wilmablogghund

Alla inlägg den 10 mars 2017

Av Wilma Border collie - 10 mars 2017 17:40

Det är alltid spännande att hämta Sigrid när hon har sina "perioder". I dag var frågan om hon fortfarande

var storviltjagande fjortis eller sitt normala vuxna jag. Hur som helst hade matte bestämt att vi skulle

ägna tiden åt att träna med henne.

 

Sigrid verkade vara ganska vuxen idag och inledde med att undersöka spår efter hanar. Finns många såna

som lämnar spår och Sigrid är väldigt noga med att undersöka allt.

 

Det är en Ekorre där inne bland träden. Tänkte att den kanske skulle vilja komma och umgås med oss och

sätta lite guldkant på tillvaron. Men inte det inte Ekorre behöver gå kurs och bli social.

 

Det mesta av snöeländet har ju behagat försvinna men är var det en massa kvar.Dags att det också dör nu, men 

det försökte regna och det tar död på mycket vitt.

 

Men här kommer våren flygande. Massor med gäss som återvänder efter vintern.

 

Här skulle vi hålla till idag på det stora fältet. För nu skulle Sigrid träna på inkallning och lyssna och stanna

på kommando. 

 

Började med en del lek. Bra att göra av med en del energi innan allvaret skulle börja. 

 

Här är vi ganska långt bort och nu är det allvar. Stanna sa matte och vi stannade faktiskt båda två,

 

Ja jag kommer. Inkallning är inga bekymmer för mej men Sigrid var måttligt intresserad.

  

Jodå även Sigrid kan om hon vill. När hon är sitt normala jag så är hon superduper duktig på att komma.

Men storviltjägaren och fjortisen spökar i hennes skalle.

 

Detta är en klicker. Jag kan det där med sån eftersom jag brukar träna trix på kvällarna och matte använder

klickern då. Sigrid har aldrig klickertränat men fattade snabbt att när hon gör rätt så hörs klicket och i samma

sekund kommer belöningen.

 

Kollade av en del intressanta dofter, eller jag kollade såna och Sigrid käkade harpluttar. Jag föredrar att 

rulla mej i utvalt rådjursbajs jag.

 

Mera klickerträning. Hoppa upp på stubben så kommer klick och belöning. I dag var belöningen varierad, ibland

var det blodpudding, andra gånger ost eller vanligt tråkgodis.

Den som tittar noga på bilden ser att Fjortisen håller på och vaknar. När Sigrid drar upp ena läppen så är det

ett säkert tecken på att hon inte tänker lyssna.

 

Matte hittade två stubbar bredvid varnadra och hade nån idé om att vi skulle sitta på varsin och se söta ut.

Jodå jag ställde mej på den ena och Sigrid virrade runt.

 

När Sigrid befann sej på sin så var jag på marken. Behöver jag berätta att matte gav upp planerna på den

där bilden? Hörde nåt om att det ska vi träna mer på nån annan dag.

 

Jodå om man använder nosen så finns det faktiskt en del spännande långt ner i gammalt gräs. Körde mer

inkallning och sånt med Sigrid en stund.

 

Hörru din eländiga Fjortis vad tänker du göra? Stendöv Sigrid som inte skulle nånting helt plötsligt. Enligt matte

var det ganska väntat.

 

Pricken är Fjortisen som är stendöv och inte tänker lyssna på nånting.

 

Ja ja skyll dej själv då. Inte ens en massa blodpudding fick Sigrid att komma så jag städade bort all själv.

 

Matte skickade mej att hämta henne. Brukar fungera eftersom hon vet att hon ska lyssna på mej, men inte

just nu inte.

 

Men allt har ett slut. Matte lyckades överlista henne och sen var det koppel som gällde.Sköter man inte

inkallningen då är det slut på friheten.

 

För övrigt började det vara dags att gå hem eftersom det försökte regna igen. Regnet behövs och det i enorma

mängder men det kan falla när vi klarat av dagens alla viktiga göromål.

 

Ni vet Nisse som är Sigrids katt. Han är riktigt, riktigt kär i mej även idag tvättade han mina tassar och sen

gav han sej på resten av pälsen. Lite skumt är det, jag är van att det är jag som tvättar katter och inte

tvärtom.

 

Efter avslutad tvätt så la han sej och myste med mej. Tänk de där olyckskorparna som påstod att tänk om

det inte skulle fungera med mej och katter. Jag anser att alla hundar bör ha minst en katt gärna flera att

umgås med.

 

Fast den något galna Sigrid hon anser att katter använder man till brottning.

När vi skulle gå sa matte de där hemska orden "Ses på måndag". Korkat helgen borde avskaffas nu får jag

dra runt i min ensamhet i två dagar.

 

Hallå Prylaffären! Jag ser att det är öppet och jag är godissugen, behöver alltså komma in.

 

Kom in och den där bra burken full med Frolic kom fram. Precis vad jag behövde.

Nu väntar en tråkhelg och med otur extra tråkig eftersom matte gnäller över rinnande nos. Hoppas den slutar

rinna så jag i alla fall kan göra nåt trevligt.


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards