wilmablogghund

Direktlänk till inlägg 25 mars 2017

Superlördag

Av Wilma Border collie - 25 mars 2017 17:20

Alltså jag har haft världens bästa lördag. I morse talade matte om att idag skulle jag få åka

till en alldeles ny skog och dessutom skulle det bli skogsfika. Lät alldeles väldigt trevligt och de

nya skogarna tar tydligen aldrig slut.

Så blev det ännu bättre för när jag hamnat i min bil så åkte matte och hämtade Sigrid och hennes matte!

Tydligen hade människorna kommit överens om att de skulle följa med men inte berättat för oss.

Att både jag och Sigrid grät mycket när matte klev ur bilen för att tanka behöver vi inte prata så mycket

om. Vi inbillade oss att Sigridmatte skulle hundnappa oss och ta bilen. Fick höra att vi var fruktansvärt

larviga.

 

Så där nu är vi framme och dagens äventyr kan börja. Det har dargits en ny rundslinga på en av Sörmlandsledens

etapper och den skulle vi gå. Matte har varit i de här krokarna tidigare men just denna slinga var ny även för

henne.

 

Vacker skog och massor att undersöka. Sigrid smälter fortfarande väldigt bra in i omgivningarna.

 

Gissa om vi hade massor att undersöka. Helt ny skog att utforska, tänk vad det är bra att vara två hundar då sdå vi kan diskutera allt med varandra.

 

Här fick faktiskt Sigrid springa på isen. Ingen sjö utan bara ett kärr så ingen risk för katastrofer om isen skulle

brista. Men den höll.

 

Titta! Massor med underbart vatten, detta är absolut en bra skog.

 

Porlade bäckar både här och där vilket människorna var så imponerade av. Fast vi såg minsann aldrig att de

provade vattnet de stirrade på.

 

Rejäla spänger har de byggt över myren. Just nu väldigt torr myr men den innehåller säkert massor med vatten

normala år när det regnat.

 

Fast på ett ställe gick det bra att stanna och dricka kallt gott vatten.

 

Sigrid passade på att bada i det. Som sagt hon är en tuff hund som inte backar för mycket.

 

Så vacker skog full med urgamla tallar och stora stenar. Jag och Sigrid vi hade fullt upp med allt nytt.

 

Spanade noga av de nya omgivningarna. Fanns hur mycket som helst att titta på och undersöka. Matte pratade

en massa om alldeles perfekta svampmarker när den tiden kommer.

 

Nu är det premiär för årets första skogsfika. Sigrid var extremt sugen på hennes mattes macka.

 

Min första macka i skogen för i år. Macka i skogen är alldeles extra gott det. Faktiskt så delade jag med mej

lite till Sigrid. Vi delar på nästan allt hon och jag.

 

Kollade om Sigridmatte hade nåt att bjuda mej på. Så träffade jag kollegor, de som ansvarar för den här

etappen var ute och jobbade. Mycket jobb med en alldeles nydragen etapp.

 

Finns till och med en liten sjö mitt ute i den stora mossen. Fast den vad isen kvar och det är inte säkert att

den är badvänlig.

 

Skogen är urgammal och det fanns till och med en urtidsödla i den. Fredlig sådan som inte störde oss.

 

Hela tiden så ändrade sej skogen, vi passerade nog genom nästan alla typer av skog. Jag och Sigrid vi hade

tassarna så fulla att vi inte ens kom ihåg att leka.

 

Långt inne bland träden stod trollet och kollade på oss.

 

Vi hittade nåt mycket intressant. Människorna såg att Sigrid tuggade på detta något.

 

Jag valde att njutningsfullt rulla i det. Definitivt pälsvårdande och ny parfym.

 

Tjäders bajshög var det som vi hittat. Kan rekommendera sånt för pälsvård och Sigrid tyckte att det var

väldigt gott.

 

Skogen fortsatte att vara så där magiskt vacker.

 

Tänker ni komma eller?  Hände ibland att vi fick vänta på människorna. Andra gånger var jag och Sigrid långt

före. Matte provade den där nyinköpta överljudspipan. Inga problem vi kom direkt vi hörde signalen och 

belönades självklart med god ost.

 

Sigrids matte gjorde en iakttagelse som matte aldrig tänkt på. Hon såg hur jag faktiskt hade span på de

orange markeringarna på träden och alltid följde dom. Toh alltså aldrig viltstigar åt andra håll utan hade

exakt koll på var Sörmlandsleden är dragen.

 

Den här stenen är alldels otroligt vacker med mönstret som troligen bildats av en massa olika lavar.

 

Sigrid hon trodde nog att det var svamp på gång när hennes matte tittade på stenen. Hon är ju van vid att

matte i bland kryper runt och kollar olika svampar.

 

Fanns faktiskt såna här skogsagilityhinder men nu var vi på slutet av vandringen och både jag och Sigrid var

trötta så vi struntade i agilityövningar.

 

Allt skoj har ett slut. Vi har bara en liten bit kvar till bilen nu.

 

På kartan syns det hur vi gick idag. Från Harsjöhult och sen det som heter 17:1 och är markerat som en

rundslinga. Superbra skog och så vackert. Här ska vi definitivt gå fler gånger och det finns nog en massa mer

trevligt att upptäcka i den skogen.

 

Nu är vi trötta och väldigt nöjda hundar. Få träffas en lördag, vara massor med timmar i en alldeles ny skog

och skogsfika. Så här borde hundlivet vara varje dag. Tar på både kropp och skalle med allt nytt. När jag

kom hem somnade jag och enligt matte hördes snarkningar. Sigrid lär ha varit mer eller mindre medvetslös 

har matte hört.





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wilma Border collie - Torsdag 28 mars 18:09

Sov väldigt gott tillsammans med Basse i natt. Man sover bättre när man är två. Vaknade i morse, Basse sov. När det var dags för morgonrunda behagade han kliva upp och följa med mej ut. Gick in käkade frukost och Basse gick occh la sej igen. Me...

Av Wilma Border collie - Onsdag 27 mars 18:01

Vanliga rutinen i morse, hämta Basse på liftarplatsen, Fördel dörren öppnades så vi fick gott godis., precis vad vi behövde. Sen skulle vi åka och kanske jobba som svamphundar.   Kollade noga vad som hänt sen sist. Förra gången vi var här så...

Av Wilma Border collie - Tisdag 26 mars 17:58

Vanliga rutinen i morse, Basse skulle inte ha skjuts hit så jag skulle hämta honom. När jag var ute för morgontoalett  så snöade det inte. Hörde att matte hade märkliga åsikter precis när vi skulle åka.   Snön vräkte ner med enorma flingor, de...

Av Wilma Border collie - Måndag 25 mars 17:59

Basse han sov i morse så det var bara att åka och hämta honom.   Nisse var så nöjd när jag kom och hämtade Basse, för han vile in. Basse behagade vakna och sen skulle vi kolla om mattes plan fungerade.   Hamnade vi hembygdsgården i Sparre...

Av Wilma Border collie - Söndag 24 mars 17:53

Klarade av morgonrutinerna, passade dörren alldeles för länge. Sen var det äntligen dags att åka.   Ja du Basse, det här var en smart idé att ha koll från bordet. Nu ser vi verkligen när och om det kommer kompisar. Ska nog använda detta flera ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards