wilmablogghund

Alla inlägg under mars 2017

Av Wilma Border collie - 7 mars 2017 17:54

Bara att inse att det är lika bra att matte slutar planera saker. I går hette det att i dag så skulle

vi åka och kolla om det var barmark i en skog. En som det skulle vara bra att göra såna där skoj

viltspår i.

 

Skulle inte åkas nånstans idag inte. Snön kom på tvären och så här eländigt var det när jag skulle gå och hämta

Sigrid. Bara att glömma den trevliga skogen och nya viltspår ett tag.

 

Ja du Sigrid detta verkar bli en tråkrunda, snön vräker ner och det blåser pingviner, isbjörnar och 

djupfrysta huggormar.

 

Men hej Rocky så trevligt att träffas. Umgicks med honom en stund medan människorna pratade tråk.

 

Hann bara säja hej då till Rocky så var det dags för nästa hund. Den lilla tjejen till vänster har vi inte träffat

förut. Hennes matte har letat dagmatte till henne ett bra tag och matte har varit tillfrågad flera gånger men

det räcker så bra med Sigrid. Vi hundar behöver aktiveras på våra rundor med diverse uppgifter och då räcker

det bra med mej och Sigrid.

 

Hon var lite avvaktande mot oss men jag och Sigrid är bra på hundspråk så vi lät henne kolla in oss. Matte

pratade en massa med den som nu har blivit hennes dagmatte.

 

Gick till Tråkskogen nåt annat var inte att tänka på med rådande oväder. Vi hade massor med energi så nu

gällde det att få utlopp för den. Kan alltid börja med skoj jaktlekar.

 

Kollade av vad som hänt sen sist. Väldigt viktigt att inte missa en massa nyheter, fast det fanns inte så många.

 

Fortsatte med mer lek, gäller att fördriva tiden på allra bästa sätt såna här dagar.

 

Från ingenstans så dök Inez och Rick upp. Nu gäller det att hålla koll och leka polis. Sigrid brukar inte

uppskatta dom och började med att slänga sej på rygg. Ingen rör min Sigrid i min värld.

 

Men så vaknade Pitbull Sigrid och bestämde sej för att visa att hon minsann är störst i hela världen och

stentuff. Hon till och med lekte med Inez vilket inte hänt på flera månader.

 

Eftersom frid rådde, ingen rädd Sigrid och Inez och Rick ansåg inte att hon var deras privata leksak så kunde

vi leka alla tre en stund.

 

Skulle vidare en stund och fördriva lite mer tid.

 

Mycket trevlig sysselsättning denna dag. Rensa en tall som blommade med en massa ostkluttar.

 

Alltså jag klär inte som blondin, jag vill vara svart och vit. Men snön vräkte ner så jag blev blondin snabbare än

jag hann skaka av mej snöeländet. Skitväder

 

Den här gamla myrstacken är Sigrids favorit. Nåt finns det där som hon anser att hon ska ha. Varje gång

vi passerar ska hon dit och förska gräva efter nåt okänt.

 

Testade dragkmap om en pinne. Ni som tror att jag enkelt vinner bara för att jag är så mycket större tror fel.

Sigrid må vara liten men hon är stark och vältränad. Den här gången vann hon faktiskt.

 

Jo vi har inte fått nån ost på evighter och den här bänken brukar kunna ge sån. Jo vi fick eftersom vi snyggt

hoppade upp på den.

 

Hittade en ny pinne att roa mej med. Försökte se ut som Malmköpings farligaste Border collie men

misslyckades totalt. 

 

Tuggade pinne tillsammans med Sigrid en stund. Sen påstod den klena och frusna matte att nu var det dags

att gå hem igen, Vi hade lyckats vara ute ett par timmar så det fick räcka.

 

Kom en bil som stannade och visade sej innehålla Freja och Teddys matte. Tyvärr hade hon glömt dom hemma.

Men vi umgicks i alla fall.

 

Tror att Sigrid försökte tigga skjuts eller nåt sånt för hon slängde sej in i bilen och upp i knäet på Jill när hon

skulle åka vidare. Men skjutsen misslyckades hon med, hon fick allt använda benen hem till sej.

Gick hem och hade tråkigt. Eftermiddagsrundan var bara tråk inga öppna butiker och inte träffade jag några

jag känner heller.

Hoppas det blir bättre i morgon.

Av Wilma Border collie - 6 mars 2017 17:49

ÄNTLIGEN måndag vilket innbär Sigriddag igen.

Idag skulle vi åka till Eskilstuna, skulle göras nåt där plus hälsa på mattes mamma.

 

Sigrid hon letar efter hanar. Alla spår efter som måste undersökas mycket noga och länge och så ska det lämnas

hälsningar.

 

Så äntligen fick jag med mej Sigrid för nu väntar viktiga saker.

 

Så ska vi åka hiss i hundra år också. Har faktiskt bråttom eftersom vi vet vad som väntar.

 

Sigrid höll tydligen på att dö av svält eller nåt och hoppade högt efter köttbullen.

 

Jag tog det lite lugnare och satt ner. Eller så var jag så utsvulten att jag inte orkade hoppa.

 

Här har Sigrid skaffat sej ett nytt intresse. Ni vet jag lyckades få en del blod på mina tassar i går efter att

matte lyckats kladda på klöven. Blodet i pälsen städade jag bort men doften sitter kvar. Mina tassar var

extremt intressanta i Sigrids värld. Men snart så ska hon också få prova sånt där skoj viltspår.

 

Bulle????? Nä vad är detta???? Jag vet minsann att det finns köttbullar kvar så då äter jag inte bulle.

 

Om vi tigger? Absolut inte vi vill bara ha det som tillhör oss, alltså köttbullarna. Bra samarbete Sigrid använder

bästa tiggarblicken och jag slickar mej förväntasfullt runt munnen. Lönade sej, vi fick de sista köttbullarna.

 

Ja, ja eftersom du trugar och köttbullarna är slut så kan jag väl käka en kakbit då. Efter att ha lyssnat på en

massa mänskligt tråkprat så skulle vi vidare. Nånstans skulle vi ut och röra på oss.

 

Hamnade på Djurgår´n i brist på bättre. Matte hade haft koll när vi åkte till Eskilstuna och sett det de

tänkabara vägarna att stanna vid antingen var fulla med snö eller skridskobanor. Just den här delen där har

vi aldrig varit.

 

Inga fjortisfasoner idag inte Sigrid kom hur snällt som helst.

 

Fanns massor med bra stenar där så vi provade många och faktiskt så kom osttuben fram.

 

Förskräcklig vad människor ska klottra överallt fast det var ett bra berg såg en stor del av Eskilstuna från det.

Att matte gnällde om att det blåste djupfrysta huggormar där får stå för den klena människan.

 

Leka måste vi göra. Nu kommer jag och tar dej Sigrid! Misslyckades hon är alldeles för snabb. Fast vi hade

skoj när vi jagade varnadra runt tallen.

 

Undersökte en massa dofter. Trevligt med nya ställen eftersom det alltid finns en massa att hålla koll på.

 

Det är nåt där borta. Sekunden senare försökte Sigrid rusa iväg på äventyr men hon kom tillbaka som tur var.

Enligt matte så var det dags att gå till bilen igen. På väg mot den så träffade vi en människa som frågade om

matte sett rådjuret som nästan sprungit omkull människan. Nä matte hade som vanligt inget sett men förstod 

att det var det som vi märkt av och Sigrid tänkt ge sej ut på jakt efter.

Gick till bilen och åkte hem med löfte om att i morgon ska det bli en aktivare dag.

 

Hm, märkliga saker händer. Jag hade tänkt avlägga visit i Rosa elefantaffären men den var stängd. Ingen

service till godissugen hund inte. Men varför finns det en hund på andra sidan dörren som ser ut precis som jag?

Stirrade länge på den märkliga hunden utan att lyckas förstå vad den gjorde där. Min mycket elaka matte

bara skrattade åt mej.


Av Wilma Border collie - 5 mars 2017 17:25

I morse så påstod matte att i dag skulle det minsann hända nåt skoj. Lät bra eftersom söndagar brukar

vara tråkiga.

 

Var är det roliga? Heden var som vanligt alldeles övergiven.

 

Tråkskogen, ska det vara skoj här? Spanade men såg inget skoj var alldeles dött där också.

 

Klättrade upp på de gamla stockarna. Tänkte att det där roliga kanske skulle finnas där. Nädå, fick lite ost

bara.

 

Kanske att Sigrid har gömt sej nånstans här och bara väntar på mej? Nä inte det heller fanns inga spår av

henne.

 

Aha jag ska nog gå och leka med Ossy för detta är ena vägen till honom.

 

Inte det heller skulle in i skogen nära hans hemma.

 

Helt plötsligt var det så här fin barmark och enligt matte var detta perfekt.

 

Ska detta vara perfekt? Sitta fängslad vid ett träd medan matte försvann med en påse hon släpat med sej.

 

Innehållet i den där påsen en flaska med blod och en rådjursklöv.

 

Sen rastades klöv och matte skvätte blod. Jag såg ingenting av det här eftersom jag var fånge vid trädet.

Jo hon kom tillbaka och räddade mej från fångenskapen.

 

Skulle gå åt ett annat håll. Balanserade på trädstammar några gånger.

 

Kollade om det hade passerat nån jag känner men det hade det inte. Men bakom mej gjorde matte fynd.

 

Detta låg i snön. Precis så här ser mattes utfällbara klor ut. Hon trodde att nån med likadana kängor tappat 

den. Tills hon tittade under sina egna och insåg att hon hade tappat en. Denna lär ha legat ett tag för det

var ett tag sen vi passerade här och matte har inget märkt. Nu sitter den under kängan igen.

 

Ägnade mej åt lite skogsagility en stund.

 

Skumt samma väg tillbaka och jag är koppelfånge. Men nu skulle det där roliga inträffa enligt matte.


  Här händer det, kolla på filmen. Jag får prova mitt allra första viltspår. Alltså spåra klöven och blodet matte hade stänkt på

alla möjliga ställen. Blev ett kort spår så här allra första gången men så skoj det var och klöven var världens 

bästa belöning.

 

Eftersom det roliga tog slut alldeles för snabbt så tänkte jag att Ekorre kanske skulle vilja umgås. Ville han

inte alls, Bara satt och glodde högt upp i granen.

 

Om jag har tur så kanske Ossy är i sitt andra hemma som ligger där borta. Hade inte sån tur dessvärre.

Så fick jag passa ett träd igen medan matte försvann.

 

Fördrev tid med att klättra runt på stockarna och tigga ost.

 

Matte hade lyckats droppa blod på klöven och det lämnade spår på min tass. Ser ju nästan ut som om jag

är skadad.

 

Dags igen, eftersom jag tyckte att det var så himla skoj med att spåra blod och hitta klöv så hade matte

gjort ytterligare ett spår. Ni ser nosen i backen på en gång.

 

Spåra, spåra, spåra. Gissa om det är roligt att få använda både nosen och hjärnan ordentligt.

 

Titta där låg klöven igen!!!! 

 

Åh vad jag gillar Rådjurs ständigt borttappade klöv. Belöningen frånsett allt beröm från matte var att få ligga och småtugga på den en stund. Alltså korvspår och borttappade kaninskinn kan slänga sej i väggen. Detta är superskoj.

Detta vill jag göra ofta och mycket. Självklart så ska Sigrid också få egna spår hon kommer säkert att tycka att

detta är minst lika skoj som jag.

 

Ska du ha MIN klöv?????? Nä skulle inte tro det va! Jag vill ha den och släpper möjligen om du gör ett nytt spår.

Skulle inte bli fler idag och tyvärr vann matte kampen.

 

Gick och kollade sjön. Tyvärr ingen islossning ännu.

 

Men jag kunde träna på svamphundsjobbet. Hittade djupfrysta Ostronmusslingar på ett gammalt träd och

markerade dom snyggt. Fick massor med beröm och ost.

 

Här är dom, mina senatse svampar och matte är så stolt över att jag markerade dom så fint.

 

Sen lekte jag med min boll en stund också. Kändes som detta blev en alldeles perfekt dag till slut.

Gick hem och matte släppte påsen med klöven och blodflaska i hallen och försvann in på toa. När hon kom

där ifrån så lät det mycket från köket. Katt på dåligt humör med avgrundsmorr.

 

Gissa vilken katt som lyckats sno klöven i påsen och dessutom få upp den på köksbordet? Hon svor åt de andra

katterna och mej (som skymtar i högra hörnet av bilden). Klöven tillhörde minsann Kleptoman Leya och

ingen fick närma sej. Matte tog klöven och förpassade den till frysen. Leya fick höra att hon är katt även om

Maine coon är kända för att vara hundlika så kanske inte viltspår är rätt sysselsättning.

Jag käkade lite och sen somnade jag och sov väldigt gott och länge. Detta med att få använda både hjärna och

nos det blir man skönt trött av.

Hoppas det är alldeles snart som jag får göra detta igen tillsammans med Sigrid.



Av Wilma Border collie - 4 mars 2017 17:43

Lördagar är som bekant för det mesta tråkiga. Bara släpa runt på matte och vara utan sällskap.

Först hörde jag nåt om att åka nånstans men när jag klarade av morgonrundan så försökte det regna

så det där åkandet ställdes in.

 

Andra änden av Ekorrskogen. Trodde. tänkte och hoppades att det kanske skulle dyka upp nån social Ekorre

och vilja umgås med mej. Alldeles tomt på Ekorrar varken sociala eller asocial fanns det.

Gick vidare mot vad som skulle bli dagens skog.

 

Här har jag inte varit på några veckor. Kanske kan jag hitta nåt skoj.

 

Sist då fanns det en massa konstiga gropar och kablar här. De var borta istället hade ett par träd tröttnat på

livet och lagt sej över vägen. Gick att komma förbi dom i alla fall.

 

Upptäckte att det var full vinter på vägen. Kollade om det fanns några spår efter nåt intressant men det gjorde 

det inte. Hade gått nån människa bara.

 

Provade en stubbe och fick självklart mjukost eftersom jag gjorde det på alldeles eget initiativ. Vet jag väl

att stubbar, stenar, bänkar o sånt lönar sej.

 

Undrar vad jag ska hitta på nu då i min ensamma tillvaro?

 

Efter att ha provat vattnet i bäcken så satte jag mej på en stubbe och funderade över hundlivet. Kom fram

till att det var tämligen ensamt och bedrövligt just nu. Ingen vill umgås med mej, eller jag träffade i alla

fall inte nån att umgås med.

 

Nånstans här så hittade jag såna där perfekta Rådjurskulor sist. Letade men de var borta, jag hade tänkt rulla i 

dom en stund.

 

När isen dör då kommer det att vara perfekt vatten i Vilda grisarnas spagrop. Måste ta med mej Sigrid hit då

perfekt lera och säkert kommer det att dofta underbart. Fast det är nog bäst att utnyttja det när matte 

inte ser.

 

Det tar sej, ÄNTLIGEN börjar det vara vatten i skogarna. Sen jag flyttade hit så har jag mest bara sett en

massa uttorkade ställen eller hört matte prata om hur mycket vatten det brukar vara.

 

Gick och kollade där de där mystiska Bombmurklorna ska växa. Fanns inga och matte påstår att det är bra om 

de uteblir i år. Är det dåligt med såna brukar det bli mycket Stenmurklor och mycket såna indikerar att det

blir ett bra svampår. Behövs ett bra sånt för jag har visst mycket att lära.

 

Usel bild, men det är lika bra att träna. Matte häll på med nåt och jag undersökte. Fick massor med beröm och 

ost när jag nosade på de här.

 

Här är svamparna som heter Kotteskivling. Växer på gamla kottar. De är ätliga men så små att det går åt 

mängder för att få ihop en matskedsvamp. Granbarret på ena svampens fot är normalstort som jämförelse

i storlek.

  

Där borta är min Sörmlandsledsetapp, funderade på om vi skulle gå en sväng på den. I dag idag sa matte det

tar vi en annan dag.

 

Fast nu förstår jag varför de där spängerna finns. Helt plötsligt så var det en massa vatten där, faktiskt första

gången som jag ser vatten där. Jag kan lika gärna gå i det men människor vill tydligen inte göra det.

 

Gick vidare och hittade i alla fall lite ost i mossan. Märkligt att sån bara kan dyka upp när jag vänder svansen

till.

 

Gamla trädstammar är bra att träna balansen på. Gick så här på flera stycken och fick självklart en massa

beröm. Finns mycket i skogen som man kan utnyttja.

 

Hittar jag inget vatten då går det lika bra att käka snö. Kanske försvinner den snabbare om jag käkar upp den?

 

Ute ur skogen och på väg hemåt. Men det ska synas att jag är aktiv i skogen så jag prydde pälsen med en

fin grankvist.

 

Hörru gå in och gör vad du ska nu! Jag tänker ligga här och vänta för jag vet precis vad som ska ske.

 

Jodå matte kom ut från loppisen och hade köpt en korv till mej. Slukade den snabbt. Ännu bättre hon hade

minsann hittat Anna som ofta var på Pryl 7an. Hade gärna käkat upp hennes korv också men det lyckades

jag inte med. Fick i alla fall umgås.

 

Titta Elisabet som ägde Pryl 7an kom hon också. Blev ju bra till slut denna tråkdag att träffa två som jag

känner. Sen var det bara att gå hem till tråkhemma. Pysslade en del med mina katter. Dötrist runda på

eftermiddagen eftersom alla trevliga affärer var stängda.

Om snön håller sej borta ska jag få göra nåt skoj i morgon har matte lovat.


Av Wilma Border collie - 3 mars 2017 17:53

I går kväll hörde jag talas om att idag skull jag och Sigrid nog få leta efter kanins borttappade skinn.

Var länge sen vi gjorde det och nu med barmark skulle det passa perfekt.

 

Men................. titta på bilden jag ska gå och hämta Sigrid och leta efter Kanins skinn det är bara att

glömma för nu var världen vit igen. Visst vi behöver enorma mängder med nederbörd men det kunda väl ha

regnat istället.

 

Sigrid hade minsann varit i allra bästa Grisöronaffären igår och fått en regnoverall. Hon fryser ju så mycket

när hon blir kall och våt. Men den var inte populär. Sigrid gick som om hon hade ont i varenda led i kroppen.

 

Gick till Tråkskogen och efter ett tag så glömde Sigrid att hon inte alls gillade sin nya klädsel.

 

Sigrid hon glömmer aldrig nånting. Här kan det hittas godis ibland så självklart var hon där och kollade.

 

Kolla Sigrid när hon ser osttuben. I dag fanns inga Vilda grisbiffar men mjukost är minst lika gott det. Vi fick

faktiskt en del. Fortsatte och ibland försökte snön slå oss när den trillade från träden.

 

Alltså den här bilden är hemsk. Ser ut som om jag har uppenbara besvär med att ta mej upp på bänken. Den

är tagen i fel sekund jag slängde mej som vanligt snyggt upp. Är faktiskt väldigt vältränad.

 

Ingen fjortis vaken idag inte. Sigrid kom så fint varje gång matte kallade.

 

Vad gräver du efter? Har du möjligen hittat Rådjus borttappade ben i dag också? Nä inte det och inga andra

intressanta fynd heller.

 

Tänk vad vi är duktiga, vi fick minsann plats på samma sten fast den är väldigt smal att balansera på. Mycket

bra sätt att träna balans på.

 

Ingen som vet vad Sigrid pysslade med i blåbärsriset men hon hade försökt klä av sej. Lyckats få ut ett framben

från både fleeceoverall och regnoverall. Matte meckade dit det igen.

 

När det var klart så vaknade Pitbull Sigrid. Hon siktade självklart på att slita strupen av mej. Fast i går så skrev

nån korkad "Djurvän" en kommentar om att vi inte ska umgås eftersom jag kommer att skada Sigrid. Ha!!

Undrar vem som skadar vem egentligen?

 

Ha ha ha ha Sigrid sluta kittla mej. Jag skrattar snart på mej. Jo vi har väldigt skoj i bland.

 

Världmästaren i att klä av sej oönskade overaller. Av fyra möjliga ben så har hon lyckats frigöra tre.

 

Sigrid har hamnat på ett bord vid en av stugorna för omklädning. Av med allt och börja om från början.

 

Jag satt på en bänk under tiden och insåg att det är väldigt skönt att ha sån päls så jag inte fryser.

 

Jag talade om för Sigrid att nu skulle hon ge sjutton i att träna på striptease utan ägna sej åt viktigare saker.

 

Sigrids svar var att förvandlas till Pitbull och försöka med strupbett igen. Fortsatte och efter tio meter eller

nåt då gav matte upp. Återigen hade Sigrid nästan tagit av sej regnoverallen så nu åkte den av.

 

Vi hör nåt, kan det verkligen vara möjligt?

 

ÄNTLIGEN Ossy! Vi har inte setts på många, många evigheter, han blev alldeles överlycklig när vi kom.

 

Titta så fint han hälsar på Sigrid. Faktiskt så pussades de en hel del.

 

Men nu ska vi leka på vallhundars vis. Alltså vi brottades och tacklade varandra och hade jätteskoj.

 

Paus och det gick faktiskt att få till en gruppbild med oss alla tre. 

 

Sen körde vi lite brottning och annat skoj en stund. Medan vi gjorde det så lyckades Sigrid smita in i Ossys

andra hemma och få godis.

 

Men tro inte att Sigrid blev utesluten ur lekgemenskapen, Ossy och hon hade jätteskoj medan de jagade

varandra runt en liten gran. Gäller bara att anpassa leken efter storleken på den man leker med.

 

Ossy hade aldrig fått viltost på tub. Kolla hans blick det var så gott att han blev alldeles vindögd. Lekte mer en

stund till innan det var dags för Ossy att gå in och oss att gå vidare. Nu hoppas jag att det inte dröjer en 

massa evigheter innan vi ses igen.

  Passerade skidbacken men det hade inte hänt nåt intressant där inte. I alla fall hade det inte passerat nån

som vi känner.

 

Jaha det drar ihop sej till att gå hem igen. Förstår inte varför tiden alltid ska gå så fort.

 

Hade i alla fall tur och träffade våran människokompis som bjöd på gott godis. Mer sånt till oss.

Gick hem med Sigrid och insåg att vi hade faktiskt haft väldigt skoj fast vi inte kunde leta efter Kanins

borttappade skinn. Sen sa matte de där otrevliga orden, ses på måndag. Helger är en fullkomligt onödig 

uppfinning. Nu får vi inte ses på två dagar, elände!!!!!!

Av Wilma Border collie - 2 mars 2017 17:43

Börjar med att berätta om igår kväll. En stund varje kväll så brukar matte träna trix med mej.

Då kommer klickern och mitt favoritgodis fram. Jag tränade på att snurra och gå runt mattes ben.

Bara det att Kleptomanen menar Leya var självklart med och försökte sno mitt godis. Men hon är allt

bra smart den där katten. Varje gång hon hörde klicket så stod hon på bakbenen och viftade med tassarna.

Matte testade att klicka utan att jag var inblandad och samma sak. Så klart då fick hon en bit av mitt

favvisgodis kycklingchips.

Så blev det idag och Sigrid hämtades.

 

Jaha du Sigrid nu ska vi gå och hitta på nånting. Har vi tur så har matte nåt väldigt gott med till oss.

 

Började med den här lilla skogsdungen. Nu försvinner snön och alla trevliga dofter kommer fram igen. Så här

ska det alltid vara.

 

Spårvägen var nästan helt befriad från snö och ingen otrevlig skridskobana heller.Nu börjar det likna nåt.

 

Kollade Sigrids humör. Men ingen fjortis idag inte hon kom så snällt varje gång matte kallade.

 

Vi vet minsann att det brukar löna sej att hålla till här uppe, kan bli godis då. Jodå vi fick.

 

Det tar sej. Iseländet håller på och dör vid stenarna så finns det vatten. Kanske att det snart blir badsäsong.

 

Inne i Hasselskogen och nu började festen. Genom att gå på en gammal trädstam så hittade jag en massa

bitar av sån där utsökt Vilda grispannbiff.

 

Detta kallas för samarbete. Sigrid hittade också en massa bitar och jag höll till nedanför. Tänkte hon skulle

råka peta ner till mej. Men Sigrid är som en dammsugare så hon tog reda på varenda smula.

 

Jo det var väldigt gott med de där Vilda grisbiffarna, skulle vi kunna få lite mer? Vi balanserar så fint på

det fallna trädet. Jo vi fick mera.

 

Här har minsann nån varit ute och gått. Både jag och Sigrid kollade spåren väldigt noga.

 

Grävling har vaknat och varit ute och rört på sej. Gick vidare och nu blev det riktigt bra.

 

Sigrid började greja med nåt ute på ängen. Matte trodde att hon ägnade sej åt senaste hobbyn jaga Sork.

Men hon hade minsann nåt.

 

Stoltare Sigrid har sällan skådats. Här kommer hon med sitt fynd.

 

Lika bra att jag tar hand om det där fyndet, alldeles för stort för Sigrid att släpa på-

 

Titta! Sigrid hade minsann fyndat Rådjurs tappade ben och nu tillhör det mej. La mej och tänkte ägna en

massa tid åt att smaska på det.

 

Men titta här vad som händer medan jag smaskar på benet. Sigrid har lyckats fynda ytterligare ett tappat

Rådjursben.

 

Hörru stanna!!!!!!! Det där benet är också mitt! Eländiga Sigrid att vara så himla snabb.

 

Ha! Jag hann i fatt och lyckades lägga beslag även på det här benet. Nu vet vi precis var de ligger och kan

använda dom nästa gång vi passerar. Undrar om det tvåbenta Rådjuret tappat fler kroppsdelar?

 

Övergav benen och fortsatte i skogen. Kollade av en totalt massakerad myrstack och en del annat.

Hade inte riktig koll på vad matte hade för sej.

 

Helt plötsligt så fick vi spåra upp en massa bitar av Vilda grisbiffarna igen. Kan meddela att det finns inte 

minsta lilla smula kvar.

 

Efter att ha ägnat tid åt lek och en del andra viktiga hundsaker nådde vi träden där vi rukar köra skogsagility.

Ännu mer leta Vilda grisbiff. Blev riktig fest i skogen idag.

I dag skulle Sigge Svamphund ha fyllt 13 år och då skulle han ha haft fest med presenter och bra skogsrunda

och andra trevliga saker. Sigge firar säkert där på andra sidan regnbågsbron och jag och Sigrid hade fest till

hans minne.

Matte skrev på Facebook om att det var hans födelsedag och en av hennes vänner Tessan skrev så här fint om

hur Sigge firar.

Klart det är fest och Sigge skryter lite om alla svampar han hittat nere på Jorden ;) Han har förmågan att få alla att lyssna,speciellt det små valparna som hamnat där uppe på andra sidan regnbågsbron alldeles förtidigt...dom sitter med sina små tassar och huvuden ihop och lyssnar med stora ögon om alla bäckar och sjöar Sigge utforskat och alla pinnar och annat han hållit reda på i skogen :) En riktigt stor och härlig fest har dom och alla är på sina bästa voff humör! EN SALUT TILL VÄRLDENS FINASTE SIGGE , HIPP HIPP HURRA!! <3 <3 <3

 

Stämmer säkert samtidigt som han kollade när jag och Sigrid hedrade honom genom vår privata fest med

alla Vilda grisbitar.

 

En massa godis kräver motion så vi körde skogsagility på ett par andra ställen.

 

Äsch, här har minsann inte snön haft vetta att dö. Borde vara barmark överallt nu. Fast vi hittade spår av

både Räv och Grävling men de vill tydligen inte umgås med oss.

 

Sigrid hittade nåt väldigt spännande vid en stubbe. Hon grävde och grävde.

 

Kollade men det var ingenting som intresserade mej. Trodde för ett ögonblick att hon skulle ha hittat fler

tappade kroppsdelar från Rådjur men inte det inte. Vet inte vad det var som hon tyckte var så intressant.

 

Allra sista bitarna av Vilda grisbiffarna. Eller bitar det var mest smulor men lika goda och vi har inte lämnat

minsta lilla mikroskopiska bit kvar. Borde finnas sånt här i skogen varje dag.

 

Slut på det roliga dags att gå hem igen. Tiden går alldeles för fort i skogen. Lämnade Sigrid så ses vi i morgon

och hittar förhoppningsvis på nåt skoj då också.

På eftermiddagsrundan så hälsade jag på i Rosa elefantaffären, träffade Dixie och fick godis. Tyvärr hade

matte kameran hemma. Sen passa jag affären medan matte var inne och köpte nåt konstigt. Eftersom

det blir mer och mer barmark så ska jag och Sigrid få prova nåt nytt ganska snart.

Av Wilma Border collie - 1 mars 2017 17:38

I morse hade matte en plan, jo hon har ofta såna men inte alltid de funkar. Skulle hämta Sigrid och

så skulle vi gå en runda som vi inte gått på länge. Lät väldigt trevligt.

Gick och hämtade Sigrid och ungefär utanför hennes dörr så ändrade matte planerna. Det började

nämligen regna. 

 

Jaha och här vaknade stora supertuffa Sigrid. En bit bort gick det en labrador och i Sigrids värld var den inte

alls önskvärd och skulle dra till varmare trakter. Vadå, den var säkert jättetrevlig och vi kanske kunde ha

haft väldigt skoj. Men det är inte alldeles enkelt att ha fjortishjärna och kommande hormonstormar.

 

Träffade Rocky och han är fullt godkänd i Sigrids värld.

 

Bara några meter bort så hittade vi en bil som innehöll Eva som jobbade i Pinn/blomsteraffären förut. Hon

hade inte träffat Sigrid så jag presenterade henne ordentligt. Sigrid måste ju veta vilka människor som är

trevliga.

 

Efter en del funderande och klättrande över en hög snödriva så skulle vi gå en bit på min Sörmlandsledsetapp.

Länge sen sist.

 

Så på fria tassar så vi kunde kolla vad som hade hänt sen sist. Inga spår av vandrande människor bara nån

Vild gris och lite Rådjur.

 

Kollade Sigrids humör genom inkallningar. Men de skötte hon alldeles exemplariskt så fjortisen hade somnat

om efter ilskan mot den stackars labradoren.

 

Grävling har vaknat han hade krafsat runt ordentligt på många ställen. Säkert hungrig efter att ha sovit en

stor del av vintern.

 

Detta är en oprövad sten och vi förutsätter att du tar fram osttubem. Jo den kom fram så vi fick belöning.

 

Ibland var det full vinter inne i skogen. Onödigt det är dags för barmark nu. Matte har en massa planer för

vad jag och Sigrid ska greja med då.

 

En stackars björk hängde sorgligt över stigen, men matte drog upp alla grenar ur snön så reser den säkert på 

sej igen.

 

Så vaknade Pitbull Sigrid igen. Fast jag avledde henne så det blev us istället för att försöka slita strupen

av mej. Vi tänkte fortsätta men matte trodde att det skulle hänga massor med träd på en delställen.

 

Tog vägen över en äng istället och nu vaknade Sigrids nya intresse. Hon spårade och grävde och spårade

ännu mer. Till slut började hon studsa runt som en räv som jagar sork.

 

Så här såg det ut hela tiden. När matte kom på att hon skulle filma då slutade Sigrid jaga sork. Fast det är

bättre att hon ägnar sej åt såna än Hälge och Vilda grisar.

 

Hittade nåt nytt att hoppa upp på. Nån gammal brunn mitt ute på ängen. Utmärkt att vara på.

 

Bra val för vi fick ost. Ost i tub är supergott bara matte kunde lära sej att inte vara så snål med den. Vi borde

få varsin tub istället för små slickar.

 

Kom ut på Vilda grisvägen som var alldeles befriad från is. Låt detta väder fortsätta så vi kan åka till alla

bra skogar igen.

 

Fast vi fångades i kopple ganska snart eftersom det kom en lastbil som åkt vilse. Matte lyckades ge den

rätt vägbeskrivning till rätt ställe.

 

Bestämde oss för att kolla lite nere vid sjön. Fast på bilden är det bus på gång, jag tänker alltså inte mosa Sigrid.

 

Hittade inget spännande och dessutom började det regna igen. Sigris har nåt i munnen och matte tror alltid att

hon käkar olämpliga saker.

 

Var faktiskt inte värre än en tallkotte. Men Sigrid lämnade den och så gick vi mot hennes hemma.

 

Mötte Sigrids granne en underbart söt liten pudelvalp. Men Sigrid tycker att den är läskig, kanske tycker hon

att den påminner om Inez. Jag gillade den, skulle säkert kunna ha väldigt skoj tillsammans. Och det är bra

för Sigrid att se att jag gillar den. Hon tar ju efter vad jag gör.

 

Hann bara gå några meter så träffade vi Bosse. Honom har jag träffat förr, en trevlig typ. Men Sigrid visste

inte vad hon skulle tycka så hon höll avstånd. Ja, ja får hon träffa honom ett par gånger så inser hon säkert

att han är helt okej.

Lämnade hem Sigrid och gick hem till mina katter.

 

Detta kallas för perfekt eftermiddagsrunda. Prylaffären var öppen så jag gick in mycket bra val. Fick pannbiff

gjord på Vild gris, alldeles utsökt gott. Ännu bättre att det fanns fler såna som matte fick med hem till mej.

Tänkte käka upp dom men matte påstår att dom kan jag och Sigrid ha fest på i skogen i morgon. Innebär

väl att vi kommer att få slita svansarna av oss för att få nåt.



Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards