wilmablogghund

Direktlänk till inlägg 13 december 2016

Lärt Atli lite hundkunskaper

Av Wilma Border collie - 13 december 2016 17:39

I dag har jag faktiskt jobbat lte som lärare. Atli skulle hänga med mej och Sigrid idag och han behöver

lära sej en del.

 

Så jag har samlat ihop Sigrid och Atli och nu ska vi hitta på nåt skoj. Atli var alldeles överlycklig när han förstod

att han skulle få hänga med. 

 

Tvärnit, jag kissade här och sen tar det en evighet innan Atli är klar med sin undersökning av det. Hanar har

väldigt märkliga intressen ibland.

 

Matte hade tänkt ut en runda som det var ett tag sen vi gick plus att det skulle bli lite nytt för Atli. Men då

hade vi behövt sitta fast i kopplen en längre sträcka. Vi ville faktisk leka och det omgående. Går inget bra

i koppel.

 

Slutade med att vi gick till närmaste skogen istället den där tänkta rundan får bli en annan dag.

Massor med skoj bus blev det direkt vi var på fria tassar.

 

Så var det hon Pitbull Sigrid, återigen på jakt efter att slita strupen av mej-

 

Men jag samlade mod och jagade både henne och Atli. Vill ha strupen i behåll och vi har väldigt skoj.

 

Här har vi första lektionen med Atli. Lärde honom att om man letar noga bland gamla stockar så kan man

hitta köttbullebitar. Han var väldigt duktig och fattade direkt.

 

Fast Sigrid hon trodde nog att det skulle växa upp nya för hon fortsatte att leta fast vi hittat alla. Tillväxten

är mycket ojämn och det är minsann inte alltid det växer när man passerar.

 

Får jag presentera Atli den Lömske. Fast egentligen trodde han att det skulle hoppa godis ur mattes fickor

vilket det inte gjorde.

 

Fortsatte och letade efter skoj hundsysselsättningar. Blev mer bus och så testade vi den där konstgjorda snön

ovanför skidbacken.

 

Ännu tar sej Sigrid fram i snön men det för inte komma så mycket mer får då kommer hon att få problem.

Inte lätt att vara liten denna årstid.

 

Vi informerade Atli om att det händer att tallar kan blomma med en massa godis i barken. Det är en väldigt

viktig hundkunskap.

 

Medan vi ägnade oss åt informationen så började granntallen att blomma! Atli fattade snabbt hur man bäst

plockar och käkar upp det man hittar.

 

Kom helt plötsligt ihåg att jag som är stor är elak och opålitlig. Bäst att leva upp till det då. Försökte alltså

slita huvudet av Atli men det gick inget bra. Han har sitt huvud i behåll.

 

Övergick till att jaga Sigrid en stund. Sen kollade vi mest intressanta hundprylar.

 

Nästa lektion för Atli. Konsten att flyga över ett fallet träd. Jag och Sigrid visade ett par gånger hur det

går till.

 

Så klart han lärde sej hur man gör. Efter ett par misslyckade försök så flög han snyggt sen.

 

Nästa viktiga lektion. Om man står på stenar, stubbar eller som här ett fallet träd kan det bli godis.

 

Smarta Atli klarade självklart även detta. Bra övningar som tar en hel del på hjärnan eftersom det kräver

tankeverksamhet. Använda skallen det behöver alla hundar.

 

Helt plötsligt var vi fångar i kopplen igen. 

 

Ossys får var ute och enligt matte skulle vi inte alls umgås med dom. Jag brydde mej inte men Atli verkade

väldigt intresserad och Sigrid var inte långt efter med intresset. Ja, ja det var bara en liten bit vi behövde vara fångar,

 

Dags för nästa lektion. Gäller att lära Atli massor nu innan han flyttar hem till Orginalmatte i Skåne. Han

kommer säkert att träffa hundar där som kommer att uppskatta allt han lärde sej i Malmköping.

 

Sigrid var på hugget och visade vad som skulle utföras. Klättra upp i timmertraven så kan det bli godis.

Det är samma trave som jag står på på headerbilden.

 

Jodå Atli klarade det också och fick godis. Men det märktes att all hjärngympa tagit på honom, han verkade

lite trött. Fast  han höll sej ju vaken till skillnad mot i fredags när han tänkte sova i skogen.

 

Jag drog igång mer bus och då vaknade han till igen. Hade skoj ett tag.

 

Slut på det roliga för idag. Dags att leda hem min lilla flock.

Lämnade hem Sigrid och Atli och gick hem till mej och skötte om mina katter. Märligt nog hade inga saker

stulits idag under min frånvaro. I alla fall har matte inte saknat nåt.

På eftermiddagsrundan var Pryl 7an öppen så jag tog mej in och fick godis och pannkaka. Precis vad jag

behövde.

 
 
Eva H

Eva H

13 december 2016 18:47

Alltså.....
Det SKULLE ju kunna finnas några få som kanske är en aaaaanings förvånade över att just BC:n i gänget är minst intresserad av fåren.... ;)

http://fyrfotingar.blogspot.se

 
Tarzan och Sessan

Tarzan och Sessan

13 december 2016 23:55

Jamans vilken bra lärare du är Wilma. Tror att vi ska lära våran hundkompis här hemma och leta godis i skogen, när matte är ute med honom, mjausan

Tass tass

http://katternasblogg.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wilma Border collie - Torsdag 18 april 18:06

Kallt var det när jag var på morgonrunda. Matte sa att hon sett bilder på hur det snöade massor ett natl mil söderut. Åkte och väckte Basse, som omväxling ville Nisse gå ut. Samma smörande för att jag skulle öppna dörren. Så skulle vi hitta på nå...

Av Wilma Border collie - Onsdag 17 april 17:56

Kallt i morse, när jag var ute för morgonrunda så var det frost på bilarnas rutor. Den där våren verkar dröja. Basse skulle hämtas igen. Hade tur för han var på sin vanliga liftarplats och ännu bättre, dörren öppnades så vi tog oss in och fick vä...

Av Wilma Border collie - Tisdag 16 april 18:01

Matte kom ur sängen utan problem i morse trots gårdagens krachlandning. Bara en öm arnbåge, skönt att slippa dra runt på ett vrak. Basse sov i vanlig ordning. Åkte och hämtade honom. Nisse kom rusande och ansåg att jag skulle släppa in honom. Und...

Av Wilma Border collie - Måndag 15 april 17:57

Basse han gjorde som vanligt, tog sovmorgon. När mina morgonrutiner var avklarade och den långsamma matte klar med sitt så åkte vi och hämtade honom.   Nu börjar tråkgrönsakstiden. Stå och gulla med tråkrababrber ska det vara nödvändigt det? F...

Av Wilma Border collie - Söndag 14 april 17:56

Vaknade i morse, ute vräkte regnet ner. Hade sån tur att det hade slutat tills jag skulle på morgonrunda. Gjorde vad jag skulle gick in och passade dörren.Sen var det äntligen dags att åka.   Framme, men jag tänker inte gå en meter för jag ser...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards