wilmablogghund

Alla inlägg den 13 juli 2017

Av Wilma Border collie - 13 juli 2017 17:32

Vilken dag detta blev. I går hette det att jag skulle få roa mej på egen tass i dag. Men saker kan ändra sej för när jag gjorde morgontoalett så hämtade jag Sigrid. Hon skulle inte vara upptagen idag. Var hemma hos mej ett tag innan det var dags för skogsrunda.

 

Du kan sätta dej i baksätet! Bilen är min och jag tänker köra bara så du vet. Fick inte alls köra utan hamnade i baksätet.

 

Så framme vid dagens skog, här var det ett tag sen vi var senast så det fanns massor med dofter att undersöka och diskutera.

 

Gick vidare i den ruskigt knastertorra skogen. Kanske med tur att vi skulle hitta nåt skoj.

 

Jo Sigrid hon hittade självklart ett ställe för sina utgrävningar och lyckades lera ner sej också. Tur att matte anser att skitiga hundar är lyckliga hundar.

 

Här borde det vara en massa vatten, men det är uttorkat precis som överallt i våra ökentorra skogar.

 

Hallå Ekorre!!!! Du kan väl komma och prata en stund? Jag vill bara vara social med dej. Nä samma asociala typ som alla andra jag träffat.

 

Va? Räcker det inte med att Sigrid balanserar på trädet? Menar du att jag också måste göra det? Gick inte att fuska blev ingen ost innan jag också stod där.

 

Under över alla under, i den knastertorra skogen växte det några få kantareller. Sigrid markerade så fint och jag gjorde samma sak.

 

Matte hittade en svamp som heter Fårticka, fanns bara en men vi luktade på den eftersom den tillhör de som vi ska lära oss.

 

Passerade den lilla sjön där Vattentjuven härjar för fullt. Jag drack vatten och Sigrid grävde och grävde.

 

Kollade av mer skog men det var bara öken och inget av intresse. Fast vi hittade en svamp som vi luktade på. Heter tydligen Brödticka och vi fick en massa beröm för att vi var duktiga. Så var det dags att gå till bilen för vi skulle hem.

Men på väg hem fick matte en idé och det var nu det hände.

Hon körde in på en liten väg, sa åt oss att passa bilen. Tydligen kan det växa Stjärnhovstryffel här men matte var övertygad om att det var tomt.

 

Var det inte alls, för titta vad matte hittade på en gång. Ett gäng med tryfflar.

Ni skulle ha sett hennes fåniga flin när hon kom och hämtade mej i bilen. Nu skulle jag få prova om jag vill leta tryffel.

 

Lukta på en som matte tagit upp och sen började allvaret.

 

Nosen i backen och nu ska jag leta.

 

Var väl inga problem detta inte, gick rakt på ett gäng och markerade dom. Matte blev alldeles till sej och visste inte hur mycket hon skulle berömma och belöna mej. Gjorde om bedriften ett par gånger till.

Så hämtade matte Sigrid och satte mej i bilen. Nu skulle hon få prova.

 

Sigrid luktade på en tryffel och som den smarta hund hon är fattade hon direkt.

 

Nosen i backen och nu ska det letas.

 

Duktiga Sigrid, hon hittade tryffel utan problem hon också. Östes beröm och godis över henne också.

 

Dessutom så lyckades Sigrid hitta dagens största tryffel.

 

Här är vår samlade skörd blev 1,5 kilo Stjärnhovstryfflar uppnosade av oss. Nu är vi utsedda till Tryffelhundar också. Matte säjer att hon aldrig sett oss vara så otroligt klockrena förut. Nog för att vi kan hitta flera olika arter men hur vi spårade tryffel slog allt.

Åkte hem och fick blodpuddning till lunch för det är två nyblivna Tryffelhundar verkligen värda.

Så kom brevbäraren och knackade på min dörr och lämnade ett kuvert hon inte ville försöka knöla ner i postfacket. Innehållet i det rörde matte till tårar, men det tänker jag berätta om i morgon. För i morgon är det en mycket speciell dag i mitt liv och det där brevet har samband med det.

Gick på eftermiddagsrunda. Tog sin lilla tid för matte hade en påse med några tryfflar i handen och ryktet om mina och Sigrids bedrifter hade spridit sej efter att matte skrutit på Facebook om oss.

Lämnade hem Sigrid och matte stoppade tryfflar i Sigrids kylskåp så hennes matte får del av vad Sigrid gjort.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards