wilmablogghund

Alla inlägg den 11 april 2017

Av Wilma Border collie - 11 april 2017 17:26

Skulle bli hemmaskogar idag. Mattes usla ursäkt var att det blåste massor och att min bil var

ganska full med däck.

Gick och hämtade Sigrid och sen skulle vi hitta på nåt.

 

Vi hamnade hos Inez. Matte skulle visst kolla nåt om däckförvaring.

 

Prata däck är mänskligt tråk så vi lekte istället. Hade mycket skoj.

 

Vet inte riktigt vad Sigrid pysslar med om hon utsett sej till domare eller nåt sånt.

 

Inez ville följa med oss till skogen. Kunde hon få göra och vi kom på att du kunde vi visa en massa skoj saker

typ hjärngympa och sånt.

 

Inez och koppel är inte alltid nån bra kombination. Hon kan dra alldeles väldigt i det. Men matte tog henne

också och titta så fint hon går med slakt koppel. Kontaktövningar, tålamod, massor med beröm och godis och

självklart endast positiv förstärkning.

  Mycket bättre vi är befriade från fångenskapen alla tre. Nu ska det tokspringas en stund.

 

I skidbacken har inte konstgjorda snön dött men det gick alldeles utmärkt att springa mycket och snabbt i

den också.

 

Bortom snön så kommer Stenmurklorna. Matte blir överlycklig för alla hon ser, mycket såna brukar innebära

att det blir ett bra svampår.

 

Livet är minsann inte bara lek och bus. Träna inkallning är superviktigt. Jag och Sigrid visade hur duktiga vi

är och Inez hängde på. Hon lärde sej nog mycket av mej och Sigrid för hon kom snällt varje gång.

 

Om man sköter inkallningen då blir det beröm och godis vilket Inez snabbt fattade.

 

Nästa viktiga hundkunskap, lära Inez att det lönar sej att klättra upp på de gamla trädstammarna.

 

När man är en duktig hund och gör såna här saker då bjuder matte på den supergoda osten. Det ska löna sej

att jobba och lyda.

 

Här har minsann Ossy lämnat spår efter sej. Vi undersökte noga och lämnade hälsningar.

 

Ja du Sigrid det är inte lätt att vara liten alla gånger. Särslit inte när det ligger en godisbit på bordet. Den

snodde jag.

 

Vi lärde Inez att det brukar vara lönande att sitta på den här bänken. Lönade sej idag också och Inez provade

men det blev bara suddbilder.

 

Funderade på att gå hem till Ossy, fick vi inte alls för matte. Bra tillfälle att träna inallning och Inez var 

superduktig och hängde på mej och Sigrid som kan. Fortsatte och ägnade oss åt vanliga hundsaker.

 

Här står Sigrid och har varit väldigt duktig. Hon har precis fint nosat på gamla Ostronmusslingar och fått

välförtjänt beröm och godis av matte. Vad som inte syns i bild är att Inez närmare sej och är väldigt nyfiken

på vad Sigrid gör. Det skulle INTE Inez ha gjort. Sigrid blev fullkomligt vansinnig morrade avgrundsdjupt från klospetsar och svanstipp och visade ALLA tänderna. Ingen rör Sigrids svampar!!!!!

 

För ett vara på den säkra sidan så motade hon dessutom i väg Inez. Tydligen har hon alldeles glömt att hon

faktiskt varit livrädd för Inez. Människor är ett lättroat släkte för de slutade inte skratta åt Sigrids våldsamma

försvar av "hennes" svampar.

 

Detta är svamparna som Sigrid försvarade. Små, små Ostronmusslingar som dött torkdöden men de tillhör

Sigrid.

 

Mera undervisning i hur man blir belönad. Alltså visade vi bra bänkar att hoppa upp på. Kolla Inez och

tungan hon bara väntar på belöningen.

 

Jag är världens starkaste Borde collie. Hittade en rejäl träbit att släpa runt på ovanför skidbacken. Bra sätt

att träna mina muskler ansåg jag.

Visade Inez några fler bra bänkar och en del annat som ger belöning. Viktiga hundkunskaper och bra träning

för Inez hjärna.

 

Koppeldags och Inezmatte tränar för fullt på att Inez inte ska dra i kopplet. Jo hon var duktig på att söka

kontakt. Men Sigrid ansåg tydligen att hon också skulle ha belöning för att Inez skötte sej.

 

Fäljde med Inez hem och bjöds på korv medan människorna fikade. Men Pitbull Sigrid vaknade med full kraft

och nu var Inez offret. Hörde till och med hur Inez pep när Sigrid gick till attack.

Gick hem till mej. Matte hade visst planerat att Sigrid skulle få prova nån av mina aktivitetsspel. Blev inget

av med det för vi somnade gott och sov. Tar på krafterna att lära ut en massa hundsaker. Får bli de där 

spelen en annan dag.

Gick hem med Sigrid och sen tog matte min bil så vi åkte och dumpade av däcken i Inez källare. På gatan

så kom en hund som jag känner, såg att matte pratade med honom så jag gjorde ett snyggt hopp över

staketet igen. Så mycket som jag hoppar över saker i skogen är jag superbra på höjdhopp numer.


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards