wilmablogghund

Direktlänk till inlägg 12 juli 2017

Gjort ett bra fynd

Av Wilma Border collie - 12 juli 2017 17:44

Började min dag med att gå och hämta Sigrid. Hon brukar berätta att hon varit ensam i många, många evigheter men idag så sov hon när jag kom. Fast hon försökte få det till att hon varit ensam så länge att hon somnat av leda. Gick hem till mej en stund innan vi skulle till nån skog.

Blev skjutsade idag också, enligt matte skulle vi kolla hur svampen mår eller inte mår.

 

På plast i skogen och som vanligt gäller det att kolla vad som hänt sen sist.

 

När vi gått en liten bit så fick vi syn på en bil. Insåg att människan som har den har vi träffat förut.

Nån som heter Länsstyrelsen håller på och röjer en gammal igenväxt hage där. I går hade det varit slåtter och nu skulle det grejas mer.

 

Visst är den fin höhässjan? De har gjort ett par olika såna där.

 

Kollade av bäcken där Vattentjuven stulit ännu mer vatten.

 

Matte skulle läsa gästbok så vi lekte leken jaga varandra runt ett bord under tiden.

 

Så frångår vi INTE våra rutiner, vi ska stå på bordet och vi ska ha ost. Fick ost.

 

Sen var det dags att kolla svampen, det dröjer inte så himla länge innan det är dags för årets första svamphundselev så enligt matte måste det kollas och planeras nu.

 

Jo då kantarellerna finns och lever, fast de växer otroligt långsamt i torkan. Hörde nåt om att börja vattna dom.

 

Vi markerade dom i alla fall och fick självklart beröm och ost. I dag var inte Sigrid upptagen med annat så hon slapp tjura.

 

Kollade av mer skog, här brukar det ju växa Champinjoner men i dag var det alldeles öde. Fanns bara en maskäten kremla.

 

Så skulle vi en sväng på grannetappen och kolla en sak.

 

Jo fortfarande finns det vatten i kallkällan till vandrande hundar.

Gick genom skogen, kollade alla våra gömda Vilda grisben. Ingen har rört dom.

 

Sigrid hon ägande sej åt sitt viktiga grävande överallt. Bäst är det där det är nära vatten och extra lerigt.

Kollade ett annat ställe med kantareller och det finns där också. Hade till och med fötts lite fler så eleverna kan nog vara en dag i den här skogen och träna.

 

Sen gjorde jag ett fynd. Matte såg att jag hade nåt och frågade vad jag hittat. Då slängde jag det på hennes sko.

I den sjön bor det tydligen nåt som heter Kräftor och en hade tappat sitt ben komplett med klo. Enligt matte är detta snudd på Vithaj, i alla fall väldigt nära besläktad.

 

Självklart tänkte den onda folkilskna eremiten matte kasta bort mitt fynd. Men så råkade hon tappa det och jag var snabb. Gott var det.

 

Va? Ska inte käka Kräftas tappade klo? Hörru det var mitt fynd och det var gott! Sigrid hon missade allt för hon gjorde gropar i sjökanten.

 

Stenar var det ett tag sen vi använde. Provade en lämplig och den gav belöning.

 

Sen när vi kom ut ur skogen blev vi koppelfångar eftersom det kom ett par bilar. Tydligen skulle fler människor greja i den där hagen.

 

Phu! Nu har det blivit varmt och vi har varit länge i skogen. Tänkte sova här, men det fick jag inte.

Åkte hem till mej och slappade.

Skulle på eftermiddagsrunda. Följde med matte till tvättstugan. Tråkställe så vi smet in till grannen och hälsade på. Dörren öppnades där alltså antog vi att det var en inbjudan. Matte hade andra åsikter.

Gick en runda, träffade människor som tyckte att det var så kul att träffa oss för de läser min blogg. Vi börjar tydligen bli kändisar.

Gick hem med Sigrid och hörde otrevligheter. Ses på FREDAG!!! Vadå, det är torsdag i morgon alltså borde vi umgås. Men tydligen ska Sigrid vara upptagen med nåt annat. Korkat, mycket korkat men jag får väl försöka roa mej på egen tass då.

 
 
Ingen bild

Maria

13 juli 2017 08:33

Kära Wilma och hennes matte!
Jag vill tacka för att ni delar med er av era dagliga promenader.
Jag har ingen hund själv, men min man och jag har alltid älskat att gå i skog och mark. Tidigt i våras fick min man tyvärr diagnosen obotlig levercancer, och allt vårt tidigare liv ställdes helt på ända. Våra skogspromenader fick upphöra, och allt cirklade runt sjukdomen och hur den sista tiden skulle bli så bra som möjligt.
Under hela sjukdomstiden läste vi er blogg och genom den kunde vi få del av skogen och Wilmas upptäckarglädje. Nu efter att min man gått bort fortsätter jag att läsa den, och är så tacksam varje dag för att ni delar med er av era upplevelser.
Tack från Maria och Frank

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wilma Border collie - Onsdag 24 april 18:07

Hämtade Basse efter morgonrutinerna. Idag såg matte skillnad på bilnyckel och bajspåsar, får vara glad för det lilla.   Så var liftarsäsongen inledd. Basse var på vägen vid sin vanliga liftarplats och blev så glad när taxi anlände.   Skulle...

Av Wilma Border collie - Tisdag 23 april 18:05

Tur att jag och matte var ensamma när jag gick ut på min morgonrunda. Satte mej, la en hög. Matte skulle plocka upp den. Jo visst, hon stod som ett fån och stirrade på bilnyckeln!! Det är viss skillnad på den och nummer två påsar. Alltså denna förv...

Av Wilma Border collie - Måndag 22 april 17:58

Isande kallt är det fortfarande. Skulle hämta Basse så skulle vi hitta på nåt. Blev rörigt. Basse blev väldigt upprörd över något och drog, tog tid att få tag på honom, för detta något skulle minsann skällas ut och det mycket och länge. Samtidigt...

Av Wilma Border collie - Söndag 21 april 17:56

Bara att inse, någon har stulit våren. Lika kallt idag och dessutom blåser det runt isbjörnar och pingviner. Efter att ha klarat av mina morgonrutiner så var det efter några veckors väntan dags att åka.   Jaha, där borta på gräset ligger Bas...

Av Wilma Border collie - Lördag 20 april 18:00

Någon har stulit våren för fortfarande är det kallt. Klarade av mina morognrutiner och passsade dörren i evigheter. Tur att jag har bra läkkött för idag hade benstumparna läkt, bara utväxten av tassarna som fattas. Den som ser tassar på bilderna me...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards