wilmablogghund

Alla inlägg den 18 mars 2017

Av Wilma Border collie - 18 mars 2017 17:41

Alltså jag har tassarna alldeles överfulla just nu. I dag så skulle jag få åka till skogen för det var dags

för mitt uppdrag igen.

 

Engelska skogen och dags att kolla till mina engelska vänners hus plus att matte påstod att vi skulle göra

nåt annat också.

 

I bland var det fortfarande full vinter på vägen, men den borde dö när som helst nu.

 

Fast bäcken hade en hel del vatten och porlade fint. Men enligt matte är det väldigt lite vatten för att vara

vår borde vara mycket, mycket mer.

 

Vintereländet försvann och det blev trevlig barmark igen. Mycket bättre för det är lättare att hitta alla

spännande dofter då. Har inte varit här på ett tag så jag hade massor att kolla.

 

Hördes nåt inne i skogen men varken jag eller matte såg vad det var som inte ville träffa oss.

 

Trodde jag skulle gå och kolla till huset men enligt matte skulle vi göra det sen. Nu skulle jag gå på ställen där 

jag aldrig satt mina tassar förut. Spännande detta att mattes förråd av nya skogar aldrig tar slut.

 

Nån som vill ha lingon? Fanns ganska mycket såna kvar i skogen.

 

Vacker skog var det och jag hade massor att undersöka. Befinner mej på Sörmlandsleden och en del av den

etapp som matte och Sigge skötte i massor med år.

 

Så mycket spännande det finns på nya ställen. Jag hade fullt upp hela tiden att titta och nosa, så här ska

hundlivet vara.

 

Har gått långt genom skogen och enligt matte så närmar jag mej dagens mål nu.

 

Titta, en bänk mitt i skogen. Provade den och det var en sån där bra för det levererades ost.

 

Satt på bänken tillsammans med matte och studerade omgivningarna. Fick höra att snart ska vi ta med skogsfika

och då är det perfekt att fika här.

 

Detta är en liten, liten sjö som heter Pilati sjö och omgivningen är alldeles trolsk och det går att bada i sjön

om man är hund. Enligt legenden fick den sitt namn efter en eremit som hette Pilati och bodde här. Vattnet

ska bota diverse åkommor. Matte har stora planer på att bli eremit och bosätta sej här. Sörmlandsleden kan

de dra om.

 

Så var det dags, nu skulle det letas efter de där märkliga Bombmurklorna igen. Har ska de växa, men ska är 

inte samma sak som att de gör det. Lika dött här som på alla andra ställen med såna.

 


Fortsatte i skogen för ett ställe till skulle kolllas. Fortfarande massor att upptäcka.

 

Ftån den där Pilati sjö rinner det en massa små bäckar som porlade fint. Var väldigt gott vatten i dom kan jag

meddela.

 

Kom till en stor mosse som enligt matte är väldigt vacker på sommaren och hösten. Nu var det mest is och snö

på den.

 

Här vid en gamla kolarkojsruinen ska det enligt matte finnas Bombmurklor. Alltså började matte leta och

leta ännu mera.

 

En Bombmurkla!!!!! Tänk så mycket som jag har hört talas om denna sällsynta fridlysta svamp som Sigge var

extremt duktig på att hitta på nya ställen. Denna är väldigt liten för normalt brukar de vara stora som

tennisbollar.

 

Nu har jag fått nosa på mitt livs första Bombmurkla. Gav massor med beröm och självklart godis. Alltså är

det lönande att hitta såna här. Fast i år verkar de vara extremt tjuriga med att visa sej.

 

Skulle gå tillbaka igen. Passade på att träna balansen på ett gammalt träd. Nästa gång ska vi enligt matte

gå en annan väg som blir en bra runda men då ska bilen stå på ett annat ställe.

 


Tänkte du att jag skulle hoppa över här? Matte klättrade över, vi hade avvikit lite från leden och då för man

ägna sej åt sånt här. Jag kröp under istället.

 

Den här vägen passerade jag förut och hade funderingar på att utforska den mera. Men enligt matte så ska

jag få gå den en annan gång. Alltså finns det ännu mer att upptäcka.

 

Har gått hela vägen genom skogen tillbaka och nu är det dags att ta itu med mitt uppdrag.

 

Kolla mina engelska kompisars hus. Allt var precis som det skulle vara, inga otrevliga inbrott eller andra

katastrofer. Nu dröjer det inte så väldigt länge innan de kommer till sitt hus igen.

 

Håller på att bli vår där också för Rabarbern har tittat upp ur jorden.

 

Ska vi gå till sjön och titta om flotten mår bra och isen har dött? Jag skymtar som en prick i skogskanten. Men

det skulle vi inte enligt matte. Vi hade varit borta i ganska många timmar och enligt henne var det dags att gå

mot bilen.

 

Jaha slut på det roliga då bara att vandra tillbaka. Fast jag är nöjd med min dag. Ny skog och så ny svamp och klarat av mitt uppdrag.

När jag kom hem så somnade jag gott, det tar på kropp och knopp med allt nytt.


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards