wilmablogghund

Direktlänk till inlägg 10 juni 2017

Fått mitt efternamn

Av Wilma Border collie - 10 juni 2017 17:57

Erkänner jag gjorde ett försök att hämta Sigrid men misslyckades. Det var tydligen inte rätt

lördag idag.

 

Vanliga lördagsrutinen. Ett snabbt besök på bakluckeloppisen och matte gjorde av med lika mycket pengar som

vanligt. En tia på korv till mej, så träffade jag självklart en del människor som jag känner. Bäst att umgås när

tillfälle ges.

Sen skulle jag till skogen, enligt matte skulle vi kolla om kantarellvalparna växt nåt sen sist.

 

Kollade av ån mellan sjöarna. Ingen påfyllning av vatten i den inte, lika lite som sist.

 

Var tvungen att vara koppelfånge en stund. Mötte först nån som var ute och tittade på alla blommor och så

var det några vandrare vid mitt skärmskydd.

 

Så nu kan jag vara på fria tassar igen. Kollade om det hänt nåt men det hade det inte.

 

Jag satte mej här och matte var osäker på om det var av gammal vana eller om jag verkligen markerade. Det

syns små, små prickar och det är kantarelluslingarna som växer så sakta så sakta.

 

Jo de håller tillväxttakten typ ett par millimeter i veckan, fast det har kommit ännu fler nyfödda valpar.

 

Enligt matte så skulle vi gå genom skogen för med tur skulle vi kanske hitta nåt. 

 

Kommer snart, för på den lilla vägen kom det minsann en människa cyklande som kände igen mej och ville

hälsa. Så klart jag ställer upp på sånt. Lyssnade på en massa mänskligt tråkprat ett tag innan jag skulle gå

vidare i skogen.

 

Nu händer det. Matte påstår att hon såg de här på håll, men jag uppfattade doften och gick genast iväg och

nosade på dom.

 

Får jag beröm och godis nu????? Om jag fick matte öste beröm över mej och jag fick ost också. Tydligen hade

jag hittat nåt som heter Champinjoner. Har aldrig sett såna här svampar förut men förstod att de är mycket

lönande att hitta.

 

Så här ser de ut. Tio stycken fanns det och alla var fina så de fick följa med hem. Ungefär nu bestämde matte

att numer heter jag Wilma Svamphund. Efter dagens prestation så är jag värdig det efternamnet. Känns

mycket bra att ha fått ett efternamn. Alltså anser matte att jag kan jobba som svamphund nu även om jag har

en hel del kvar att lära.

 

Medan matte pysslade med alla svamparna så la jag mej och funderade en stund. Nu heter jag alltså Wilma

Svamphund och kan flera olika arter. Blir nog en spännande sommar och höst i skogarna.

 

Ägnade mej åt mina vanliga hundsaker ett tag, balanserade på en trädstam och en del annat.

 

Drack vatten och svalkade mej när jag kom till ån. Började vara varmt och kvavt.

 

När jag kom till sjön så rensade jag en del bland alla pinnar i vattnet. Matte var däremot nära att trilla i

sjön när hon letade nyfödda kantareller precis i strandkanten.

 

Jo nu kommer de där också. Alldeles yttepyttiga nyfödda, blir nog hårda tider för mej och Sigrid framöver.

 

Här är jag på samma ställe förra året när jag var inne på min tredje dag hos matte. En av mina första

kontakter med kantareller.

 

Gick och badade lite mer. Mycket skönt, gillar detta att jag har så många sjöar att använda.

 

Inte har det blivit nån påfyllning i den lilla bäcken heller. Marken tar hand om allt svampvatten som kommer.

 

Jaha, slut på det roliga, dags att gå till bilen igen och åka hem. Hemma så slappade jag medan matte

rensade alla mina fyndade svampar.

 

Två såna här ollor alldeles fulla blev det så nu går svamptorken och torkar dom.

Skulle gå ut på eftermiddagsrunda, men matte tyckte att hon hörde nåt.

Hennes totala galenskap bröt ut. Han som heter Åskar kom på besök och matte satt på balkongen och glodde

på blixtar och lyssnade på muller. Tydligen är Åskarbesök det absolut bästa hon vet, dessutom kom det en

skvätt svampvatten. Han förde rejält liv en stund, men jag bryr mej inte alls som tur är. När han hade dragit

vidare då gick jag på tråkig eftermiddagsrunda.



 
 
Quipus Family

Quipus Family

10 juni 2017 22:37

Åh, vad du är duktig! Grattis till ditt nya efternamn!!!

http://quipuskennel.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Ullahö

11 juni 2017 00:10

Grattis fina Wilma, du är så himla duktig.

 
Wille

Wille

11 juni 2017 01:52

Grattis till ditt nya efternamn ! Du är klart värdig det !

http://willebuz.blogspot.com

 
Ludde

Ludde

11 juni 2017 18:41

Klart att du ska heta Svamphund när du verkligen är det också! Grattis Wilm Svamphund! Ett. Riktigt fint namn du fått... Kramis!

http://hundenluddesblogg.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wilma Border collie - Torsdag 28 mars 18:09

Sov väldigt gott tillsammans med Basse i natt. Man sover bättre när man är två. Vaknade i morse, Basse sov. När det var dags för morgonrunda behagade han kliva upp och följa med mej ut. Gick in käkade frukost och Basse gick occh la sej igen. Me...

Av Wilma Border collie - Onsdag 27 mars 18:01

Vanliga rutinen i morse, hämta Basse på liftarplatsen, Fördel dörren öppnades så vi fick gott godis., precis vad vi behövde. Sen skulle vi åka och kanske jobba som svamphundar.   Kollade noga vad som hänt sen sist. Förra gången vi var här så...

Av Wilma Border collie - Tisdag 26 mars 17:58

Vanliga rutinen i morse, Basse skulle inte ha skjuts hit så jag skulle hämta honom. När jag var ute för morgontoalett  så snöade det inte. Hörde att matte hade märkliga åsikter precis när vi skulle åka.   Snön vräkte ner med enorma flingor, de...

Av Wilma Border collie - Måndag 25 mars 17:59

Basse han sov i morse så det var bara att åka och hämta honom.   Nisse var så nöjd när jag kom och hämtade Basse, för han vile in. Basse behagade vakna och sen skulle vi kolla om mattes plan fungerade.   Hamnade vi hembygdsgården i Sparre...

Av Wilma Border collie - Söndag 24 mars 17:53

Klarade av morgonrutinerna, passade dörren alldeles för länge. Sen var det äntligen dags att åka.   Ja du Basse, det här var en smart idé att ha koll från bordet. Nu ser vi verkligen när och om det kommer kompisar. Ska nog använda detta flera ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards