wilmablogghund

Alla inlägg under februari 2017

Av Wilma Border collie - 4 februari 2017 17:41

Nu vet jag varför det var granplanterin på isen och målades konstiga ringar i går.

I dag så skulle jag gå till sjön eftersom det skulle vara nåt där.

 

På väg till sjön så träffade jag den här labben som jag träffat förr men matte alltid glömmer namnet på.

Trevligt med sällskap en stund.

 

Vis sjön så träffade jag den här Schnauzern, honom har jag också träffat ett par gånger tidigare. Alltid

trevligt med umgänge en stund.

 

Jodå vi kan leka men du rör inte min pinne. Övade mej i att se farlig ut. Hade ingen större framgång alla

vet att jag är väldigt snäll.

 

Ute på isen såg det konstigt ut. Vid granplanteringen låg det en massa stora sågar.

 

Längre bort var det en massa gamla strykjärn och några kvastar.

 

På bryggan satt det en stor Canadagås också. Ingenting var som det brukar.

 

Jag fick inte gå ut på isen och kolla. Enligt matte var den alldeles för hal så jag skulle hålla mej på bryggan.

  

Märkligt mänskligt beteende, kasta strykjärn på isen. Fast det kallas visst för Strykjärnscurling och

förekommer endast här i Malmköping.

 

Så började de såga i isen med jättesågarna. De sågade och sågade.

 

Inte är isen speciellt tjock inte, men såna här isblock höll de på och drog upp.

 

Så här ser isen på min sjö ut. Sen sparar de alla isblocken i en isdös vid Hembygdsgården så finns det is kvar långt fram på sommaren. Kanske ska gå dit och svalka mej om det blir hett i sommar.

 

Tröttnade på isaktiviteterna och skulle vidare. Där borta ser det intressant ut, de har tänt en grill. Undrar

om.................men nä de hade inte tagit fram några korvar.

 

Roade mej med bollen en stund i brist på bättre sysselsättningar.

 

Kollade av en del annat men hittade inga nyheter av värde.

 

Fortsatte på spårvägen som hade den goda smaken att vara alldeles isbefriad. Skönt att kunna röra mej på

fria tassar.

 

Men hej Göte! Dej måste jag bara krama. Att jag har tyckt att Göte är jätteläskig sen den gången han hade

arbetskläder på sej det har jag alldeles förträngt. Nu var jag bara intresserad av att umgås.

 

Tog en sväng in i Ekorrskogen. Tänkte att det kanske skulle finnas nåt trevligt här, typ nån social Ekorre

eller så.

 

Matte skulle titta på nån svamp (de var döda) men pinnen var vacker. Detta är rena fixeringsbilden för om 

man tittar noga så syns det ett ormhuvud, en uggla, en stackare som skriker, en drake, en hund och en

massa andra figurer.

 

Hittade inga Ekorrar varken asociala eller sociala och inget annat skoj heller. Stigen var dessutom 

skridskobana. Kollade där jag tränat på att markera Ostronmusslingar, men de var försvunna nu.

 

Stopp vid idrottsplatsen och matte tänker överge mej. Skulle vara nån loppis där som hon skulle kolla.

Var typ ingenting på den.

 

Fick lön för att jag hade passat det där bordet en korv. Precis vad jag behövde eftersom jag blev blåst på

korv vid sjön.

 

Ännu bättre, inne på loppisen hade minsann matte hittat Anna som alltid var på Pryl 7an. Hon matade mej

med min korv.

 

På Heden så träffade jag Sigges gamla svamphundselev Sniff. Trevlig kille som jag träffat nån gång tidigare.

Tänk när jag är färdigutbildad svamphund då kommer jag också att ha alldeles egna elever.

 

Sen träffade jag en av alla mina bästa människovänner som alltid ger mej ett par godisbitar. Gick hem och

ägnade mej åt kattskötsel

Tråkrunda på eftermiddagen fast jag träffade i alla fall Essie när jag nästan var hemma.

I morgon påstår matte att det kommer att bli en bra dag, men hon vägrar berätta vad som ska hända.


Av Wilma Border collie - 3 februari 2017 17:33

Dagenkunde ha börjat mycket, mycket bättre. Klarade av mina vanliga morgonrutiner, hörde att matte

pratade i telefonen men brydde mej inte om att lyssna.

Så skulle jag ut igen och hade en del planer för vad jag och Sigrid skulle fördriva tiden med.

 

Vad pratar du om, inte hämta Sigrid? Försök inte lura mej, jag VET att det är Sigriddag.

 

Är du verkligen alldeles säker? Jag gillar inte alls det här påhittet. Men matte var alldeles säker och påstod att

Sigrid är bortrest idag. Korkat, mycket korkat det är andra fredagen på raken som hon är borta, Undrar om

det går att förbjuda fredagar?

 

Tröstade mej med bollen en stund. Jodå jag hade skoj med den men det är inte samma sak som Sigrid precis.

 

Hm, det händer märkliga saker på isen. Jag glömde till och med bort bollen var tvungen att sätta mej och

titta mycket noga.

 

Helt plötsligt så växer det ett gäng med granar på isen. Jul har det varit och det går väl inte att plantera

skog på min sjö heller.

 

Ännu märkligare, de målar en massa ringar på isen. Så konstiga saker har jag aldrig sett förut. Men enligt

matte händer detta varje år ungefär vid denna tid.

 

Gick vidare och såg inte fler konstiga saker. Hade lite balansträning på en gammal trädstam. Gick utmärkt

och blev belönad med godis.

 

Matte höll på och tittade på nåt på den här gamla stammen. Alltså var jag tvungen att undersöka och nosa.

 

Svampar. Några som heter Stinkmussling. Fick massor med beröm eftersom jag nosade på dom men det är

inga som jag behöver lära mej. Jag lär mej minsann allt som ger mej beröm.

 

Nähä ingen Ossy vid hans ena hemma inte. Jag fick fortsätta alldeles ensammen och övergiven.

 

Fast nu har jag hamnat bland Ossyshussens alla maskiner, försedd med koppel eftersom det var skridskobana

och matte ville ha koll på mej. Märkliga maskiner för det gick att leta godisbitar där.

 

Ibland fick jag verkligen anstränga mej för att hitta dom. Blev mycket jobb för både nos och hjärna att hitta

allt. Kollade några fler maskiner men de var tomma, men det lönar sej tydligen att leta där.

  

Titta vad jag hittade!!!! Ossy nu ska vi ha skoj.

 

Kom igen då nu ska det lekas mycket.

 

Men var kom detta enbenta missfóster från? Påminner om mej men jag har faktiskt fyra ben.

 

Ja ja ja jag vet att du tycker att jag är världens snyggaste tik och alltid faller för mej. Men kan du resa på

dej så vi kan fortsätta ha skoj? 

 

Vi behöver energi och vi vet att det finns godis i din ficka. Kan vi få nåt?

 

Allt ska man jobba för. Vi fick leta efter smulorna fast självklart hittade vi allt.

 

Så här skoj har vi och det var väldigt nära att vi hade lyckats välta matte. Fast hon hann undan när vi kom

rusande.

 

Det är då ingen uthållighet på hanar. En massa skoj och Ossy är alldeles utslagen. Fast han kvicknade till

och vi fortsatte en stund till.

 

Jag skulle fortsätta och Ossy bestämde sej för att hänga på. Eller vi gick till hans andra hemma och blev

bjudna på godis. Sen stannade Ossy där och jag gick vidare.

 

Ensammen igen så jag roade mej med bollen en stund vid skidbacken i brist på bättre sysselsättningar.

 

På väg hemåt men nu ser jag nåt trevligt mer umgänge.

 

Hej Freja det var länge sen sist.

 

Teddy var självklart också med. Han kollade om jag fortfarande luktade gott men det är över sen länge nu.

Vill ha min bak ifred så jag pratade med deras matte istället.

Hade sällskap med dom en stund innan det var dags att gå hem till mina katter. De måste ha sin dagliga

skötsel med örontvätt och annat viktigt.

I morgon då ska jag gå och titta på nåt som jag aldrig nånsin har sett förut. Har hört ett rykte om att det

ska finnas korv också.
 


Av Wilma Border collie - 2 februari 2017 17:42

Inget åka nånstans idag, enligt matte är de flesta bra vägar skridskobanor antingen går de

inte att köra bil på eller så är de för besvärliga att gå på. Irriterande detta att vi inte kan

röra oss överallt. Hämtade Sigrid och sen skulle vi nånstans.

 

Nej Sigrid du ska INTE börja jobba hos Räddingstjänsten! Men det var det intressantaste stället som hon sett

på länge så där tänkte hon stanna. Fast jag fick henne med mej sen.

 

Tog vägen genom den lilla skogsdungen. Varken is eller snö här precis som det ska vara.

 

Ut på nästa lilla väg som var nästan befriad från is. Skönt att kunna röra oss utan att halka runt.

 

Här ser ni Hälgejägaren Sigrid. Gott om spår efter Hälge och honom tänkte hon minsann jaga. Men hon

misslyckades. Hälge var nog långt bort och hon satt fast i spårlinan. Spåren återkom ett par gånger så då

tränade matte med henne. Typ att det lönar sej mycket bättre att lyssna och komma än att försöka dra

iväg efter Hälge.

 

Sen var det dags för skridskobana igen. Men vi har lärt oss att det går bra att hålla sej i kanten i detta fall

gamla snövallar de är halkfria.

 

Här hade matte tänkt att vi skulle gå. Fortfarande massor med is på vägen.

 

Löste sej för det gick alldeles utmärkt att hålla till ute på åkern. Passade på att springa och leka en massa.

 

Sigrid testa! Det är perfekt parfymering av pälsen här. Men Sigrid bara stirrade fullkomligt oförstående på

mej.

 

Djupfrysta Rådjurspluttar, det är perfekt pälsvård det. Matte är så glad att det är såna jag väljer och

inte nåt äckligt klet för då skulle jag hamna i tortyrkammaren.

 

Av rejäl pälsparfymering får jag extra energi så jag sprang mycket och fort.

 

Sigrid kan hon också. Ingen Storviltjägare nu utan självklart kom hon direkt när matte kallade. När hörseln

är påkopplad tillsammans med hjärnan så är hon en väldigt smart hund.

 

Hann med mer skoj lek också. Vi har alltid tassarna fulla med en massa olika aktiviteter när vi är ute. Är

det inte lek så tränar vi på olika saker eller kollar en massa viktiga hundgrejer.

 

Dagens leta godis. Har insett att vi behöver hålla mer koll på matte för när vi vänder svansarna till så

gömmer hon VÅRAT godis på svåra ställen. Alltid en massa nosarbete för att hitta det.

 

Perfekt det gick minsann att gå den här vägen också. Alldeles isbefriad var den. Så här ska det vara 

överllat nu det underlättar våran tillvaro mycket.

 

Och nu planerar Sigrid, hon är väldigt lätt att läsa av när hon har nåt på gång.

 

Undrar vad hon trodde att hon skulle? En stor ödslig åker bara men Sigrid trodde att det fanns nåt på den.

 

Fortsatte genom skogen och här var det trevlig barmark. Hade passerat en och annan hund så vi kollade

noga alla dofter.

 

Så blev det vinter igen. Man vet aldrig vad som väntar bakom nästa kurva.

 

Ut på nästa väg som var isgata. Alltså fick vi hålla oss i snödrivorna. Faktiskt har vi blivit väldigt bra på

att hitta ställen i vägkanterna.

 

Via den här vägen blir det en bra runda på min Sörmlandsledsetapp. Länge sen jag gick här, men den skulle

vi inte alls gå idag. Fick bara höra att den tar vi nån annan dag.

 

Så ska det letas efter nåt okänt igen. Skulle det inte alls enligt matte som ansåg att Sigrid skulle hålla sej

på vägen.

 

Hon kom tillbaka så jag hade ett allvarligt samtal med henne om att livet blir mycket bättre om hon struntar

i att leka storviltjägare och använder hörseln. Gärna ser till att växa i från den här knäppåldern igår också.

 

På väg hemåt och jag har fått span på nåt trevligt. Där framme bor Maggan och hon brukar ha godis.

 

Lönade sej självklart att gå dit för vi fick minsann godis och det utan att behöva jobba för det.

 

Sigrids senaste infall, få akut behov av att stjäla fårull ut en kruka. Vet inte vad hon skulle ha den till,

kanske hem och spinna garn eller tova. Men trots envisa försök fick hon inte behålla stöldgodset.

 

Jaha nu återstår bara gå hem till våra respektive hemma och ha tråkigt. Tiden går alldels för fort när vi

har trevligt.

 

Eftermiddagsrunda och jag vill in i Rosa elefantaffären. Men på andra sidan dörren står Dixi som är butikshund

där numer. Men det är inga problem, jag kunde gå in och vi käkade godis tillsammans.




Av Wilma Border collie - 1 februari 2017 17:40

Idag bestämde matte att vi skulle åka till nån skog och förhoppningsvis hitta vägar som inte

är skridskobanor.

 

Hamande i skogen med Murkelsjön. Var länge sen sist, och då skulle jag visa Murkelsjön för Sigrid och Atli

men det gick inget bra för det var timmerbilar överallt i skogen. Men nu verkade det vara lugnt och stillsamt 

alltså precis som det ska vara.

 

Inte speciellt mycket is på vägen och låst bom så nu skulle jag nog kunna visa Sigrid sjön. Jag har faktiskt

bara varit vid den en enda gång för flera månader sen.

 

Träna, träna, träna på inkallningen. Sigrid var så duktig och kom omgående när matte kallade fast hon 

egentligen hade massor att kolla.

 

Sigrid får minsann små bitar av prinskorv när hon är duktig. Alltså bestämde jag mej för att jag också behövde

träna på inkallning. Enligt matte behöver jag det inte alls för jag är exemplarisk men jag fick belöning.

 

Så blev det skridskobana på vägen. Vi blev tillsagda att gå försiktigt och inte tänka tanken att börja leka

eller nåt sånt.

 

Vi "råkade" visst ha kottar i öronen, men matte hotade med koppel och kort långlina. När det är så här

äckligt halt kan vi skada oss rejält.

 

Vägen blev bättre men då struntade vi i lek eftersom vi hade en massa annat att kolla.

 

Sigrid är så oskyldig så oskyldig. Nä då inte tänkte hon leka storviltjägare inte. Hökögon matte såg vad hon

planerade och Sigrid försökte få det till att hon bara hade tänkt hoppa upp på stenen när matte sa nåt.

  Borde väl duga med en liten sten också eller? Jo jag fick belöning jag med nån rättvisa ska det väl finnas.

 

Vi fortsatte, den där spårlinan är bra för den kan släpa efter Sigrid men är så lång att det är enkelt för matte

att sätta foten på den om och när Storviltjägaren vaknar.

 

Och där trodde Sigrid att hon skulle nåt. Bara det att hon lyckades sätta fast sej själv riktigt ordentligt.

Många varv runt granarna blev det och matte fick hjälpa henne loss.

 

Jaha här har Räv gått och lämnat sina spår mitt på vägen. Vi nosade igenom högen ordentligt.

 

Jo du förstår Sigrid att detta är Murkelsjön och sist jag var här gick det väldigt bra att bada. men det var

då det. Idag var det bara is överallt.

 

Inte fick vi vara på isen heller, enligt matte är de synnerligen opålitliga så vi skulle hålla oss på land.

 

Storhetsvansinnet drabbade Sigrid hon kämpade och kämpade för att få bort den där björkbiten. Men den

sitter rejält fast i isen så hon fick ge upp.

 

Nu förstår du ska vi kolla sjön från ett annat ställe. Något hade lämnat sina dofter där så vi kollade noga.

 

Lite märkligt är det på den där udden för några har ställt ett par bord och massor med stolar där. Matte tror 

att de är de som fiskar i Murkelsjön.

 

Om man hittar en bänk så ska den självklart provas. Vi har efter noggranna undersökningar kommit fram till

att alla bänkprovningar ger godis.

 

Is bara is så långt mina ögon ser och det innefattar hela Murkelsjön.

 

Hon med den välkända fiskfobin hoppade några meter eftersom detta enligt henne är en Vithaj som lurar

under isen och bara väntar på att sluka henne. jag och Sigrid vi såg bara is vi.

 

Utom här då, för på en del ställen håller den på och lossnar från land. Kanske blir isfritt snart.

 

Fast Murkelsjön är fin med sina yttepytte öar.

 

Gick en sväng till på vägen och Sigrid skötte alla inkallningar exemplariskt.

 

Fast här vaknade Pitbullen. Hon tänkte som vanligt försöka slita strupen av mej.

 

Jag är väl inte sämre än att jag kan bita huvudet av en Pitbull. Egentligen så hade vi alldeles väldigt skoj.

 

Titta vatten! Perfekt eftersom jag var törtig. Kallt och gott var det.

 

Jaha medan jag drack vatten så trodde Sigrid att hon skulle nåt. Gick inte bra, matte fick gå dit och ta

loss henne igen. 

 

Enligt matte så behöver jag en ny header här så jag fick posera, Jag är som alltid till min fördel.

 

Om Sigrid hade planerat nåt? Nä vem kan tro det? Var ju bara hoppa upp på stenen att hon nyss var på väg

nån annanstans var nog en ren synvilla.

 

Tänk vad vi får slita för godiset. Inte var det enkelt att hitta alla små korvsnuttar som var väl gömda i

allt gammalt gräs. Men perfekt att få använda både nos och skalle ordentlig och vi hittade som vanligt

varenda liten smula.

 

Förra gången vi var här så gick vi faktiskt en bit på den här vägen också. Det hade jag och Sigrid planerat att

göra nu också. Men tråkmatte påstod att det får bli en annan gång vi hade varit ute länge och det var dags

att gå till bilen.

 

Jaha slut på det roliga för idag nu väntar bilen en bit bakom kurvan och sen ska vi till våra tråkhemma.

Har mest haft tråkigt resten av dagen eftersom matte hållit på med tråk. Inte en endaste öppen affär

hittade jag på eftermiddagsrundan. Är nog väldigt synd om mej.




Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards