wilmablogghund

Alla inlägg den 19 februari 2017

Av Wilma Border collie - 19 februari 2017 17:52

I dag så blev jag skjutsad till skogen. Enligt matte lika bra nu när det var bra väder eftersom det

tydligen ska bli annat i veckan.

 

Aha det där som kallas för Bäverbäcksskogen. Här har jag bara varit en gång för länge sen.

 

Massor att kolla på eftersom jag inte gått här på många månader. Jodå det rör på sej i den här skogen både

människor, hundar och vilda djur.

 

Äsch då! Skridskobana på vägen så det blev koppel för mej och matte var så glad för de där praktiska

utfällbara klorna på kängorna.

 

Varierande väglag för ibland var det så här vilket är mycket bättre så jag kunde vara på fria tassar utan att

halka. Jo jag halkade flera gånger på skridskobanan.

 

Här ska det visst finnas såna där märkliga Bombmurklor. Här hittade Sigge sina allra första och stället var 

tidigare okänt. Men idag fanns det inga, jag vet ju inte vad det är jag ska leta efter men efter som matte

gick och glodde i marken gjorde jag en insats.

 

Bäverbäcken hade i alla fall vatten men det fick jag inte prova eftersom det enligt matte var alldeles för strömt.

Fick bara höra att en annan gång.

 

Ibland gick det väldigt bra att gå på vägen, bara grus och ingen halkig is. På andra ställen var det bara en

massa blankis.

 

Titta vad jag hittade! Visst det är ingen stubbe men en stol mitt ute i skogen går väl lika bra? Jodå jag fick

en slick på osttuben. Stolen är inte så övergiven för det ligger ett litet torp alldels nära.

  Vägkorsning och förra gången då gick jag rakt fram och skaffade mej en ny människokompis, nån som matte

känner. Men idag skulle vi inte däråt. Matte hade tröttnat på isen och halkan.

 

Spännande här har jag aldrig gått. Ny vägar är alltid trevligt. Hade massor att undersöka.

 

Som sagt jag har aldrig varit här men jag VISSTE att den här grejen den skulle undersökas. Sigge kallade

den för sin konstiga godismoj eftersom han visst alltid hittade godis i den när han passerade. Letade men

hittade inget godis.

 

Snäll matte fixade till det. Eftersom jag gick direkt till den och letade godis utan att nånsin varit här

så fixade matte ostkluttar till mej. Jag vet alltid oavsett i vilka skogar jag befinner mej var de bästa vägarna

är och var det kan löna sej att leta.

 

Som sagt nya vägar är spännande. Hittade massor att undersöka överallt.

 

Ägnade mej åt stubbprovning också. Lönande sysselsättning efter som det ger ostbelöning. Matte pratade om

att bakom mej där fanns det mängder med nån svamp som heter Toppmurkla för en massa år sen. Tydligen

fyllde hon nästan bagaget på bilen. Jo hon åkte bil här då till den gamla Sörmlandsledsetappen.

 

De där Toppmurklorna har aldrig mer kommit där och idag fanns det bara en gammal riska sen förra året.

Är dessutom för tidigt för de svamparna.

 

Fortsatte att spana av allt nytt. Fanns hur mycket som helst att upptäcka.

 

Hm, inne i skogen är Vilda grisarna. Det var alldeles nybökat och det stank av dom så matte med sin urusla nos

kände lukten. Alltså fick jag koppel av säkerhetsskäl, Vilda grisar är opålitliga varelser som jag inte ska ha

närkontakt med. Om jag hade fortsatt den här vägen ännu längre så hade det gått att få till en bra lång

runda. Men den ska vi gå nångång när det är riktig vår och ta med skogsfika. Nu bestämde matte att vi skulle

vända tillbaka istället.

 

Jaktpass det är intressanta saker det, Luktade länge på detta.

 

Bara att ta samma väg tillbaka då. Hittade en del som jag missade på första rundan och det finns massor

med mer trevligt att utforska.

 

Ute på isiga vägen igen och bitvis koppelfånge. Bara att gå tillbaka till bilen. Men jag var ganska nöjd.

Tre timmar i skogen och nya ställen sånt uppskattar jag.

Åkte hem och slappade.

Så skulle jag ut på eftermiddagsrunda och det var nu det blev fel väg. Matte tänkte inte riktigt på vilken väg 

hon tog. Jag blev jätteglad och trodde att jag skulle hämta Sigrid vilket jag inte alls skulle. Alltså vek

matte av och lyckades gå rakt på journalister från kvällsblaskorna. I går inträffade nåt mycket tragiskt här

två människor hittades döda i en lägenhet och ingen vet ännu om det är mord eller vad som hänt.

Kvällsblaskorna ville veta vad matte ansåg. Jädra hyenor att hänga utanför det huset och vilja ha en massa

speulationer vilket de inte fick. Varken av matte eller av en av våra grannar som också passerade.

I morgon är det i alla fall Sigriddag igen och vi ska visst åka till Eskilstuna, antar att det vankas korv eller

köttbullar till oss.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards