wilmablogghund

Direktlänk till inlägg 31 december 2016

Gott Nytt År

Av Wilma Border collie - 31 december 2016 17:26

Har haft en mycket bra sista dag på året än så länge.

Var lovad att få åka till en bra storskog idag och inte nog med det, matte hämtade upp Sigrid!!! Hundlivet

kan vara alldeles väldigt bra ibland. Det är Sigrids första nyår och ingen vet vad hon tycker om korkade

människors idiotsmällande.

 

Ute ur bilen och har hammat på ett helt nytt ställe. Heter Gröna männenskogen av nån märklig anledning,

vi funderade på om vi skulle möta gröna människor där eftersom Sigge döpt den till ett sånt namn.

 

Först var all skog slaktad men vi hade en massa att undersöka i alla fall. Massor med nya dofter en massa att

kolla på och så var det de där märkliga gröna männen.

 

Massor med spännande spår också, här har det rört sej både tama och vilda djur. 

 

Vad är detta? Ett stort grönt hus mitt i skogen? Kan det vara här de där gröna männen bor kanske? Men det

var alldeles övergivet.

 

Aha det här har jag sett på bild i Sigges blogg. Det är hans berömda vinterdass, han lär ha använt det vintrar

med massor med snö. Han och matte bodde nära den här skogen och var här ofta då. Vi kollade det noga

men varken jag eller Sigrid hade behov av att använda det. Känns nog bra för Sigge på andra sidan

regnbågsbron att se att vi kollar alla hans viktiga ställen.

 

Passerade ännu fler såna här gröna hus men alldeles utan gröna män. Matte berättade för oss att det är

militären som har husen och Sigge döpte dom till Gröna männen. 

 

Hörru vi sitter snyggt här och vi VET att du har korv i fickan. Tänker du ge oss eller ska vi sätta oss i jakttornet, 

leka jägare och själva tillverka korv? Vi fick korv så vi slapp jakt och korvtillverkning.

 

Fortsatte våra upptäcksfärder. Alltså ny skog det är spännande det, alla dofter, allt nytt att kolla på.

Man vet aldrig vad som väntar bakom nästa krök.

 

Hittade ett jakttorn till men inte ett spår av nån korvservering här inte.

 

Helt plötsligt så hittade vi en Sörmlandsledsetapp mitt i skogen. Funderade på om vi skulle gå den men

det skulle vi inte idag enligt matte. Tydligen är det våran chefs etapp som går här,den är vi lovade att få

prova delar av nån annan dag.

 

Men Sigrid nu har du berättat såna där fruktansvärt roliga saker igen. Tror jag skrattar ihjäl mej.

 

Kollade av skogen ibland. Trevlig skog som vi absolut ska utforska mera vid tillfälle.

 

Vägkorsning igen. Om man går rakt fram så kommer man tillslut till regeringens tillhåll Harpsund och

till höger åt nåt annat. Jag brukar ju alltid veta och självklart gjorde jag rätt idag också.

 

Struntade i att besöka regeringen för jag visste att vi skulle åt höger. Även om det är nya skogar så vet jag

alltid vilken väg jag ska. Hade massor att kolla här också både på vägen och i skogen. 

 

Helt plötsligt så kom vi till ett hus långt bort i skogen. Hit vill visst matte flytta när hon är folkilsken så

det borde vara flyttar väldigt ofta. Tror jag kan bo här för det växte korv på gräsmattan. Bara jag får ha med

mej mina katter och Sigrid plus träffa mina andra kompisar så.

 

Men vad är detta? Märklig sak mitt i vägen. Kom på att det var detta som Sigge sa var Komonsterns hundfällor.

Nåt om att de lockade in hundar som sen inte vågade gå över de här utan slutade som mat åt komonstren.

 

Äsch Sigge han hade konstiga idéer ibland var väl inget att gå över såna här inte.

 

Hittade en sjö som tydligen kallas för Komonstersjön eftersom den ligger i en jättelik kohage. Inte gick det att

provbada för det var bara en massa is på den. Dessutom blåste det svinkallt här,

 

Såg ett stackars träd som skrek alldeles väldigt. Vet inte om det har ont nånstans eller vad som var fel.

 

Passerade en sån där "fälla" igen. Äsch det är bara att gå över dom inget konstigt alls. Fortsatte vårat

utforskande och kom till ännu en vägkorsning där jag åter visste precis vart jag skulle utan att ha satt mina

tassar där förut.

 

Hoppsan! Det är inte lätt att vara liten Sigrid och ha trassalt in sej bland granarna. Men eftersom hon är smart

så löste hon det utan problem.

 

Har gått en bra bit till och helt plötsligt så känner jag igen mej. Här har jag varit en gång för länge sen ihop med matte. Inne i skogen här finns det en fin bäck, fast när jag var där var den torr. Tänkte att vi kunde ha gått

och kollat den. Men inte idag enligt matte, jag ska få visa Sigrid den men en annan dag.

 

Hittade vatten, perfekt för vi var törstiga. Hade gått långt, grejat med massor och faktiskt lekt en hel del

också.

 

Ska vi gå här? Kände igen mej sen mitt enda besök för flera månader sen. Jo vi kunde gå här enligt matte.

Ännu mer att spana in.

 

Bra val av väg för bland de här stenarna fanns det en massa korv. Klurigt var det att hitta dom men med

våra utmärkta nosar så löste vi det.

 

I bland är det bra att vara liten som Sigrid. Hon nådde de svåraste ställena utan problem.

 

Här övade jag på att hitta kantareller då för länge sen. Men idag var det alldeles tomt.

 

Visade Sigrid Krokodilsjön. Inte badbar den heller bara en massa is, enligt matte kan vi bada här i vår eller

sommar när isen är död.

 

Så kollade vi det här huset. Det är berömt fast få vet att det är detta. Det förekommer i alla deckarna

som Liza Marklund har skrivit. Matte och Sigge har till och med träffat deckardrottningen nånstans långt bort

i skogen här.

 

Det drar mot slutet och vi har fastnat i koppel för där framme är stora vägen. Jag trodde först att matte

hade virrat till det rejält för förra gången stod min bil lite längre fram här. Nu visste jag att den var parkerad

på ett annat ställe.

 

Vi fick gå en liten bit efter stora vägen och titta långt där framme står bilen. Matte visste precis att detta

gick utmärkt. Var faktiskt skönt att komma till bilen. Både jag och Sigrid var trötta, ny skog, massor med

nya intryck, en massa trevlig hjärngympa har tagit på krafterna.

Vi sov hela vägen hem så där skönt trötta som man blir av allt vi pysslat med. Lämnade hem Sigrid och

önskade Gott nytt år. Nu ses vi inte förrens nästa år.

 

På väg hem, men matte stannade till så jag kunde gå in på Pryl 7an. I dag var allra sista dagen som de hade 

öppet. Fick smaskiga köttbullar.

Åkte hem och sov gott.

Har varit på en kort kissrunda och då var det tyst ute. Ska göra en tidig kvälltoalett för att undgå det värsta

smällandet.

Hoppas på en så lugn kväll och natt som det bara går för alla.

 
 
Ingen bild

Annica

31 december 2016 21:55

Gott Nytt ÅR! Till Wilma o Sigrid, o deras mattar! <3

 
Ludde

Ludde

1 januari 2017 00:20

Nu har det lugnat ner sig med raketer så nu ska vi försöka sova in det nya året ... Kramis och Gott Nytt 2017!

http://hundenluddesblogg.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wilma Border collie - Torsdag 18 april 18:06

Kallt var det när jag var på morgonrunda. Matte sa att hon sett bilder på hur det snöade massor ett natl mil söderut. Åkte och väckte Basse, som omväxling ville Nisse gå ut. Samma smörande för att jag skulle öppna dörren. Så skulle vi hitta på nå...

Av Wilma Border collie - Onsdag 17 april 17:56

Kallt i morse, när jag var ute för morgonrunda så var det frost på bilarnas rutor. Den där våren verkar dröja. Basse skulle hämtas igen. Hade tur för han var på sin vanliga liftarplats och ännu bättre, dörren öppnades så vi tog oss in och fick vä...

Av Wilma Border collie - Tisdag 16 april 18:01

Matte kom ur sängen utan problem i morse trots gårdagens krachlandning. Bara en öm arnbåge, skönt att slippa dra runt på ett vrak. Basse sov i vanlig ordning. Åkte och hämtade honom. Nisse kom rusande och ansåg att jag skulle släppa in honom. Und...

Av Wilma Border collie - Måndag 15 april 17:57

Basse han gjorde som vanligt, tog sovmorgon. När mina morgonrutiner var avklarade och den långsamma matte klar med sitt så åkte vi och hämtade honom.   Nu börjar tråkgrönsakstiden. Stå och gulla med tråkrababrber ska det vara nödvändigt det? F...

Av Wilma Border collie - Söndag 14 april 17:56

Vaknade i morse, ute vräkte regnet ner. Hade sån tur att det hade slutat tills jag skulle på morgonrunda. Gjorde vad jag skulle gick in och passade dörren.Sen var det äntligen dags att åka.   Framme, men jag tänker inte gå en meter för jag ser...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards