wilmablogghund

Direktlänk till inlägg 1 maj 2017

Jobbat på Sörmlandsleden

Av Wilma Border collie - 1 maj 2017 17:37

Skitdagen igår avslutades med att matte bestämde att vi kunde ta vägen förbi brasan när

jag gjorde kvällstoalett.

 

Kom en massa människovalpar och bar på facklor för att tända brasan.

Jag träffade massor med människor jag känner och några som ville lära känna mej. Mycket trevligt.

 

Det brinner alldeles väldigt mycket. Men vi gick hem igen.

 

Hm, är lovad nåt skoj. Hur kul är det att sitta och glo i gathörnet???

 

ÄNTLIGEN Sigrid!!!!!! Visst det är röd dag och hennes matte var ledig men vi skulle till skogen och roa oss.

 

Detta kommer att bli alldeles perfekt vi ska vandra hela min Sörmlandsledsetapp och kolla att allt är i sin

ordning. Människorna kan ägna sej åt sitt så sköter jag och Sigrid alla våra viktiga saker.

 

Visst vi är bara i början men allt verkar vara precis som det ska.

 

Spänger är onödigt, det är mycket bättre att gå i det lilla vatten som finns. Vatentjuven är extremt aktiv så

det gäller att passa på innan han har stulit allt.

 

Sigridmatte fick se sitt livs första Stenmurklor och Sigrid visade sin matte att hon kan markera såna.

 

Dessa människor, alltid ska man behöva vänta i veckor på att de ska komma. Begriper inte vad de pysslar med,

det skulle jobbas på leden inte tittas på en massa saker.

 

Vi vill ha ost, alltså balanserade vi på en gammal trädstam, fick ost.

 

Man kan leka Bockarna Bruse i skogen. Jag höll till under bron och Sigrid klampade på den.

 

Nu är vi ungefär halvvägs, stället där de fyra socknarna möts.

 

Bara en liten bit bort finns sjön. Både jag och Sigrid badade en del och drack utsökt sjövatten.

 

Den är vacker den lilla sjön mitt i skogen.

 

Detta är livskvalitet för två hungriga hundar. Skogsfika, precis vad vi behövde.

 

Fast tilldelningen på mackor var lite snål så vi var tvungna att käka ett par pinnar för att bli riktigt mätta.

 

Sist så höll matte på och mätte här eftersom det ska byggas spänger. Sen dess har Vattentjuven härjat mera

så det är inte alls mycket vatten kvar.

 

Det gäller att ha koll på allt utanför själva leden också. Jag och Sigrid hade tassarna fulla med allt jobb.

De där som tror att småhundar nöjer sej med koppelpromenader runt kvarteret skulle träffa Sigrid.

 

Stenmurklor det föds det överallt nu. Tränade lite på dom, men vi hade så himla mycket annat att göra också.

 

Nu alldeles snart kommer det att bli en enorm överraskning. i hörde en hund som skällde, inkallde och

fångade i koppel.

 

Titta vem som var i skogen. Ossy!!!!!!! Han blev alldeles överlycklig över att träffa mej.

 

Självklart så lekte vi massor och brottades och annat skoj.

 

Sigridmatte har aldrig träffat Ossy så han hälsade ordentligt på henne.

 

Självklart var Sigrid också med, hon gillar Ossy och han gillar henne.

 

Passade på att bada lite i bäcken men nästan allt vatten är stulet.

 

Fast Ossy hade åsikter när hans husse umgicks med Sigrid, men sen fortsatte vi ha skoj.

 

Drog med Ossyhusse upp i skogen för att visa en sak.

 

Han hade aldrig tänkt på stenansiktet som finns där. Så var det tyvärr dags att skiljas åt.

 

Visade de döende Rökpipsvamparna för Sigridmatte. Var nog allra sista chansen att se dom.

 

Badade en del i sjön var så varmt idag att det var verkligen skönt att svalka sej i vatten.

 

Det är magiskt vackert på min etapp nu.

 

Så där nu har jag hittat Vilda grisens borttappade ben igen.

 

Som sagt Sigrid är inte som andra hundar. Även i dag var hon tvungen att rulla ordentligt på det där benet.

Märklig hobby.

 

Dags för dagens andra fika. Lika bra att placera oss på bordet så de inte missar att vi ska ha fika. Vi fick vad

vi skulle ha.

 

Det tar på krafterna med många timmar i skogen och värmen. Jag somnade i skuggan under bordet ett tag.

 

Allt har ett slut. Nu har Rottis Helgas snälla matte kommit för att skjutsa hem oss. Ganska skönt att åka bil

efter alla skogstimmar.

Hemma på min gata ansåg Sigrid att hon skulle med hem till mej och jag tyckte att jag skulle följa med

Sigrid till henne. Blev varken det ena eller det andra. Men i morgon så följer hon med mej hem som vanligt.

Somnade när jag kom hem och har sovit gott, mycket nöjd med dagen.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wilma Border collie - Fredag 19 april 18:17

När jag var ute för sista kvällsrundan så snöade  det massor, fullkomligt onödigt. I morse var det mesta borta som tur var, men kallt. Hämtade Basse. Ingen skog idag, vi skulle till Flen. Först fick vi passa bilen medan matte handlade tråk. F...

Av Wilma Border collie - Torsdag 18 april 18:06

Kallt var det när jag var på morgonrunda. Matte sa att hon sett bilder på hur det snöade massor ett natl mil söderut. Åkte och väckte Basse, som omväxling ville Nisse gå ut. Samma smörande för att jag skulle öppna dörren. Så skulle vi hitta på nå...

Av Wilma Border collie - Onsdag 17 april 17:56

Kallt i morse, när jag var ute för morgonrunda så var det frost på bilarnas rutor. Den där våren verkar dröja. Basse skulle hämtas igen. Hade tur för han var på sin vanliga liftarplats och ännu bättre, dörren öppnades så vi tog oss in och fick vä...

Av Wilma Border collie - Tisdag 16 april 18:01

Matte kom ur sängen utan problem i morse trots gårdagens krachlandning. Bara en öm arnbåge, skönt att slippa dra runt på ett vrak. Basse sov i vanlig ordning. Åkte och hämtade honom. Nisse kom rusande och ansåg att jag skulle släppa in honom. Und...

Av Wilma Border collie - Måndag 15 april 17:57

Basse han gjorde som vanligt, tog sovmorgon. När mina morgonrutiner var avklarade och den långsamma matte klar med sitt så åkte vi och hämtade honom.   Nu börjar tråkgrönsakstiden. Stå och gulla med tråkrababrber ska det vara nödvändigt det? F...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards