wilmablogghund

Alla inlägg den 6 april 2017

Av Wilma Border collie - 6 april 2017 17:32

Blev en del jobb idag. När Sigrid skulle hämtas så användes min bil eftersom vi skulle åka och

göra sáker. Sigrid var på riktiga fjortishumöret, ta på sej halsband och koppel var förenat med

stor smärta så hon skrek och låg och ålade på rygg. Alltså hon har inte ont nånstans det är bara

den vakna Fjortisen och inte första gången hon gör så här.

 

Åkte i väg och ställde bilen på ett bra ställe. När man går genom skogen så kommer vi till min Sörmlandsleds

etapp och dit skulle vi.

Sigrid kunde bara drömma om fria tassar idag. I bilen satt hon och blängde på matte med värsta fjortisminen.

Inte var det tillåtet att börja med bad heller.

 

Bäst att kolla av sakernas tillstånd, var ett tag sen jag var här sist.

 

Jag som sköter mej och vuxit ifrån fjortisstadiet fick ägna en massa tid åt att vänta på Koppelfången och 

långsamma matte.  

Tog sin lilla tid eftersom Koppelfången hela tiden hade åsikter om andra vägar och egna äventyr.

 

Hm, är det någon som har mördat en hund i skogen? Låg massor med päls utspridd på stigen.

 

Det var inget mord enligt matte utan nån som lagt ut avkammad päls till fåglarna så de kan använda när de

bygger bon. Matte kom helt plötsligt i håg att hon måste komma ihåg att ta med en påse som innehåller en

blandning av min och katternas begagnade päls ut i nån skog.

 

Sigrid lär sej.  Som här det här lilla trädet ska inte alls ligga här och hindra vandrande hundar. Vi har kommit

till min etapp så nu gäller jobb. Nästa gång ska matte ta med sågen och fixa det.

 

Jag hade stenkoll på allt, tar mitt arbete som fyrbent etappledare på största allvar. Ännu har jag inte hittat

några katastrofer.

 

Jag som var på fria tassar kunde minsann inspektera sjön. Trevligt, den är alldeles isfri och vattnet var gott.

Koppelfången missade det eftersom matte inte alls hade lust att klafsa ut i det våta.

 

Nån hade gått och tappat en massa godis så vi städade noga. Går åt mycket energi i skogen.

 

Jaha här ska det göras nåt viktigt. Har med känliga människor att göra.

 

Vadå spänger? Jag gick minsann rakt genom vattnet, var inga som helst problem. Varför är ni människor så

känsliga?

 

Sigrid Koppelfånge hon passade minsann på att bada lite i den. Enigt matte är det väldigt lite vatten just nu

brukar vara mycket mer.

 

Mäta för de där spängerna gör man visst bäst genom att bada tumstocken. Sigrid är en bra assistent för hon

kollade så att matte mätte rätt. Matte där emot var gald för att hon inte badade ofrivilligt. Var nära ett par

gånger.

 

Gick vidare och där hade ett träd tröttnat på livet och placerat sej precis där hundar ska gå. Det ska bort.

 

Fortsatte att inspektera allt vikigt. Allt var precis som det skulle vara.

 

För övrig har jag väldigt vacker skog på min etapp. Går man hela etapp 20 så passeras fantastisk gammal

hasselskog, en fornborg, vacker tallskog och djup granskog. Fyra sjöar finns det också.

 

Vanlig syn. Koppelfången tror att hon ska en massa förbjudet och går på bakbenen.

 

Så var det dags igen. En tall har tröttnat på livet och självklart lagt sej rakt över leden.

 

Ja Sigrid jag vet men det är bara att vänta. Matte satt på en sten och pratade i telefonen med våran

Sörmlandsledschef om mått på blivande spänger, fallna träd och sånt. Alltså en massa tråkprat.

 

Bla, bla, bla bla jag somnade av leda ett tag. Tänk att människor alltid ska prata så mycket tråk.

 

Så där ordning i tillvaron igen. Nu är det dags att lämna min etapp och ta en annan väg tillbaka.

 

Provade att låta Sigrid vara på fria tassar en stund. Jo hon skötte sej även om det märktes att Fjortisen var

vaken.

 

Här borde det vara nästan bottenlös lera, men det är så torrt så torrt. Behövs mängder med regn.

 

Jaha så blev även jag fånge för nu är vi ute på vägen igen och alldeles nära min bil. Alltså dags att åka hem.

Men vi fick en del gjort på våra skogstimmar.

I dag hade jag tur för Sigrid hängde med hem till mej.

 

Gissa vem Leya ser på golvet? Undrar om hon planerar stöld av Sigrid? Skulle troligen vara genomförbart i

hennes värld eftersom hon är större än Sigrid.

Var skönt att ha sällskap av Sigrid för matte var dötråkig. Hon grejade och grejade ännu mer med alla de där

tjärsticken.

 

Men nu är alla rena, har fått sina etiketter och har packats i kartong och rest vidare.

Hoppas jag och Sigrid får göra nåt skoj i morgon också.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards