wilmablogghund

Direktlänk till inlägg 16 december 2016

"Julstädning" och duktiga Sigrid

Av Wilma Border collie - 16 december 2016 17:27

Enligt matte har hon upplevt bättre början på dagen, till och med mycket bättre.

Efter min morgonrunda höll hon på med nåt och jag lekte med Balder och Leya. Då kom BRAKET matte trodde

att golvet rasat ner till grannen och själv var hon på gång genom taket.

Balder eller Leya hade hoppat upp på bokhyllan under våran lek, bara det att..................

 

Alla hyllorna ihop med nåt ton böcker hamnade på golvet! Tydligen så orsakade dunsen när katten landade

detta. Om det finns många svampböcker i högen? Jo en eller annan är det nog-

   

Leya hon inspekterade noga vad som egentligen hade hänt. Matte uppfann en massa nya ord och var väldigt

glad för att ingen av oss blivit skadad.

Efter att ha studerat förödelsen och insett att den inte skulle springa bort så bestämde hon att vi skulle

hämta Sigrid och Atli. Katterna blev uppmande att städa under vår frånvaro.

 

Så där nu ska vi gå och göra nånting alldeles okänt vad. Matte hade av nån märklig anledning huvudvärk

efter kat(t)astrofen.

 

Träffade valparna på Heden. Inte är det enkelt att busa när man sitter fast i koppel inte. Men matte vägrar

släppa oss nära hala gator. Räckte att se hur valparna rusade över gatan och orsakade bilkö. Rena undret att

det inte blev nån olycka.

 

Så på säker mark så vi fick vara på fria tassar. Hittade en pinne som var perfekt att reta de andra med.

 

Och hur gick detta till? Helt plötsligt så fanns MIN pinne i munnen på Rick. Måste lära mej att hålla hårdare

i mina tillhörigheter.

 

Snökanonerna har jobbat så vi klättrade upp på en rejäl driva och studerade utsikten. Fanns inget spännande

att se så vi fortsatte.

 

Drogs om pinnar ett par gånger men jag såg till att vinna.

 

Och historien upprepar sej. Valparna skulle gå sin vanliga runda och vi skulle längre och pyssla med annat.

Men ni ser väl hur Inez försöker smyga med oss istället? Blev några vändor innan hon var fångad av sin matte.

 

Här var det minsann spännande. Här har nån gått som inte brukar vara i den här skogen. Mycket intressant

och Sigrid fick inte alls ha kalas.

 

Detta är lämningar efter Hälge. Han brukar inte vara här och Sigrid ska enligt matte inte alls käka såna kulor.

 

Tänkte ta den vanliga sti´gen men matte hade andra planer. Det gäller ju att variera rundorna och här gick

vi för bara några dagar sedan.

 

Lekte en del och pysslade med en massa andra viktiga hundsaker. Typ spännade dofter, lite godissök och

en del annat. Sigrid hittade inte ett endaste spöke idag.

 

På en del ställen är det fortfarande djup snö. Atli hade lite bekymmer med att ta sej fram.

 

Bakom granarna ligger kyrkogården och där hade vi inte att göra enligt tråkmatte. Finns inget som intresserar

hundar där.

 

Blev fångar ett tag för vi var nära en stor väg. Nog för att vi alla tre är superduktiga på inkallning men matte

tar inga risker.

 

Så där nu är vi på fria tassar igen. Ingen risk för bilar och vi kan göra vad vi vill.

 

Titta noga på vad Sigrid gör. Hon är så otroligt smart. Jag har markerat de där Vinterskivlingarna ett par gånger

och det har Sigrid sett, Nu gick hon fram och nosade på dom och förväntade sej godis och beröm. Hon fick

massor av båda delarna. Så tror människor att småhundar de behöver ingen hjärngympa och kan ingenting.

De kan och behöver precis lika mycket som vi stora hundar.

Kan ju meddela att jag också fick beröm och godis för jag markerade dom jag också. Fortsätter det så här 

kommer Sigrid att bli en duktig svamphund när nästa säsong kommer.

 

Funderade på att styrketräna med ett litet träd. Men det var alldeles fastfruset så det får jag ta tag i vid

nåt annat tillfälle när det tinat.

Gick vidare hittade ett godisträd vilket matte glömde att ta bild på. Men Atli var väldigt duktig på att

rensa det.

Äsch då, detta innebär att det är dags att lämna hem Sigrid och Atli till sej och jag ska hem till mej.

 

Om katterna hade städat? Nä knappast Leya låg  bredvid en hög med böcker som matte hade tagit upp innan

vi gick ut. Resten var kvar på golvet.

Hörde fler konsliga ord, nu om diverse "pluppar" som hyllorna ska ligga på och som var borta. Efter en del

letande är nästan alla hittade.

 

Numer råder bokförbud i den där hyllan. I stället får ett par hyllor ha lite av Sigges minnessaker.

Böckerna de ska få bo i en annan bokhylla.

 
 
Ludde

Ludde

17 december 2016 12:44

Verkar farligt med så mycket böcker. Med en bra nos behöver man inga böcker tycker jag... Kramis!

http://hundenluddesblogg.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wilma Border collie - Onsdag 24 april 18:07

Hämtade Basse efter morgonrutinerna. Idag såg matte skillnad på bilnyckel och bajspåsar, får vara glad för det lilla.   Så var liftarsäsongen inledd. Basse var på vägen vid sin vanliga liftarplats och blev så glad när taxi anlände.   Skulle...

Av Wilma Border collie - Tisdag 23 april 18:05

Tur att jag och matte var ensamma när jag gick ut på min morgonrunda. Satte mej, la en hög. Matte skulle plocka upp den. Jo visst, hon stod som ett fån och stirrade på bilnyckeln!! Det är viss skillnad på den och nummer två påsar. Alltså denna förv...

Av Wilma Border collie - Måndag 22 april 17:58

Isande kallt är det fortfarande. Skulle hämta Basse så skulle vi hitta på nåt. Blev rörigt. Basse blev väldigt upprörd över något och drog, tog tid att få tag på honom, för detta något skulle minsann skällas ut och det mycket och länge. Samtidigt...

Av Wilma Border collie - Söndag 21 april 17:56

Bara att inse, någon har stulit våren. Lika kallt idag och dessutom blåser det runt isbjörnar och pingviner. Efter att ha klarat av mina morgonrutiner så var det efter några veckors väntan dags att åka.   Jaha, där borta på gräset ligger Bas...

Av Wilma Border collie - Lördag 20 april 18:00

Någon har stulit våren för fortfarande är det kallt. Klarade av mina morognrutiner och passsade dörren i evigheter. Tur att jag har bra läkkött för idag hade benstumparna läkt, bara utväxten av tassarna som fattas. Den som ser tassar på bilderna me...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards