wilmablogghund

Alla inlägg den 4 augusti 2017

Av Wilma Border collie - 4 augusti 2017 18:07

I dag så skulle vi ägna oss åt förberedelser. I morgon är det dags för årets första svamphundselev. Nu skulle vi försöka hitta några levande kantareller som han kan träna på.

 

Började med den här skogen, där har det funnits några som matte faktiskt vattnat några gånger.

 

Syntes ett kolsvart moln så hopp om mer svampvatten fanns, kom ett par fjuttmillimeter igår bara.

 

Nånting hade skrämt upp en liten Hasselsopp ur jorden. Men det var inte sån vi skulle ha tag på.

 

Sigrid hon käkade gräs som om hon aldrig sett nåt att äta. Men hon anser ju att både mat och godis är ganska onödigt just nu.

 

Här ska de där kantarellerna växa, alltså letade vi. De stora hade dött torkdöden utom ett par stycken som fortfarande levde.

 

Finns några små valpar som kommit där matte hållit på och vattnat. Men så här små får vara kvar i skogen.

 

Det lilla svampvatten som föll i går orkade inte genom träden där skogen är tät. Syns tydligt på denna bild hur torrt det är.

 

Otroligt! Två såna där Föränderliga tofsskivlingar som lever. Men de är kvar, för två stycken räcker inte till nånting.

 

Sigrid hon kan bara inte passera Fjälltickan utan att markera den. Självklart fick hon både beröm och belöning.

Tillbaka till bilen för nu skulle vi kolla i en annan skog. Matte muttrade en massa om att helgens kurs kommer att gå till historien som den svamplösaste nånsin. Eleven behöver svampar att träna på och hoppet var under skosulorna.

 

Hamnade i Spökskogen för matte kom ihåg att här hade vi sett några levande kantareller för ett tag sen. De kantarellerna var stendöda och matte sa en massa som jag inte tänker upprepa.

 

Men så helt plötsligt i den där nattsvarta tillvaron såg det ut så här. Jag och Sigrid står och nosar på nånting.

 

Titta framför våra nosar, där sitter en av dom. Gissa om vi fick beröm, mängder med beröm.

 

Så här stora var de och dessutom ganska många. Helgen är räddad!!!!!! Fick höra att vi är världens bästa hundar och det östes beröm och godis över oss.

 

Sen blev det ännu bättre. Hamnade i bilen för att åka igen. Kolla duktiga svamphundar skjutsas minsann till världens bästa Grisöronaffär!

 

Jag tror jag ska ta anställning där som städpatrull, hittade en del godis på golvet som jag självklart städade bort.

 

Sigrid ansåg att hon skulle kolla sin vikt och hon hade ökat hela hundra gram sen sist. Jag ligger stadigt på min perfekta jag.

 

Kollade av mer och handlade en del. Var superbra pris på mitt absoluta favoritgodis så det köpte jag mycket av.

Gick ut från Grisöronaffären och medan vi shoppade hade det kommit typ fem droppar svampvatten.

 

Men titta här, nån kilometer bort och det är dyngsurt efter massor med svampvatten.

Märkligt nog så fortsatte det att vara så hela vägen fast matte trodde inte att det hade kommit nåt här hemma.

 


Turen var med oss för det var lika blött när vi kom in i Malmköping.

Hemma så provsmakade vi inköpen och helt plötsligt kom Sigrid på att hon var hungrig så hon åt en massa av min mat. Bra nu kanske hon återgår till sitt gamla vanliga jag igen.

Eftermiddagsrundan då var bara ena Prylaffären öppen, alla våra andra affärer var stängda.

Lämnade hem Sigrid och hörde de där tråkorden ses på måndag.

Men jag kommer att ha tassarna fulla med den där hunden som ska lära sej en massa om svampsökets hemligheter i helgen. Knastertorra skogar och uselt med svamp är inte de bästa förutsättningarna men vi får göra så gott vi kan.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards