wilmablogghund

Alla inlägg den 15 februari 2017

Av Wilma Border collie - 15 februari 2017 17:39

I dag bestämde matte att det nog skulle gå att köra en väg som inte varit framkomlig på evigheter-

Alltså hämtades Sigrid och vi åkte. Jo, det gick bra frånsett en kurva som enligt matte var "spännande"

norrläge och is överallt men min bil höll sej på vägen.

 

Här har vi inte varit på många månader så det var verkligen på tiden. Måste ha stenkoll på alla mina skogar

men när vägarna är oframkomliga då är det bara att vänta.

 

Sigrid hade visat en del fjortistendenser men här skötte hon inkallningen exemplariskt. Serverades skinkost

för bra lydnad.

 

Mycket hade hänt under vår långa frånvaro. Hade rört sej massor med olika djur bland annat. Sånt ska noga

undersökas.

 

Jaha någonstans uppe på berget finns fjortisen vid namn Sigrid. Hon drog snabbare än blixten och detta är

verkligen inte tillåtet. Inte kom hon heller.

 

Bara att göra en insats då. Leta Sigrid sa matte och satte på mej kopplet. Jodå jag hittade hennes spår bakom

berget. Men inte sjutton visade hon sej.

 

Någonstans där borta ska hon finnas. Jag satte mej för att invänta den obstinata fjortisen som höll sej undan,

Så provade matte en ny taktik, hon slutade ropa och i stället gick vi ner till vägen.

 

Och då minsann behagade Fjortisen komma. Hon måste ha sprungit mycket för hon var alldeles slut. Men

blev omgående koppelfånge, sköter man inte inkallningen så får man inte vara på fria tassar.

 

Ha, ha, ha där kan du gå och vara fångad jag sköter mej och får vara på fria tassar.

 

Fortfarande vinter på en del ställen i skogen men de blir färre och färre.

 

Längre in var det så här trevligt. Jag visade Sigrid hur bra det är att omgående komma på inkallning. Men

Sigrid hon var i sin fjortisbubbla och inte mottaglig för nåt idag.

 

Sist vi var här för evigheter sen så satt det remsor som indikerade avverkning. Men de hade bara gallrat och

dessutom så fint att det knappt syns.

 

Och hur hade du tänkt dej att jag skulle kunna balansera på stubben när Sigrid snott den? Duger det inte lika

bra med stenen? Gjorde det inte men Sigrid flyttade på sej så jag fick min belöning och Sigrid fick innan.

  

Nu är det riktig storviltjakt på gång. Sigrid höll på att krypa ur pälsen av doften som hon nog aldrig känt

tidigare. Matte började kolla och hittade ett spår som gick att identifiera. Här hade minsann nån som

heter Lodjur gått. Jag har aldrig sett Lodjur och enligt matte är sannoliheten att jag ska få göra det tämligen

minimal. Matte har lyckats se ett par gånger men då har det varit snabba skymtar. Skulle tas en bild på

den där spårstämpeln men precis då kom det en Border collie och klampade på fel ställe.

 

Struntar väl i spårstämplar, jag var törstig och det fanns lite vatten här.

 

Den här fanns minsann inte sist. Jägarna hade byggt en eldstad men det fanns inga goda rester.

 

Fjortisen/Storviltjägaren/Sigrid försökte belöna sej själv. Hoppa upp på en sten och käka rävbajs. Men det

lyckades hon inte med, matte var snabb och såg vad hon tänkte.

 

Den här kallad Staven står på min Sörmlandsledsetapp. Här möts fyra socknar. Bara det att nån hade roat sej

med att vrida så pilarna pekade alldeles fel. Matte vred, kollade, vred ännu mer kollade igen och tog 

ytterligare några varv. Men hur hon än grejade så ansåg hon att pilarna var fel.

  

Vårat öde medan matte dansade med stolpen. Hade varit bättre att vi fått ha kameran och filma för det var

ganska underhållande. Men det kommer nog en ny chans eftersom hon envisas med att det fortfarande är fel.

 

Trevligt när matte var klar så fick vi leta ostpluttar. Kan upplysa om att nu gnälls det över att pilarna är fel

och dessutom lutar stolpen. Lär väl inte dröja innan vi är tillbaka. Hur som helst var det trevligt att leta

skinkost bland stenar. I rena misstaget kopplade matte loss Sigrid men hon var så upptagen av söket att hon

skötte sej.

 

Gick en bit på min etapp och jag inspekterade både den och omgivningarna, Fick sköta det på egen tass idag

eftersom assistenten var fånge.

 

Lika bra att hon var fånge för så här såg det ut hela tiden. Något djur har lämnat dofter och fjortisen tror

att hon ska ge sej ut på jakt.

 

Provade spängerna på ett ställe. De här mår inte alls bra men det ska våran chef fixa när det blir mer vår.

Ska bytas och spikas och grejas, på ett annat ställe ska det byggas så matte måste komma ihåg tumstock när

vi passerar där.

 

Någon som är sugen på lingonplockning? Det finns faktiskt ett och annat kvar i skogen.

 

Jag roade mej med en bra pinne också, mest bara för att reta fången som inte alls kunde ha lika skoj.

 

Blev samma väg tillbaka mot bilen. Hade inte hänt nånting på den tid vi var borta.

 

Våga Vägra Inkallning kallas detta. Matte släppte Sigrids koppel och provade. Sigrids åsikt om inkallning var

att blänga trotsigt på matte och sen gräva en grop mitt på stigen. Egentligen är Sigrid extremt lydig och

otroligt smart men när fjortisen tar över hjärnan då funkar ingenting.

 

Här var det väldigt länge sen jag gick. kände faktiskt för det men enligt matte får det bli nästa gång.

 

Nä Sigrid tänker inte alls gå till bilen, hon trodde att hon skulle stå här och vädra efter vad det nu var. Men

hon fick lov att avbryta.

Jaha så var även jag fånge, men vi är alldeles nära min bil nu och det är dags att åka hem igen.

Lämnade hem Sigrid och i morgon då väntar långlinan för henne och en massa träning. Det är bara att nöta

och nöta på inkallningen. Men med tur så är hon sitt gamla vanliga jag i morgon är lite varannan dag just nu.

På eftermiddagsrundan hade jag sån tur att Rosa elefantaffären var öppen och Susanne förstod att jag

verkligen behövde ha godis.



Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards