. Märkligt mänskligt påfund.

 

Terra som skulle gå kurs som idag fick testa att lukta på en Blodsopp. Jo jasg provade jag också för det händer att de visar sej här.

 

Träffade en söt liten groda som faktiskt ville posera på bild.

 

I skogen finns det en vacker gammal stenmur alldeles full med mossa.

 

Här i Halland har det minsann fattit svampvatten så det stod såna här stora fina kantareller överallt. Lovande 

inför kursen eftersom den skulle hållas här.

 


Hittade en sjö där jag och Terra badade en del och drack gott vatten

 

En del av mattes eftertraktade Blodsoppar och några Karl Johan. Alla kanatreller lämnades i skogen i väntan på

lördagen och eleverna.

 

Kvällens kock Terras husse Anders som lagar supergod mat.

 

Människorna rensade svamp och käkade mat som enligt matte var supergod.

 

Jag sov, det är tröttsamt att åka långt och greja med en massa.

 

Så blev det idag. Så här såg det ut när alla bilar med mina elever var på plats i skogen.

 

Detta är Mattias han är administatörskollega tll matte i den stora svampgruppen på Facebook. Efter att matte hade haft nån fullkomligt galen dröm så skulle han inte få komma i närheten av svamp. Bröt omgående mot förbudet 

som ni ser.

 

Nu är det dags för allvaret, hundarna ska påbörja sin resa mot att bli svamphundar.

 

Inne i skogen och alla började träna efter mattes instruktioner.

 

Var jag än tittade så var det hundar som bekantade sej med doften av svamp. Alla var superduktiga.

 

Jag hälsade självklart på alla elever också. Måste vara en artig hund.

 

Det tränades och tränades.

 

Fikapaus och nu ska alla människor få smaka på nåt de inte har en aning om vad det är. Det luktades, smakades

och funderades.

Svaret var tryffelsmör på Stjärnhovstryffel.

 

Så var det dags för allvar igen. Nu ska det letas på marken och jag kollar att Pepsi gör rätt.

 

Ytterligare en av alla elever som tränar. De var jätteduktuga och eftersom det är så gott om svamp så kunde

de öva ordentligt.

 

En lång och upptagen dag i skogenb håller på och tar slut. Men man måste passa på att gosa när chansen ges.

Vem vet när nån vill klia mej på magen nästan gång?

Sen var det dags att säja hejdå till alla elever och vi ses i morgon.

 

Hemma hos Terra så pratade jag en del med Musse, han är halvbror till Kleptoman Leya och enligt matte

otroligt vacker.

 

Fast allra vackrast är underbara pappa Trötter. I alla fall enligt matte.

 

Människorna har rensat mer svamp och jag och Terra har sovit och sovit ännu mer.

I morgon är en ny dag och efter att kursen har avslutats så ska jag ¨ka alla hundratusen milen hem igen. Det

kommer kanske en snabb blogg i morgob kväll annars på måndagmorgon. Men Halland är ett bra ställe. Ska nog

åka hit igen.


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards