wilmablogghund

Alla inlägg den 3 juli 2017

Av Wilma Border collie - 3 juli 2017 18:01

Mycket bättre väder idag utan ovädershetta.

När det var dags för skogsrundan så skulle Sigrid och min bil hämtas. Visade sej att Sigridmatte var ledig så hon skulle följa med.

 

Hamnade vid Sörmlandsleden för idag skulle vi nog kunna gå den där rundan som inte blev av förra veckan när det försökte komma en massa svampvatten. Eftersom det var bra väder så kunde vi springa och röra oss som vanligt.

 

Självklart så kollade jag Ekorrar, nån gång kommer jag att träffa den som vill umgås med mej det är jag alldeles övertygad om.

 

Eftersom vi är väldigt aktiva när det är bra väder går det åt energi. Sigridmatte hade godis och sånt ger energi.

 

Passade på att bada lite och dricka vatten när vi passerade ena sjön. Som Vattentjuven härjar så kan den vara försvunnen när som helst.

 

Kollade kantarellvalparna, de är så små, så små och håller på att dö torkdöden trots att de växer nästan i sjökanten.

 

En väldigt liten och nästan död Citronslemskivling. Sigrid luktade på den och fick beröm och ost.

 

Jag utförde självklart samma sak.

 

Fortsatte och kollade en massa viktiga hundsaker, allt sånt där som människor inte har en aning om.

 

Matte hittade Mandelkremlor så Sigridmatte fick en lektion i hur man luktar och smakar på såna. Eftersom Sigrid är så duktig numer gäller det att hennes matte lär sej olika svampar.

 

Sigrid provade självklart också att lukta på den. Detta är en god svamp som vi ska lära oss.

 

Fanns ganska mycket Föränderlig tofsskivling på ett ställe. Alltså blev det en lektion om såna också för Sigridmatte.

 

Jag övervakade plockningen, den här arten kan jag och Sigrid.

 

Men Sigrid provade ett nytt sätt att markera. Inte godkänt enligt matte, men bilden blev rolig. Som svamphund ska man inte sitta på människans axlar vid svampfynd.

 

Sigrid gillar att vårda sin päls med lerinpackningar. Hon hittade nån sån där utrotningshotad lerpöl och gjorde fina inpackningar av ansiktet.

 

Kollade gästboken vid skärmskyddet. Några vandrare hade haft en minst sagt spännande midsommarafton där med Vilda grisar på besök.

 

Gick en bit på grannetappen för att kolla om det fortfarande finns vatten i kallkällan där. Jodå, det finns och var gott men sjunker snabbt med Vattentjuvens härjningar.

 

Sigrid hittade självklart ett ställe där hon var tvungen att göra rejäla utgrävningar. Undrar bara vad det är hon tror att hon ska hitta.

 

Sen hittade vi en Champinjon, Sigrid visade sin matte att hon kan markera såna.

 

Så kollade Sigridmatte som aldrig sett champinjoner i skogen ordentligt på den. Men den var tyvärr full med hyresgäster.

 

Jag hittade min gamla Vilda grisklöv i skogen, var ett bra tag sen jag gnagde på den sist. Sigrid hittade nån annan benbit så en stund bytte vi med varandra.

Var tvungna att gå samma väg tillbaka eftersom Sigrids onödiga koppel var spårlöst försvunnet. Ni vet dementa människor som inte kan hålla reda på nånting.

 

Passade på att dricka i bäcken som håller på att bli helt utan vatten.

 

Sigrids koppel fanns precis där människorna trodde att det var. Hängde i en buske där de Föränderliga tofsskivlingarna växte.

Sen var det dags att åka hem igen efter ganska lång tid i skogen. Tyvärr skulle Sigrid hem till sej idag. Korkat vi kan umgås dygnet runt.

I morgon hittar vi på nåt annat.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards