wilmablogghund

Alla inlägg den 12 april 2017

Av Wilma Border collie - 12 april 2017 17:44

I dag skulle faktiskt jag och Sigrid få åka till en skog. Matte skulle kolla nåt eftersom jag nån

dag under påsk ska träffa Tage Tax och hans matte vill se en del sällsynta svampar.

 

Aha vi ska till Bombmurkelskogen. Bra för här har vi inte varit sen Sigridmatte var med och vi ägnade oss åt

trevliga viltspår. Började med en massa skoj bus, viktigt eftersom vi inte setts sen i går.

 

Så gäller det att springa mycket och fort också.

 

Jaha så var det dags igen. Fjortisen är vaken och det innebär att Sigrid är försvunnen.

 

Den som tittar väldigt noga kan faktiskt se fjortisen precis vid den stora stubben. Men inkallning det hade hon 

alldeles glömt idag.

 

Eller den här varianten visa sej men vara på behörigt avstånd från matte. Typ jag är upptagen och struntar

fullkomligen i dej.

 

Ja, ja det går att lura Fjortisen. Jag smaskade ost och det kunde hon inte motstå. Slutade så här, koppelfånge.

Sköter man sej inte är det inga fria tassar.

 

Usel bild. Matte trodde att Sigrid hade en fripassagerare i form av en snigel. Vr det inte utan en fel äcklig

fästing. Det är numer en död fästing.

 

Den har stenen luktar alltid väldigt, väldigt intressant. Matte med sin usla nos fattar ingenting.

 

Jaha enligt matte ska det med tur finnas såna där Bombmurklor här. Sigge letade visst upp många nya ställen

i den här skogen. Flera gånger har vi kollat med det har alltid varit tomt.

 

Men inte idag. Nu har det fötts en del, inte alls så mycket som det brukar vara men de finns.

Jag fick nosa och det blev massor med beröm och godis.

 

Sigrid har precis nosat på sitt livs första Bombmurkla och väntar på osten. Hon kommer att bli en utmärkt

svamphund för hon har verkligen talang för detta. I dag behövde hon inte försvara svamparna heller.

 

De ser nästan ut som chokladbakelser.

 

Struntar i Bombhundsjobbet en stund. Där uppe sitter gissa vem och är alldeles asocial. Varför? Jag vill bara

få umgås.

 

Duktiga, duktiga Sigrid medan jag var upptagen med asociala Ekorre så Bombhunds tränade hon. Inga problem 

att nosa på dom inte.

 

Torkan går hårt åt dom, denna har blivit alldels rynkig av ör lite svampvatten. Men detta blir i alla fall bra

när Tage Tax och hans matte kommer.

 

Jaha är du Sigrid, Fjortis eller Bombhund? Hon fick prova att vara på fria tassar men med släpande koppel.

 

Sigrid blivande bombhund var hon för helt plötsligt så kunde hon allt om inkallning igen.

 

Eftersom Sigrid är duktig så borde vi få ost båda två eller??? Jo vi fick.

 

Som alla vet är jag en mycket farlig hund. Kolla hur jag ser ut, ingen törs nog närma sej. 

 

Kollade av en massa annat men vi hittade inget av värde. Lekte lite och andra viktiga hundsaker.

 

Så där efter att ha tittat på flera tomma ställen så fanns det några Bombmurklor till. Här markerar jag.

Fick självklart massor med beröm och ost.

 

En del föds tydligen som tvillingar också. Matte säjer att det brukar vara många hundra såna här sällsynta och

fridlysta svampar här. I dag räknade hon till 46 vilket är uselt. Men jag och Sigrid fick i alla fall öva ordentligt.

 

Slur på Bombhundsträningen och svampvattnet har börjat falla. Alltså dags att gå till bilen. Men då vaknade

Fjortisen igen så det var slut på friheten.

Åkte hem till mej, slappade en stund ocj sen skulle det provas nåt nytt för Sigrid.

 

Sigrid fick prova mitt ena aktivitetsspel. Hon begrep snabbt att om hon flyttade på plattorna så hittade hon

godis.

 

Jag grejade med det jag fick i födelsedagspresent. Det är lite krånligare fast jag har kommit på hus jag

ska göra.

 

För att vi skulle få vara ifred med våra spel så fick katterna godis på sin aktivitetsbräda. Här syns en djupt

koncenterad Kleptoman Leya. Hon brukar nämligen försöka använda mina spel för att komma åt MITT godis.

 

Idun är också ganska svår på mitt godis. Här sitter hon och drömmer om att komma över det som jag och

Sigrid har.

 

Sigrid upptäckte att jag hade ett annat spel och kollade noga in det. Nu hade jag löst det och allt godis var

uppätet. Bra hjärngympa detta så vi somnade gott ett tag sen var det dags att gå hem med Sigrid.

I morgon hittar vi på nåt annat.


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards