wilmablogghund

Alla inlägg under februari 2017

Av Wilma Border collie - 12 februari 2017 17:37

Söndag alltså ingen Sigrid idag utan jag skulle få klara mej utan sällskap men matte hade

en plan.

 

Vaddå inte sitta på gatan och vänta på bättre tider menar att Ekorre skulle inse att den skulle umgås med mej.

Blev inget umgånge.

 

Skulle börja vid sjön innan jag skulle vidare åt nåt annat håll. Långt där ute satt det en människa och

försökte dra upp Vithajar.

 

Hittade en ny sandhög som jag provsatt. Nä den var inget bra. Sen skulle jag göra en del.

 

Detta är en klicker. Hat tränat ganska mycket med sån inne, alltså matte ber mej göra saker så kommer

klicket och godis i samma sekund. Nu skulle vi prova utomhus.

 

Ligga på bordet, inga som helst bekymmer. Inte sitta heller.

Men så skulle matte försöka få till bild på att jag kan vinka.

 

Undrar hur många såna här misslyckade bilder hon har kastat? Alltå precis lyckats missa min vinkning.

 

Också en usel bild men den enda där det nästan syns att jag faktiskt kan vinka. Sånt här brukar jag träna på

inne på kvällar t ex. Men det är enligt matte skitsvårt att få till bilder på det. Men träna trix är skoj.

Fungerade precis lika bra med klickern ute, jag har snabbt fattat att det där ljudet innebär nåt mycket

positivt.

 

Belöningen för att jag varit så duktig var en massa trevligt bus med en av mina bollar en stund.

 

Sen skulle jag gå och leta efter stubbar. Märklig sysselsättning men matte hade för sej att hon hade sett ett

par lämpliga i den här backen.

 

Jaha och här kom Rick och Inez. Kände inte för att umgås med dom och jag skulle ju ägna mej åt de där

okända övningarna med stubbar.

 

Jag följde faktiskt med dom till deras människor och tänkte att de skulle stanna där. Men Inez gav sej inte

hon försökte hänga med mej.

 

Hörru ta och gå till din matte nu som står och ropar på dej. Jag ska göra nåt.

 

Så där här provsitter jag en stubbe. Var inga som helst problem, skulle egentligen ha testat en annan men

den missades eftersom det var lite rörigt med envis Ine just då. Nu är det så här att detta är bara början.

Min bloggkompis Arlo är lika mycket i skogen som jag och har massor med skoj för sej. Bland annat så tränar

han på att balansera på stubbar. Det är enligt matte en lämplig övning för mej, bra för att träna balans och

kroppskontroll. Detta är alltså bara början att prova att sitta på dom. Provade ett par till.

 

Den här gamla stättan gillar jag. Den är perfekt för jag kommer högt upp och får bra utsikt.

 

Bland annat gick det utmärkt att titta på några som åkte skridskor på isen. Livsfarligt enligt matte som bara

går på den när tunga fordon kört.

Letade efter Ossy, såg honom inte. Kollade om Kanin tappat skinn nånstans hade den inte. Enligt matte så

är det inte varje dag som Kanin tappar skinn i skogarna. Sysselsättningarna måste varieras.

  Tänkte gå här men det var så isigt att matte ansåg att vi kunde ta andra vägar i stället.

 

Nu måste jag väl få nåt? Jag har faktiskt aldrig provat att sitta i en jättestor blomkruka, kan inte den räknas

som stubbe? Räknas inte som stubbe men jag fick beröm i alla fall och en godisbit.

 

Jaha vad tycker du att vi ska göra nu då? Jag har grejat med fler stubbar tränat lite gå fint bredvid matte

och hållit på med en del vanliga hundgöromål.

 

Titta vad jag hittade! Små små Ostronmusslingvalpar som är alldeles djupfrysta. Hittade ett nytt sätt att

markera, eftersom matte inte såg vad jag gjorde så drämde jag tassen hårt i trädet flera gånger, då fattade hon.

Självklart en massa beröm.

 

Godistall det var många evigheter sen sist, trodde nästan att de hade slutat blomma. Men denna hade lite

blommor som självklart inte finns kvar.

 

Syns dåligt men jag är på en stubbe igen och nu skulle jag inte sitta utan stå på den. Inga som helst

problem med det heller. Men det kommer att bli svårare sen. Förstår inte vad det är som ska vara svårt med

stubbar men matte har den där planen.

Drog runt ett tag till i skogen utan att det hände nåt av värde. Skulle gå hem och då fick jag passa hela

Tempo medan matte handlade nåt.

 


Mycket bra inköp. Hon skaffade en tub med skinkost till mej. Mycket gott. Finns visst en plan för den också.

Fast jag har provat den hemma fått slicka som belöning när jag utfört diverse trix.

I morgon är det mändag och Sigriddag igen och vi ska visst åka nånstans, låter mycket trevligt.

Till sist ni måste bara titta på den här filmen, matte hittade den igår och så otroligt duktig Border collie som

dansar med sin matte. Dessutom till enligt matte bra musik.

Av Wilma Border collie - 11 februari 2017 17:48

Visste att en ensam lördag väntade, alltså lördagar är inte trevliga Sigriddagar. Nånstans skulle jag

på min långrunda och matte saknade helt inspiration.

 

Började med att dra runt på Malmköpings ödsliga gator fast matte hade helt plötsligt kommit på var jag

skulle gå idag.

 

Jaha där bakom granhäcken bor mina kompisar Maggan och Göte och de brukar vilja träffa mej och bjuda på

nåt gott. Nä sa matte du ska inte alls hälsa på.

 

Skulle in i skogen via den här vägen. Var länge sen jag gick här och det märktes. Första jag fick syn på var

en massa orange kabel. Brukar inte vara sån här.

 

Ännu underligare, en skopa mitt i vägen. Ska inte vara sån heller här, aldrig kan jag vända svansen mot mina

skogar utan att det händer saker.

 

Hm, en massa sten hade hamnat vid sidan av vägen på ett annat ställe. Dessutom hade de skrapat hela vägen,

Det sa matte en del fula ord om eftersom det visst kan växa nåt som heter Toppmurklor på den när det blir

vår. Är tydligen en svamp som jag ska lära mej.

 

Lite variation för nu hittade jag en massa grön kabel. Allt det där kan ha att göra med att det finns en

mobilmast i närheten. Kanske nåt jobb med den.

Gick in i skogen för att kolla att allt var i sin ordning vilket det var.

 

Ja jag kommer. Matte har kallat och då har jag bråttom, flyger faktiskt fram. Blev uppmanad att leta.

 

Kanin hade lyckats tappa sitt skinn i skogen så det letade jag upp och snuttade på det som belöning. Alla

hundar borde prova att snutta kaninskinn det är jättemysigt,

 

Har varit kallt på nätterna så vattnet i bäcken från den lilla. lilla sjön var oåtkomligt och sjön/pölen lika

frusen den.

 

Trösten var nära, En hög med sånt där alldeles perfekt rådjursbajs så jag rullade mej mycket i det. Välgörande

för pälsen.

 

Fortsatte att inspektera skogen, hade inte hänt nåt av värde nånstans. Jo, Kanin hade tappat en skinnbit

igen så jag hade en del jobb med att leta upp biten och sen snutta.

 

Just ja här brukar matte titta efter de där Bombmurklorna. Jag vet fortfarande inte vad en Bombmurkla är

för nåt men lika bra att kolla om jag skulle hitta nåt okänt. Fanns inga kanske att de kommer senare i vår.

 

Testade en ny sten, mycket sittvänlig och jag fick belöning. Har kommit på att det är bra att ha många olika

stenar.

Sen hände det, jag gick en liten bit till. Matte sa åt mej att stanna för jag markerade att vi inte var ensamma

i skogen.

 

Titta vad jag hittade!!! Sigrid var ute och rastade sin matte. Ibland blir hundlivet alldeles underbart.

 

Du och jag Sigrid vi är världens bästa kompisar och tänk att vi skulle träffas här.

 

Som sagt vi älskar varandra. Sigrid skulle visa sin matte en del av min Sörmlandsledsetapp. Sigridmatte hade

aldrig gått här men Sigrid har varit här ganska många gånger med mej, Eftersom hon är min assistent så

är det bra att hon visar sin matte vad hon gör ibland på dagarna.  Sigrid skulle visst visa sin matte hur

duktig hon är på att spåra kanins borttappade skinn också.

Vi skulle tyvärr åt olika håll och våra mattar funderade på hur det skulle gå.

 

Visst var det trist att fortsätta utan Sigrid men jag följde med matte och Sigrid följde snällt med sin. Vi kan 

det där med att hålla oss där vi ska vara och inte rymma.

 

Fortfarade är det en massa vinter på en del ställen i skogen. Men det blir mindre och mindre. Skulle behöva

kolla min andra Sörmlandsledsetapp bakom Sagostigen men där är det alltid vinter väldigt länge så det får

vänta ett par veckor eller så.

 

Testade ytterligare en sten. Hade en tanke att med tur så skulle belöningen bestå av att Sigrid dök upp igen.

Det hände ju vid den förra, men inte vid denna fick bara en godisbit.

 

Passerade den där loppisen på väg hem. Den var lika öde som förra veckan men matte skötte uppdraget.

Dagens inköp en korv till mej som jag serverades efter att ha hoppat upp på bordet. Mycket god korv.

Jag har en gillasida på Facebook där jag ibalnd berättar en del om mitt hundliv.

 

Den här fina bilden fick jag idag av en av mina gillare Ulla i Skåne. Precis så här är vi Border collies, egentligen

är nog nästan alla hundar så här. Bara vi blir väl behandlade av våra människor.


Av Wilma Border collie - 10 februari 2017 17:41

Fredag och jag har dåliga erfarenheter av såna, De två senaste har Sigrid haft den dåliga smaken

att vara bortrest.

 

Hade väldigt bråttom när hon skulle hämtas. Tänk om hon inte skulle vara hemma eller matte glömma att

gå dit. Men allt var som det skulle, Sigrid var hemma och väntade på mej.

 

På väg mot vart vi nu skulle så träffade vi Inez och Rick. Sigrid gillar ju inte Inez men hälsade i alla fall.

Vi gick vidare för matte hade en plan.

 

Jaha, vi har gått en bra bit och där kom Inez från ingenstans. Hon hade inte en tanke på att gå dit hon skulle

vara utan hängde envist efter oss. Hennes matte såg vi inte heller. Himla tur att det inte var nån trafik där.

 

Långt där borta är Inezmatte och Inez har äntligen gett upp. Var ytterst nära att matte fångade henne i ett

av våra koppel eftersom Sigrid inte uppskattade sällskapet. Inez behöver både rejäl inkallningsträning och

en spårlina innan det hänt nån katastrof.

 

Jaha du Sigrid ska vi ta och röja en stund? Matte har visst planer sen.

 

Vi lekte mycket en stund. Är så skoj att kunna springa riktigt fort.

 

Jaha och här ska vi sitta ensamma och övergivna. Får väl hoppas att matte kommer ihåg att hämta oss. Hon

försvann utom synhåll.

 

Som sagt det är tur att ingen ser matte ibland. Oss lämnade hon bundna och övergivna medan hon gick och

rastade kaninskinn.

Så blev Sigrid hämtad. Premiär för henne att spåra kaninskinn och så fantastiskt duktig.


  Syns på filmen att hon fattade direkt vad hon skulle göra och hade nosen i backen hela tiden.

 

Min tur att spåra skinn.

 

Såg att Sigrid var fånge vid ett annat träd men jag hade inte tid att bry mej om det.

 

Spåra är skoj. Nosen i backen hela tiden där matte hade ägnat sej åt skinnrastning.

 

Titta vad jag hittade! Skinn och korvbitar. Fast de där korvbitarna hade inte behövts, både jag och Sigrid

tyckte att skinnet var allra bästa belöningen.

 

Detta kallar jag för belöning få ligga och snutta på skinnet jag spårat upp.

 

Slut på det roliga med skinn för stunden. Kom på att sist vi gick här så fanns det kalkonbitar bland stockarna.

Letade, hittade inga.

 

Sigrid gav sej inte utan klättrade runt överallt i jakten på nån liten smula. Men det var alldeles tomt och

övergivet idag.

 

Hittade spår efter Ossy men honom såg vi aldrig till. Fast vi lämnade hälsningar så han vet att vi har

passerat.

 

Detta kallas för extremt korkad fråga. Matte visade en skinnbit och frågade om vi ville leta. Så klart vi ville

ägna oss åt våran nya hobby. Vi blev avledda med lite godissök och sen var det dags.

 


Jag hittade en bit på verandan till ett av husen.

 

Sigrid hittade sin bakom huset. Alltså detta att jobba med nosen är superskoj.

Gick vidare lekte en del och grejade med lite annat. Fick spåra igen, matte rastade skinnet ytterligare en

gång medan vi var fångar.

 

Någonstans här ska det finnas ett kaninskinn. Sigrid är mycket koncenterad och letar.

 

Så klart hon hittade det. Jag hittade mitt jag också, Mer kaninskinn och spår till alla hundar.

 

När vi inte letade skinn så gjorde vi en insats som svamphundar.

 

Hittade dom här några få Ostronmusslingar som tyvärr hade dött torkdöden. Men vi fick massor med beröm

och varsin korvbit för väl utfört arbete.

 

Vi fick spåra igen på ett ställe. Snutta skinn det är en superbelöning det. Anser att det var extremt bra post

som kom igår för detta var hur skoj som helst. Tänk alla hundar som inte får göra sånt här de missar mycket

roligt.

 

Träffade en trevlig Labradorkille i skogen. Har bara sett honom på håll förut.

 

Vi kan inte frångå våra rutiner så självklart provade vi alla bänkar som kom i vår väg. Enda fördelen med

Tråkskogen att det är gott om bänkar där.

 

Snälla Ekorre............nähä inte idag heller. Går det möjligen att skicka dom på kurs? Alltså en i att komma

och hälsa på hund som bara vill umgås.

 

På väg hemåt så träffade vi Bella hon är en väldigt rar hund och det var länge sen vi såg henne.

Gick hem med Sigrid. Matte pratade en massa tråk med Sigridmatte och jag och Sigrid vi somnade på

Sigrids golv. När man har jobbat med nosen då blir man så där väldigt, väldigt skönt trött.

Bara det att jag vaknade av ett par hemska ord. Vi ses på måndag och trevlig helg. Dumheter nu väntar två

tråkdagar för mej.

Förresten var det inte bara de trevliga skinnen som kom med posten igår. Ni vet hur matte ägnade sej åt

att tappa extra klor för ett par dagar sen. Samma dag såg hon en annons i en loppisgrupp. 

  

I går kom de här med posten, mattes fynd från den gruppen och siså där tusen kronor billigare än i butik.

 

Så här ser de ut under.

 

Fäll ut och vips har kängorna broddar, samma sak under hälen. Nu är det slut på trasiga och borttappade

extraklor. Har testats idag och utföll de största belåtenhet.

Bra då står hon på benen och jag och Sigrid slipper leta efter borttappade extraklor.


Av Wilma Border collie - 9 februari 2017 17:43

I dag bestämde matte att jag och Sigrid skulle ut och åka. Dessutom skulle det jobbas en del.

Hämtade Sigrid och sen åkte vi mot vad matte bestämt.

 

Aha här har jag bara gått en gång förut och för Sigrid var vägen alldeles ny. Tyvärr fick vi vara koppelfångar

en bra bit. Först är det Vilda grisland med en massa matningsplatser och fullt med spår.

  Storviltjägaren försökte vakna för det här jakttornet var det intressantaste Sigrid hade sett på väldigt, väldigt

länge.

 

Sen var vägen skridskobana en bit och då var det lia bra med koppel så vi inte skulle börja röja runt och

skada oss.

 

Så där äntligen ordning i tillvaron. Inte nåt Vilda gristillhåll och slut på skridskobanorna. Jag som varit här

en gång hade självklart massor att visa Sigrid.

 

Nu Sigrid bör du känna igen dej för vi har nått början på min Sörmlandsledsetapp. Här har hon varit med

ganska många gånger men då har vi kommit andra vägen. Matte tror inte att det går att köra bil på den ännu,

den brukar vara rejält hal.

 

Viktigt uppdrag kolla att skärmskyddet är okej i fall vandrande hundar vill vistas i det. Det var i alldeles

utmärkt skick.

 

Men inte hade det vandrat nån sen jag och matte var här på juldagen och hämtade papperna i gästboken.

Fast nu finns det i alla fall tre namn i den matte, jag och Sigrid.

 

Passade på att leka en del, det går utmärkt att jaga varandra runt skärmskyddet.

 

Badsäsongen känns tyvärr väldigt långt bort bara en massa is på sjön.

 

Jo vi skulle faktiskt behöva nånting att äta och vi har intagit bordet i väntan på att du ger oss nåt. Fick

varsin liten bit prinskorv.

 

Eftersom jag har utsett Sigrid till min assistent så fick hon uppdraget att kolla att människornas dass var ok.

Inga problem där heller.

 

Vidare för att kolla en massa mer viktiga saker. Lång frånvaro kräver mycket jobb.

 

Detta är viktigt. Kolla att vattnet i den lilla ån mellan sjöarna är bra. Det var svalt och gott men tyvärr är

det fortfarande alldeles för lite vatten i den.

 

Blivande svamphund tränar. På trädet växer det en massa små Vinterskivlingsvalpar. Både jag och Sigrid

markerade dom snyggt. Självklart välförtjänt beröm och godis.

 

Lika bra att fortsätta att kolla av allt. Nu ska vi in i skogen igen och här hittar Sigrid så hon sprang först.

 

Nej Sigrid det är INTE badsäsong i alla fall inte enligt matte. Nu var Sigrid superduktig och kom varje gång

matte kallade men lika snabbt var hon tillbaka vid ån.

 

Slutade så här med Sigrid i fångenskap. Hon är ju väldigt frusen så försöka bada i februari är ingen smart

ide. Hon hade troligen förvandlats till en stelfrusen klump innan vi hade kommit till bilen många kilometer

bort.

 

Inte var det badsäsong vid andra sjön heller. Is överallt, men det smällde rejält i den.

 

Vet du vad Sigrid? Jag skulle faktiskt kunna bada här om jag ville men det kan inte du. I bland är det

väldigt skoj att retas.

 

Fortsatte att kolla den här delen av min etapp. Allt var helt i sin ordning och inga träd hade fallit heller.

Oftast barmark men på en del ställen var det full vinter. Sigrid var fortfarande fånge efter som ån är nära.

 

Jag hittade min gamla Vilda grisskalle. Funderade en stund på om jag skulle ta med den men kom fran till

att den kunde ligga kvar. Kanske tar jag den nästa gång.

 

Bara så där upplysningsvis så är spänger snorhala på vintern. Vi blev nermotade från dom av matte som ansåg

att det var säkrare att gå bredvid dom.

 

Så där nu är Sigrid fri igen så vi kunde leka en stund. Hade mycket skoj.

 

Fast jag var tvungen att hämta henne när hon försökte sticka till ån på ett annat ställe. Tur att hon lyssnar på 

mej.

 

Jo vi tänkte att vi skulle ta och gå en sväng på grannetappen också. Skulle vi inte alls enligt matte det får

bli en annan gång.

 

Samma väg tillbaka men vi passade på att undersöka allt som vi missade när vi gick till Sörmlandsleden.

 

Storviltjägare Sigrid på sin rätta plats. Fortfarande var jakttornet det mest intressanta hon nånsin sett.

Matte lyfte upp henne och här stortrivdes hon, tydligen extremt bra utsikt. Jag höll mej på marken jag.

 

Helt plötsligt såg Sigrid konstig ut. Hon brukar inte ha en svart klump i munnen. Sekunden senare såg matte

vad det var. Sigrid tänkte inte släppa sitt byte. Blev byteshandel en korvbit mot bytet.

 

Räckte med att matte brast i uppmärksamhet en sekund så hade Sigrid tagit bytet igen. Ny byteshandel och

extremt kort koppel. Människor är känsliga, Sigrid var så stolt över sin Vilda grisbajs och matte vägrade låta

henne ha den. Dessutom skulle det minsann skvallras för Sigridmatte om att inte pussa Sigrid.

 

Slut på det roliga igen, där framme står min bil och det är dags att åka hem. Fast vi hann med en hel del på

våra skogstimmar.

 

Så kom det post till matte. Det här innehöll kuvertet.

 

Jag fick lukta på lite av innehållet. Mycket spännande. Tyckte för övrigt Kleptoman Leya också som 

självklart försökte stjäla det. Men hon misslyckades och matte har lagt undab allt.

I morgon ska jag och Sigrid få prova nåt alldeles nytt där dagens post ska användas.



Av Wilma Border collie - 8 februari 2017 17:46

I dag bestämde sej matte för att vi skulle ägna oss åt att träna Sigrid på att inte vara Storviltjägare.

Livet blir så mycket enklare för henne om hon ger sjutton i att försöka jaga vilt.

 

Så där nu är vi på väg nånstans. Tråkväg först efter som vi måste vara fångar ganska länge på grund av en

massa gator, trafik och annat onödigt.

 

Blev gärdena vid den där skridskobanevägen. Vi började med att leka mycket och ordentligt. Blev just

ingenting med det igår så vi hade mycket att ta igen.

 

Vi har så skoj, så skoj, Undderbart detta att kunna springa precis som vi vill.

 

Hm, här nånstans så hittade jag den där högen med Rådjursbajs som var så bra att rulla i förra gången, La

energi på att leta efter den, det är liksom inte alla högar som passar.

 

Så där rätt hög är hittad och jag rullade mycket och länge.

 

Matte gick in bland en massa snår, skulle tittas efter nån svamp som heter Trollhand. Sigrid hon hittade

spår efter både Hälge och Rådjur men titta så himla duktig hon är. Direkt matte ropade så avbröt hon allt

viltspårande och kom.

 

Enda svampen som matte hittade ett Gullkrös. Lyser upp väldigt fint i allt det gråa.

 

Tröttnade på de där snåren och bestämde oss för att kolla den stora åkern. Här fanns det mycket dofter att

undersöka plus att vi sprang som tokar ett tag.

 

Nu har Storviltjägaren vaknat igen så Sigrid tänker ge sej ut på jakt.

 

Duktiga, duktiga Sigrid! Direkt när matte ropade så vände hon och kom tillbaka. Självklart massor med beröm

och en bit köttbulle.

 

Nå kommer du eller? Vi har snyggt flugit över diket och landat på vägen, matte saknar flygförmåga och

letade reda på ett enklare ställe.

 

Nu var det meningen att vi skulle ha gått den här vägen en bit och sen en annan runda. Jo en bit kom vi och

Sigrid försökte dra på storviltjakt men avbröt lika snabbt igen.

 

Detta är mattes kängor och på dom ska de där extra klorna sitta. Men båda två är alldeles spårlöst borta.

Tappa en är inte ovanligt men nu var båda borttappade. Alltså var det bara att vända och ta samma väg.

Blev fångar eftersom det skulle letas extraklor och inte träna Sigrid.

 


Titta här. Den ena är hittad ute på åkern. Sigrid luktade på den och matte gav henne en massa beröm och

en liten köttbullebit.

Så tyckte matte att nåt skymtade en liten bit bort och bad Sigrid leta.

 

Superduktiga Sigrid gick rakt på den och markerade. Massor med beröm och godisbit. Var det nån som sa

att småhundar är korkade och obildbara? Hon är för sjutton lika smart som jag.

Extraklorna återfunna så ordningen kunde återställas.

 

Vi firade framgången med att rusa runt på stora åkern ett tag.

 

Fast det händer att hjärnsläppen återkommer. Den här stackars stenen var nog farlig och behövde först morras 

åt innan Sigrid insåg att det var en alldelea ofarlig sten.

 

Fångades igen här eftersom vägen är skridskobana och det är inte lämpligt att vi börjar leka eller tokbusa

på snorhala isen.

 

Inne i skogen var det mest barmark så jag kunde vara på fria tassar. Sigrid fick vara fånge för helt plötsligt

var det alldeles för stort intresse för alla spår. Dessutom var det dags att gå hem igen. Onödigt det är

ytterst sällan dags att gå hem i min och Sigrids värld.

 

Detta är som alla ser Kleptoman Leya. Här har hon precis uppmärksammat att det låter utifrån trapphuset.

Detta skulle hon minsann ut och undersöka vilket upplystes om ganska högljutt. När matte vägrade öppna

försökte hon sjäv.

 

Når man inte handtaget så kanske det går att peta upp så här. Dessutom hade hon börjat morra, bara att

inse att hon inte alls uppskattade trappstädning. Jag vaktar inte ett dugg, men numer har vi tydligen en 

Vaktkatt i detta hus såvida hon nu inte planerade stöld av städredskapen.


Av Wilma Border collie - 7 februari 2017 17:53

Tänker börja med en bild på min katt Kleptoman Leya. Ni vet hon stjäl allt hon bara kan komma över.

Alla lösa föremål som hon orkar bära iväg tillhör henne. Nu har hon ett nytt intresse (läs matte har blockerat

skafferidörren så där kommer hon inte in).

 

Det här skåpet SKA hon in i. Finns absolut ingenting i det som hon ska ha eller kan behöva. Men Leya har en 

helt annan åsikt. Hon ägnar massor med tid varje dag åt att stå och slå på dörren alternativt försöka pilla

upp den. Ännu har hon inte lyckats öppna men det är troligen bara en tidsfråga. Livet med kleptomankatt

är aldrig långtråkigt. Jag bryr mej inte så länge hon låter bli att stjäla mina tillhörigheter, fast de tar hon om

hon får chansen.

I dag var det dags för mej och Sigrid att åka till Eskilstuna för att käka köttbullar eller om det var hälsa på

mattes mamma.

 

Ute ur bilen och nu gäller det att kolla så inga andra hundar har hittat vägen till våra köttbullar. När

Sigrid tycker att nåt är alldeles extra srännande eller skoj då kvittrar hon. Ja hon låter som en fågel.

När vi svängt runt hörnet på huset då började hon kvittra som den värsta vårfågel. Hon vet minsann vad som

väntar när vi går den vägen. Nån gång ska matte försöka filma så ni får höra den kvittrande hunden. Idag

var det inte att tänka på för det låter alldeles för mycket i Eskilstuna av bilar, tåg och annat onödigt.

 

Snälla du har väl köttbullar vi har inte ätit sen vi var här sist. Vi fick köttbullebitar.

 

Lika bra att be om lite mer. Fast Sigrid tog sina och la dom på mattan innan hon letade upp och åt.

Så går det när vi alltid får slita för våra ynka godbitar. Lika bra att jobba på egen tass när inte människor

fixar uppletande av godis.

 

Jaha där sitter du och fikar och pratar en massa tråk med din mamma. Du råkar inte ha nån förståelse för

att vi faktiskt svälter? Visst syns det hur nära svältdöden vi faktiskt är? Tilldelades några bitar till mot att

ge tass, hoppa upp i mattes knä och andra uppgifter.

 

Här leder jag den dementa. Projekt hitta min bortslarvade bil. SUCK alltså inte nog med att jag alltid ska

vara orolig för att hon ska köra vilse bland gator eller vara spårlöst vilse på ICA Maxi. Nu tappas min bil bort

på en parkering också. Efter ett par vändor så återfanns bilen precis där den hade parkerats.

 

Nästa stopp vi befinner oss på Djurgår´n. Här hade det rört sej mycket hundar sen sist. Dessutom var det 

en massa hundar och människor där så vi var försedda med koppel.

 

Hm, sist eller om det var gången innan dess då fanns det torkad blodpudding här. Kollade noga och hade

Sigrid till hjälp. Fanns absolut ingenting.

 

När vi är här då brukar människovalparna Oliver och Adam vara med. Spanade mycket efter dom men de

däk inte upp. Matte påstod att de var i skolan och vi får leka med dom nån annan dag.

 

Äsch var inget skoj alls på det där Djurgår´n idag och dessutom blåste det runt isbjörnar och pingviner.

Dags att gå till bilen och åka hem igen.

I morgon är vi lovade en alldeles vanlig skogsdag med våra vanliga sysselsättningar.

Av Wilma Border collie - 6 februari 2017 17:46

I dag var det en alldeles vanlig Sigriddag igen.

 

Nu ska vi gå och göra nånting, alltså ha skoj tillsammans ett par timmar. Ungefär här kom matte på att

hon lyckats ta Sigrids koppel istället för spårlinan. Det är så med dementa människor som glömmer det mesta.

 

Föll massor med snö också- Visst all nederbörd är väldigt nödvändig, fast det vore bättre med regn.

 

Nånting luktade tydligen väldigt, väldigt gott här för Sigrid rullade sej länge och mycket. Okänt vad som hade

den dragningen på Sigrid och en himla tur att det inte var lämningar efter nån hund. Finns tyvärr ett drös med

slarviga hundägare som inte orkar använda påse.

 

Matte har precis provat om asfalten var hård, jo den var hård och isen var väl dold under snön. Hjälpte inte

ens med broddar. Medan hon var sysselsatt med att kravla sej upp igen så fick vi syn på Inez.

  

Så dök Rick också upp. De skulle gå mot sjön och eftersom Sigrid verkade vilja leka med dom så sa matte att

vi kunde börja där.

 

Blev lite lek men ganska snabbt så ansåg Inez och Rick att jaga Sigrid var en bra lek. Tyckte inte Sigrid och 

inte jag heller.

 

Bara så ni vet så ska ni ge sjutton i att jaga min Sigrid!

 

De lyssnade inte på vad jag sa. Sigrid var i alla fall super på att komma på mattes inkallningar, fast helst ville

hon nog komma undan.

 

Tog ett snack med dom igen och nu använde jag lite hårdare ord.

 

De skulle gå åt det hållet som jag och Sigrid var igår, alltså dags att säja hej då. Jag och Sigrid går aldrig på

samma ställe flera dagar i rad. Alltid nya rundor. Vi fick i alla fall godis.

 

Som vanligt Inez hade inte en tanke på att gå till sin matte. Hon försökte hänga på oss men misslyckades.

 

Tog med mej Sigrid upp i skogen för nu skulle vi gå nån annanstans okänt var.

 

Sigrid testade en ny stubbe. Jo det blev en bit kalkon för besök på den.

 

Vadå spårlina? Duktiga, duktiga Sigrid kom omgående varje gång matte kallade. Så finns det puckon till

människor som påstår att småhundar är obildbara. Är de inte alls. Sigrid är lika smart som jag och lär sej

snabbt alla nya saker.

 

Lekte en stund vid skidbacken.Hade mycket skoj.

 

Sigrids senaste karriär leka bergsbestigare på en snöhög. Alldeles bredvid den så har Rådjuren en stig. Jo

visst satte Sigrid nosen i backen och funderade på att bli Storviltjägare igen. Men hon avbröt dirket när matte

ropade på henne. Massor med beröm fick hon för att hon lyssnade och kom.

 

Tänk att vi alltid måste slita för att få nåt. Hade råkat missa att ha matte under uppsikt några sekunder

och det räckte. Ett väldigt slit med att leta upp de där kalkonbitarna bland de gamla trädstammarna.

 

Sigrid är extremt nogrann och kollade länge att vi inte hade missat minsta lilla smula.

 

Kollade om vi skulle se till Ossy men det gjorde vi inte. Stigen jag funderade på skulle vi inte ta eftersom

den är väldigt hal.

 

Snälla Ekorre du kan väl komma och umgås en lite stund i alla fall? Typen totalvägrade. Undrar när jag 

lyckas träffa en social Ekorre?

 

Har ser ni den obildbara Sigrid och smarta Border collien jag. Matte testade och sa leta svamp. Det vet vi

båda två vad det betyder och Sigrid var snabbats fram till trädet där Vinterskivlingarna brukar växa. 

Naturligtvis fick vi mängder med beröm och kalkon för väl utfört uppdrag.

 

Fanns bara den här lilla, lilla valpen de andra hade torkat bort. Men vi utförde uppdraget utan problem.

 

Snart slut på allt skoj och vi har hamnat i koppel för längre bort gick det en okänd hund. Dessutom började 

vi närma oss gator och vägar.

 

Där borta kommer det faktiskt några vi känner. Träffade Freja och Teddy igen en snabbis. Mycket trevligt.

 

Detta är Sigrids dörr och på den finns det såna här leriga tassavtryck. De sitter mycket högre upp än vad

Sigrid når. Beviset för att jag har väldigt bråttom att hämta Sigrid så det händer att jag försöker öppna dörren.

Kanske skulle torka tassarna innan jag gör det.

I morgon ska vi visst åka till Eskilstuna påstår matte. Kanske att det kan bli nån köttbulle då.

Av Wilma Border collie - 5 februari 2017 17:58

Tänk så bra det blev idag. Söndag och då borde det vara en vanlig ensammen tråkdag. Fast matte sa

igår att det skulle hända nåt skoj idag.

Så råkade hon säja vad som skulle hända några minuter innan jag skulle ut. Fick bråttom, väldigt bråttom

och vänta på att hon skulle få på sej onödiga kläder och ta med nån soppåse var onödigt.

 

Kan du ta och snabba på, jag har bråttom. Litade inte på att den förvirrade dementa i andra änden av kopplet skulle komma ihåg att gå till Sigrid.

 

Och där gav matte upp och släppte mej. Jag ser minsann Sigrid och hennes matte långt där framme. Vi blev

lika lyckliga båda två eftersom vi inte träffats på två låååånga dagar.

Men lite konstigt blev det för idag skulle Sigridmatte följa med oss, människorna hade visst nån plan.

Passerade över Heden och klantmatte glömde att ta bild på superduktiga Sigrid som klockrent gick till stubben

och visade de numer stendöda Ostronmusslingarna. Självklart blev det massor med beröm och godis. Hon

kommer att bli en duktig svamphund om hon får hållas.

 

Kanten av Ekorrskogen, snälla rara Ekorre kan du inte komma ner från trädet och umgås?

 

Mitt i bilden finns det en mörk prick på en gren, det är den fullkomligt asociala Ekorre som inte alls ville

umgås med varken mej eller Sigrid. Typ!!!!!

 

Ägnade oss åt en del trevligt bus på gräsmattan nära sjön. I dag var sjön alldeles övergiven, inga som tog

upp is eller curlade strykjärn.

 

Lektion med Sigridmatte, om vi befinner oss på bord eller bänkar så har vi rätt till godis. Sigridmatte var

lättlärd för vi fick godis.

 

Sen var det lika bra att visa människorna vägen, de kunde få för sej att ta nån tråkväg. Men nu följde de

snällt med oss.

 

Tränade mycket på inkallning när Sigrid försökte leka Storviltjägare. Finns massor med spår efter Rådjur där.

Men idag var hon på humöret att visa sin allra bästa sida och snällt komma.

 

Sigrid visade nästa viktiga sak. Om man hoppar upp här så brukar det bli godis. Blev godis, matte hade

små bitar av nån kalkon med idag och den var så god, så god,

 

Vi kopplade av också genom att kolla vilka hundar som hade rört sej här sen vi var här senast. Hade hänt en 

del men idag var det inte nån ute.

Vidare in i Hasselskogen och kollade den.

 


Jaha ny variant, istället för att bli bundna i nåt träd så skulle vi passa Sigridmatte. Min matte försvann.

 

Fortfarande en massa snö på ängen och här har matte gjort nåt.

 

Trevligt vi fick gå korvspår. Fanns mycket små korvbitar att leta reda på. Självklart så hittade vi alla och

Sigridmatte fick se hur det går till när vi går såna.

 

Sigrid visade hur duktig hon är på skogsagility och hoppade mycket över de gamla björkarna.

 

Jag visade att det går alldeles utmärkt att balansera på dom också. Finns mycket skoj man kan sysselsätta

sej med i skogen.

 

Visade Sigridmatte var Räv bor. Det finns massor med ingångar till det där grytet men Räv var lika oartig som

vanligt och vägrade komma och hälsa.

 

Det finns hopp, vi hittade faktiskt lite vatten ute på Dunkvägen, behövdes eftersom vi var väldigt tröstiga.

Dags att isen försvinner ocj förvandlas till vatten nu.

 

Där det nästan alltid finns godis så fanns det små kalkonbitar i dag. Finns inte minsta smula kvar, vi är

bäst på att leta upp allt.

 

Va inte gå min Sörmlandsledsetapp idag heller? Vore på tiden att visa den för Sigridmatte, men det skulle vi

inte alls. Hörde bara att människorna pratade om att när det blir vår på riktigt då ska jag och Sigrid och

våra mattar gå hela etappen. Kan vara riktig vår i morgon.

 

Avslutade med en del röj vid campingen innan vi hamnade som fångar i kopplen. Dags att gå till våra 

tråkhemma igen. Men nu har Sigridmatte fått se en del av allt vi brukar pyssla med och fått en del tips av

matte.

Sa hej då till Sigrid och gick hem, men i morgon är det en alldeles vanlig Sigriddag igen.

För ett par dagar sen så satt matte och letade bilder på min släkt. Ja mina föräldrar har ni sett förut.

 

Det här är min snygga farfar född i USA och sen importerad till England  Avatar One Night Stand Bayshore 

heter han.

 

Min vackra farmor Válvolgy Szep Aqua. Hon är så snygg att hon blev bästa veteran på nån världsutställning.

 

Morfar Eyes of the World Galaxy går inte av för hackor han heller.

 

Mormor Darkly Beauty Silver Breeze också en snygging.

Jag är alldeles väldigt internationell, mina släktingar kommer från massor med olika länder. Själv föddes jag

ju i Tjeckien blev importerad till Gnesta innan jag hamnade i Malmköping. Släkten har vunnit hur mycket som 

helst på utställningar. Fast jag som är snyggast av alla tänker inte ställa ut mej. Tänker ägna mej åt en

massa skoj i alla skogar istället.


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards