wilmablogghund

Alla inlägg den 24 juli 2017

Av Wilma Border collie - 24 juli 2017 18:06

Så där måndag och ordningen är återställd igen. Hämtade Sigrid på min morgonrunda precis som jag helst ska göra varje dag. Bara det att jag hört talas om att nu är det slut på den där nyordningen som varit ett par månader. Inga trevliga kvällar tillsammans och inga helger heller. Korkade påhitt.

När vi varit hemma hos mej ett tag så skulle vi ut och åka. Bäst att passa på innan det blir för hett och matte skulle göra saker i skogen.

 

Jaha, här var det inte så länge sen jag var men då var inte Sigrid med. Ägnade oss åt att kolla alla viktiga hundsaker.

 

Detta var en gång en bäck, som alla andra är den torr så det dammar nu. Matte påstår att sist det syntes vatten här var förra våren.

 

Matte hittade en söndertorkad Kremla, det är meningen att jag och Sigrid ska lära oss såna. Men ingen idé att träna när det bara finns en som dött av torkan.

 

Vi gick och kollade sjön, drack lite och plaskade runt en del. Bäst att passa på innan Vattentjuven stulit hela sjön.

 

Den här stenen till exempel ska normalt knappt synas. Dags att Vattentjuven återlämnar allt stöldgods nu.

 

Jaha, är du klar snart? Vi är klara med vårt här sen länge. Men matte vattnade och vattnade på kantarellerna. Det hjälper faktiskt för de lever och hade växt lite sen förra gången.

 

Sigrid hade planer på att göra nåt i den lilla ån men matte ansåg att hon skulle komma istället. Sur Sigrid kom.

 

Min och mattes chef har varit här och sågat. Blev så fint så och nu kommer alla vandrande hundar fram igen när trädet är borta.

 

Så blev vi koppelfångar. Nån som heter Råbock var ganska nära och hade en massa högljudda åsikter om vår närvaro. Vi skulle inte umgås med honom och Sigrid visade att hon nog helst hade gett sej iväg till honom.

 

Gick och kollade skärmskyddet. Eller Sigrid förväntade sej ost och matte läste gästbok.

Då kom det vandrare och inte vilka som helst. Visade sej att det var matte och Sigges första chef. När matte började med Sörmlandsleden för flera hundra år sen så jobbade han som underhållsansvarig. Jag och Sigrid presenterade oss ordentligt, måste vara artiga mot vandrare. Nu skulle han och hans fru ut och vandra på min etapp.

Vi vattnade kantareller på ett ställe till. Tur att ingen ser mattes märkliga sysselsättningar i skogen men svamphundseleven som kommer måste ha något att jobba med.

 

Där Sigrid står och dricker vatten borde det vara nästan en meter djupt vatten om det vore normalt.

 

Sen jagade matte fjärilar. Fanns massor men de vill sällan eller aldrig vara med på bild. Bara denna som snällt poserade.

 

Medan hon pysslade med det så träffade vi den där före detta chefen igen. Sen var det dags att åka vidare.

 

Nu hamnade vi i en annan skog för den skulle också vattnas.

 

Sigrid visade framtassarna och satte nosen i backen och hittade kantarellerna. Hon är verkligen duktig på detta.

 

Kantarellerna lever fortfarande och matte såg att vattning lönar sej för det kommer en massa millimetersmå också. Blir att vattna ännu mera eftersom inget svampvatten kommer.

Åkte hem till mej och gjorde ingenting.

Gick på eftermiddagsrunda, trots moln var den vidrigt varm och kvav. Inte var våra affärer öppna och inte träffade vi några vi känner heller.

Lämnade hem Sigrid och i morgon ska vi hitta på nåt annat vad det nu kan bli.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards