wilmablogghund

Alla inlägg den 15 juli 2017

Av Wilma Border collie - 15 juli 2017 17:49

Jag tänkte som vanligt hämta Sigrid när jag gjorde in morgonrunda, men det skulle jag inte alls..

Var hemma en liten stund och sen skulle jag ut igen. Då kom Sigrid och hennes matte för vi skulle åka och göra saker. Eftersom det blir oväder med vidrig hetta ganska snabbt så åkte vi tidigt.

 

Jaha så har matte trollat fram ett nytt ställe igen där vi inte har varit.

 

Nosade på en ny svamp, heter Svavelticka och är ätlig och god som ung. Matte skar av en del användbara bitar som Sigridmatte fick.

 

Vi hade massor att kolla eftersom vi hamnade på ett nytt ställe. Många intressanta dofter fanns det.

 

Flera bryggor också så vi kollade alla mycket noga.

Sen skulle vi till nästa ställe. Här har både jag och Sigrid varit men aldrig hennes matte.

 

Sigrid började med att snyggt markera några få kantarellvalpar, bra att hennes matte får se vad duktig hon blivit.

Så skulle vi in i en hage som matte trodde var okej att gå i.

 

Titta!!!!! Livsfara två hemska utsvultna komonster!!!!

 

De var övertygade om att de skulle ha hundfrukost. Jag försökte be dom dra till de riktigt heta trakterna, men de lyssnade inte utan kom bara närmare. Fruktade för mitt liv.

 

De var minsann ute efter Sigrid också, tänkte säkert käka upp henne som förrätt eller nåt. Nu klarade vi livet eftersom det var staket mellan oss och monstren.

 

Jaha, är man människa kan man stå och glo in i en gammal ek.

 

Fast det växer en sällsynt svamp i den. Heter Saffransticka och detta är bara en liten valp.

Åkte vidare på vår turné.

 

Nu ska vi besöka ett annat monstertillhåll. Matte spanade nog men inga komonster var synliga,

 

Var bara en kort sväng där, fanns inget av intresse mer än att Sigrid hittade nåt att rulla sej i.

 

Nästa stopp, vi har luktat på Stjärnhovstryffel igen och nu ska vi söka.

 

Jo det fanns så nu är det bästa att övervaka när Sigridmatte plockar sitt livs första tryfflar.

 

Även mattar kan! Fast hon fick ingen ost som belöning.

 

Kollade av mera och det fanns mer att hitta.

 

Jag rullade ordentligt på ett ställe, ska jag nu vara Tryffelhund också så är det bäst att verkligen gnida in doften.

 

Sigridmatte hittade dagens största Stjärnhovstryffel. Väldigt stolt var hon.

 

Så hittade Sigrid en Champinjon också. Hon är allt bra duktig min lilla kompis.

 

Men där var det läskigt igen, fanns ett par hundätande hästmonster så jag försökte smyga förbi. Lyckades de såg mej aldrig.

 

På ett annat ställe fanns det några stora fina Champinjoner så nu fick Sigridmatte för första gången plocka såna. Bäst hon lär sej alla svampar som Sigrid lär sej.

 

Dagens skörd av tryffel blev ungefär 1 kilo. Bra jobbat igen.

Så utfördes ett sånt där bra byte, Sigridmatte fick min bil och jag tog hand om Sigrid.

 

På väg hem till mej så hälsade vi på i Prylaffären och fick godis. Gick hem och sov, var äckelhett och vi var trötta efter allt på förmiddagen.

Släpade oss ut på en ruskigt kvav eftermiddagsrunda. Sigrid la sej och bara flämtade en stund.

Syntes ett kolsvart moln och Åskar hade en högljudd åsikt. Men sen tystnade han och något svampvatten kom det inte. Allt sånt trillar visst ner en liten bit bort.

Nu ska jag och Sigrid ägna resten av kvällen åt umgänge med varandra.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards