wilmablogghund

Alla inlägg under november 2016

Av Wilma Border collie - 6 november 2016 17:51

Fortsätter att blåsa en massa såna där invånare från Norra ishavet här. Så nån bra skog var det inte

att tänka på, matte påstod att det kan trilla en massa träd och såna vill vi inte ha i skallen.

 

Försökte komma snö också, men det var bara försök.

 

Men det där ser ju lovande ut. Jag kan nog ha roligt en stund i alla fall.

 

Jo Inez ville leka med mej och jag tackar aldrig nej till sånt. Busa är skoj.

 

Hur var det nu? Är jag hungrig eller? Nä just ja man ska inte bita huvudet av sina kompisar.

 

Räcker med att kasta Inez i backen fast egentligen så la hon sej nert alldeles själv.

 

Men titta där kommer den lille Rick också. Perfekt mer busande en stund.

 

Vad pysslar ni med? Tränar dans eller? Valpar gör ofta en massa underliga saker.

 

Gick upp i skogen med dom. Detta är superskoj, ta en pinne visa valparna och sen springa snabbt. Finns inte

en chans att de hinner i fatt mej.

 


Följde med på deras skogsrunda. Kände mej som rena dagisfröken många gånger, fast vi har skoj.

 

Körde den här leken med pinnen flera gånger. Valparna behöver verkligen träna upp sin reaktionsförmåga

och snabbhet.

 

På väg från skogen så hittade jag Rocky också. Trevligt var ett tag sen jag träffade honom.

 

Blev nästan stormöte när valparna skulle kolla in honom.

Sen skulle valparna och deras människor gå till sina hemma och jag skulle vara ute ett tag till. Gå en sväng

och göra lite annat.

 

Jag slapp läskiga bron. Spårvagnarna var ute och rörde på sej idag också och det verkade som om de

höll på med nåt. Alltså skulle jag inte ta den vägen.

 

Vilda grisvägen var alldeles vit av snön men bara ett tunt lager. Enligt matte var det halt också för alla

vattenpölar är frusna. Märkte ingen halka.

 

Varför ska jag sitta här och vänta? Sån där grej som vi tränar på jag ska sitta kvar medan matte gör nåt.

Har inga problem att klara av det fast det ofta är lite tråkigt.

 

Trevligt blev korvsök igen, hittade en hel del på trädstammen.

 

Var lite svårare att hitta bitarna som hade hamnat bland alla löv men jag löste självklart det också. Har

ju en ypperlig nos.

 

Gick till en annan liten skog. Matte skulle kolla nånting där.

 

Jodå det växer såna där Ostronmusslingar där också. Alldeles djupfrysta så de sitter kvar. Jag ska ju lära

mej att markera såna men det får bli nästa år.

 

Vad sa du? Är det dags att gå hem? Tydligen för matte hade tröttnat på den iskalla blåsten och vi hade varit 

ute i nästan tre timmar.

Var faktiskt skönt att komma hem till värmen och umgås med katterna istället.

Gick ut på eftermiddagsrunda, Tråkrunda men lärde mej ett nytt ord. När jag försöker slå in dörrar till

mina stängda affärer så säjer matte "stängt" när jag då ger upp får jag godis. Alltså har jag förstått att

ordet stängt innebär att jag får godis och att jag inte kommer in i affärerna.

Av Wilma Border collie - 5 november 2016 17:47

I dag var det bäst att lämna de stora skogarna till vapenkramarna enligt matte så jag skulle hålla

mej i hemmaskogarna.

 

Hm, detta är Heden men var är alla? I går kryllade det av kompisar här och idag var det alldeles övergivet.

Jag kände faktiskt för sällskap och en del lek.

 

Roade mej med att trampa sönder isen och sen käka upp den. Nåt skoj behövde jag göra.

 

Växte faktiskt svamp på en stubbe. Små Ostronmusslingar som var alldeles djupfrysta så de sitter kvar på

stubben.

 

Kollade av sjön som ändrat utseende helt sen i går och dessutom spegelbland fast det blåste eskimåer.

pingviner och isbjörnar. Nä bilden ljuger, matte använde den där speglingsinställningen på kameran igen.

 

Fortfarande en massa frost på bryggorna men inte lika mycket som i går.

 

Detta var trevligt, helt plötsligt så växte det korv på en gammal trädstam. Jag tog självklart hand om all

korv.

 

Isen den invaderar mer och mer, Alltså slut på badsäsongen fast jag kunde slå sönder den och komma åt

lite vatten i alla fall.

Gick vidare, träffade ett par små hundar men de ville inte alls umgås med mej. Trodde tydligen att jag

var farlig.

 

Märkligt nu växer det korv här också. Letade upp allt så det finns ingenting kvar i fall nån annan korvsugen

hund skulle passera.

 


Matte lyckades hitta en Blomkålssvamp på en gammal tallstubbe. Men den hade passerat bäst före sen länge

och var dessutom djupfryst. Alltså kvar i skogen, fast detta är ju en av de få arter som jag har hunnit lära

mej.

 

Men vad händer? Jag har blivit kopplad vid ett träd och matte tänker försvinna. Var övertygad om att

hon tänkte överge mej här. Typ att jag skulle få sitta ensam, frusen, hungrig och törstig tills kanske med

tur nån människa skulle passera och kunna hjälpa mej. Försökte gråta lite, kom ingen hjälp.

 

Matte kom tillbaka efter många, många evigheter och befriade mej. Nu ska jag faktiskt kolla varför hon 

övergav mej och vad hon gjorde. Bara att följa hennes spår.

 

Det lönade sej verkligen att kolla. Titta här fullt med korvbitar överallt.

 

På ett annat ställe så hittade jag ännu flera. När hon övergav mej så hade hon fixat så jag fick spåra upp

en massa korv. Trevlig sysselsättning.

 

Fick en massa energi och lekte med en grankotte i brist på nån kompis. Gick bra det också.

 

Funderade på om jag skulle äta upp den, men ångrade mej. Kanske att det skulle kunna dyka upp mer

korv istället.

 

Fortfarande finns det mycket blåbär om nån är sugen, fast de börjar vara ganska skrynkliga nu.

 

Jo matte jag står på en sten och jag brukar faktiskt få godis när jag gör så här. Fick sista korvbitarna.

Sen började det blåsa ännu värre och försökte snöa alltså bestämde matte att vi skulle gå hem.

 

Titta vem jag hittade!!!! Sigrid!!!!! Helt plötsligt var den tråkiga dagen alldeles perfekt.

 

Sigrid blev alldeles överlycklig över att träffa mej igen. Vi har ju inte setts sen i går.

 

Sigrid hade sin matte, mattens människovalp och hennes hund med sej. Jag har träffat honom förut hos Sigrid.

Då har han mest varit intresserad av om jag luktar gott. Men nu ville han också leka med mej.

 

Ja ja stå du där och pinka revir, men du vet Sigrid är min allra bästa kompis så nu tänker jag leka med

henne. Men underbart är kort. Jag skulle gå hem till mej och de skulle gå en sväng i skogen. Ja, ja det är

snart måndag så vi kan umgås igen.





Av Wilma Border collie - 4 november 2016 17:51

Sigrid hälsar till er alla och tackar för alla hälsningar. Hon har berättat för mej att hon tänker

aldrig mer springa och gömma sej och inte våga komma fram. Hennes matte berättade att hon bara

ville vara nära igår så det tog hårt på henne med det ruskiga äventyret.

I dag hade matte tänkt att vi skulle åka till en skog men det ställde hon in. Massor med minusgrader och

dessutom halt.

 

Så här dimmigt och alldeles vitt var det när jag skulle gå och hämta Sigrid. Alltså skulle vi hålla oss i

vanliga hemmaskogarna idag.

 

Långt där borta ser det faktiskt spännande ut, dit ska vi.

 

Hittade lilla Sky och Rick, perfekt valpar innebär en massa trevliga lekar.

 

Inez var också där,men Sigrid gillar inte Inez just nu tycker att hon är alldeles för påflugen.

 

Hej Biffen är du också här. Blev alltså rena stormötet för hundar.

 

Gissa om vi hade skoj. Detta är enda bilden där alla kom med från vänster Inez, Sky,Biffen, Rick och jag.

Vi sprang massor och jagade varandra.

 

Fast Sigrid ville inte vara med så hon höll se hos matte och tittade på vad vi andra gjorde. Ja, ja hon kan

vara med en annan gång när hon har lust.

 

Vi lämnade gänget på Heden och fortsatte själva, nu ville minsann Sigrid leka. Vi hade jätteskoj med

en massa spring.

 

Jag tränade mer på det där med att flyga, inga problem att lätta från marken. Behöver däremot träna på

att hålla mej kvar i luften.

 

Växte faktiskt svampar i gräsmattan. Alldeles djupfrysta gamla musseroner.

 

Bada nä det ser inget inbjudande ut nu, vi drack bara lite vatten.

 

Bryggorna var alldeles vita av frost, så klart med drygt 7 minus i natt så är inget annat att vänta.

 

Inga människor hade grillat och lämnat smarriga rester till två hungriga hundar heller.

 

Som sagt istiden är här. För nu börjar den lägga sej på sjön. Alldeles för tidigt enligt matte.

 

Det var som mycket rimfrost att allting har fått päls.

 

Gick till skogen och där var det inte alls lika fruset. Vi roade oss ordenligt bland alla prasslande löv.

 

Tränade på hopp över fallna träd också. Sigrid har blivit superduktig på att hoppa över såna.

 

Törstiga var vi och det var is på vattnet. Men jag lyckades slå sönder den så vi kunde dricka, mycket gott

med lervatten.

Jaha du Sigrid vad ska vi hitta på nu då? Nåt mer skoj borde det finnas.

 

Gick ut på en äng och här fanns det en massa spännande dofter. Vi ägnade mycket tid till det.

 

Det är inte lätt att vara liten Sigrid i gräset, nästan så hon försvinner. Hade det varit högt gräs hade hon 

försvunnit. Men efter gårdagen så höll hon sej nära mej och matte hela tiden.

 

Kom ut på den där vägen som kallas för Vilda grisvägen. Den fick det namnet en gång för länge sen när

det kom en Vild gris springande där när matte och Sigge gick på den.

 

Hittade en massa godis på ett ställe. Finns inte minsta godissmula kvar där nu, vi städade mycket noga.

 

Det var väldigt vad de ställer till det på spårvägen då, en massa djupa diken överallt.

 

Men nu stämmer ingenting, de där spårvagnarna ska bara vara ute när det är vår och sommar. Just nu

verkar det vara vinter men det kom en spårvagn. Kanske är så att våren är på gång nu.

Gick hem med Sigrid och önskade henne trevlig helg. Jag gick hem och sov ett tag.

Gick ut på eftermiddagsrunda, tiggde godis på Pryl 7an, träffade Inez igen som rastade sin husse. Så

var matte i affären och köpte korv till mej. Hon har fått en av sina idéer, om det blir tråkväder så kan

jag sysselsätta mej inne.

Enligt matte så ska jag träna korvapportering.

Titta på den här filmen med Sigges gamla kompis Golden Lotta. Hon var en stjärna på att apportera korv.

Stackars Sigge han fick passa flaggstången medan Lotta visade hur duktig hon var, kanske apporterar de

korv tillsammans nu där på andra sidan regnbågsbron.

Jag har i alla fall inte kommit i närheten av korven idag, får se vad som händer i morgon.



Av Wilma Border collie - 3 november 2016 17:38

Hämtade som vanligt Sigrid och idag skulle vi ut och åka. Vi skulle till ett ställe där varken jag eller

Sigrid har varit. Sånt är alltid trevligt, uppskattar faktiskt mattes enorma förråd av nya ställen.

 

Framme vid det nya stället, en jättelik ekhage. Nu ska vi kolla in den ordentligt.

 

Nya ställen är skoj för det finns massor med spännande dofter och annat intressant. Vi hade massor att

kolla på.

 

Hörru Sigrid jag tycker att vi kan ta och leka ordentligt en stund nu. Vi lär hinna kolla alla viktiga saker

också.

 

Så klart Sigrid var med på mina lekinviter. Den som tittar noga ser att vi båda flyger på den här bilden.

Är man tillräckligt snabb så lättar man från marken.

 

Sigrid syns bra med sitt rosa täcke även om hon mest är en prick på den här bilden.

 

Vi fortsatte våra mycket noggranna undersökningar av det här nya stället. Massor med spännande hittade

vi överallt. På sommaren går det en massa kossor här så det är väldigt gott om lämningar efter dom. Men

sånt bryr vi oss inte om som tur är.

 

Mulet var det och det försökte komma snö flera gånger.

 

Fast det finns faktiskt lite höstfärger kvar på en del träd. Egentligen ointressant vi hittade minsann allt

av värde på marken.

 

Sa du godis? Vi kommer!!!! Jodå det var godisutdelning till behövande hundar.

 

I den där hagen finns det urgamla ättelika ekar. Perfekt att jaga varandra runt såna.

 

Såna här balansövningar är nyttigt. Provade på många gamla fallna träd och vi får en massa beröm och godis 

varje gång vi ägnar oss åt sånt här.

 

Vi hittade sjön också men avstod från bad. Drack bara lite vatten och större delen av sjön är stulen.

Syns på stenen bakom Sigrid var vattnet brukar vara när det är normalt.

 

Detta är perfekt styrketräning, kasta runt med en gammal tung ekpinne.

 

He, he, he detta är jätteskoj, Sigrid har inte upptäckt att jag har gömt mej. Vänta bara tills hon

kommer häråt.

 

Då kastade jag mej fram och sen jagade vi varandra och hade så skoj.

Så fick matte syn på att det kom en människa och ropade på oss. Jag kom, människan blängde surt på

mej och matte ropade på Sigrid.

Det kom ingen Sigrid, det fanns ingen Sigrid nånstans. Matte ropade och ropade Sigrid kommer ALLTID när

hon ropar. Men nu var det ingen som kom. Hon syns ju bra i den rosa västen också.

Till slut så förstod matte att Sigrid nog blev rädd för den där människan som passerade. Kanske att hon

hade sprungit hela vägen till bilen? Men nej ingen Sigrid fanns där heller. Tillbaka och letade och ropade

ännu mera. I den där enorma hagen ligger det ett gammalt torp, matte letade och ropade. På ett ställe

börade ag nosa mycket och matte tror att det var spår efter Sigrid jag kände.

Till slut var det fullkomlig panik, det hade gått ganska lång tid, matte tror 30-40 minuter minst.

Då ringde matte till Sigrids matte, jo hon skulle komma och hjälpa till att leta. Kanske att Sigrid skulle

komma om hon hörde sin mattes röst.

Jag och matte skulle vara ungefär där Sigrid gick upp i rök ifall hon skulle komma tillbaka där.

 

Titta!!!!!!!! Helt plötsligt så fanns Sigrid där igen.

Stackarn hon såg alldeles livrädd ut och trodde nog att hon skulle få en massa skäll eller nåt.

Så klart hon INTE fick skäll där emot massor med beröm och godis. Hon var ju så duktig och vågade komma

fram igen.

 

Så ordningen är återställd. Sigrid är tillbaka och har förstått att ingen blir arg på henne. Matte har ringt

till hennes matte och meddelat att Sigrid är hittad. Precis som jag har Sigrid haft ett annat hem innan hon

flyttade till sin matte. Ingen vet men troligen så hade inte Sigrid det alldeles lätt där. Troligen användes

gamla otrevliga bestraffningsmetoder för hon kan bli rädd och gömma sej när hon gjort otillåtna saker.

Kanske påminde den där människan om hennes gamla liv och det var därför hon blev så rädd och gömde

sej nånstans.

 

På väg till bilen igen, jag försökte inbjuda till lek men Sigrid var så trött så trött. Stackarn vad hon måste

ha varit rädd. Alldeles ensam på okänt ställe och inte våga sej fram till mej och matte. Detta vill vi inte

uppleva igen. Skulle tro att hon har sovit väldigt, väldigt gott resten av dagen.

Av Wilma Border collie - 2 november 2016 17:29

I dag försökte den där vintern anfalla. När jag var ute på min morgonrunda så landade det några

snöflingor i min päls.

 

Sen var det dags att gå och hämta Sigrid, idag hade inte matte nån som helst lust att skjutsa oss nånstans.

Försökte snöa då också.

 


Fast de där snöflingorna smälte lika snabbt igen, rena undret att en fastnade på bild.

Hämtade Sigrid och så skulle vi sysselsätta oss med nåt ett par timmar.

 

Men titta vad vi hittade! Inez var ute och sprang och ville säkert umgås med oss.

 

Inez lyckades välta stackars Sigrid som blev liggande på rygg.

 

Självklart la jag mej i och kollade så Sigrid mådde bra. Ingen fara var ju bara lek mellan de där två men ingen 

rör min Sigrid.

 

Nä jag tänker inte sätta tänderna i Inez vi har bara väldigt skoj och busar.

 

Inez skulle gå hem till sej så vi hängde på och bjöd oss på skinka. Var jättegott. Bra att ha fått mer energi

också innan vi skulle fortsätta med vårat,

 

Nu kommer jag och tar dej Sigrid. Inez är en tuffing ibland. Till Inez stora besvikelse så skulle ju jag och

Sigrid vidare.

 

Jaha du Sigrid det blåser isbjörnar och eskimåer och du är ju frusen eftersom du inte har sån där bra

underull. Är lika bra att vi tar och leker mycket så du håller värmen.

 

Jo vi körde hårt en stund, det är himla skoj detta med kompis på långrundan.

 

Fast jag tror att Sigrid planerade att gräva sej ett ide. Hon grävde och grävde här, kanske skulle fungera

att övervintra under trädrötterna.

 

Blev inget ide så vi kunde fortsätta ha skoj. Här har jag precis legat alldeles platt och väntat på att

Sigrid ska närma sej. Sen är det bara att hoppa rakt upp och jaga henne, mycket skoj lek som vi leker ofta.

 

Kollade sjön faktiskt lite mer vatten i den. Insåg att badsäsongen nog är slut nu.

 

Det blåste isande kallt och försökte snöa så vi lät sjön vara. Ett mycket klokt beslut enligt matte.

 

Här har minsann Ossy lämnat en massa hälsningar. Men honom träffade vi aldrig hade varit trevligt att

presentera Sigrid för honom.

Gick vidare i skogen, blåste så det knakade i träden.

 

Undrar om det är nåt intressant här inne? Nä verkade inte så så vi struntade i att kolla vidare.

 

Vet inte vad Sigrid hade för sej i blåbärsriset men tydligen försökte hon klä av sej. Matte klädde på henne

igen, hon ska inte frysa.

 

På väg hemåt igen och vi funderade på om vi skulle ta ett dopp i fontänen. Den är avstängd men det fanns 

vatten efter allt regn. Fick inte alls fontänbada för matte.

 

Nu Sigrid ska vi ta oss in här på Pryl 7an här serveras det alltid Frolic. Sån där kunskap som Sigrid behöver.

 

Nu förstår du gäller det att vi ser riktigt snälla och utsvultna ut. Det kommer att löna sej.

 

Vi fick både godis och en massa kel, alldeles perfekt.

Sen var det dags att lämna hem Sigrid till hennes kattvalp och jag gick hem till mej.

Dötrist eftermiddagsrunda.

Hoppas vi kan göra mer i morgon.


Av Wilma Border collie - 1 november 2016 17:57

Det där svampvattnet har fallit hela dagen. Mycket, mycket välbehövligt fast jag ska inte behöva

vistas ute i det.

Idag skulle Sigrid hänga med mej igen, bra med ordning på tillvaron och sällskap. Hämtade upp henne

och sen åkte vi till Eskilstuna. Passade bil på ett par ställen medan matte fixade några tråksaker. Trodde faktiskt att vi skulle till hennes mamma och få korv eller köttbullar också. Blev blåsta på det för matte visste att

hennes mamma inte var hemma.

Så var det den där lilla detaljen med skogen, nån långrunda var inte att tänka på.

 

Blev Huggormsskogen, den ligger bra till när man åker från Eskilstuna. Nu har Sigrids hormoner lugnat

ner sej så hon var på sitt vanliga  bushumör igen.

 

Nå Sigrid ska vi ta några rejäla snabba rundor? Inga problem vi jagade varandra massor alldeles som vanligt.

  

Jag hittade en pinne och började rusa runt med den också. Gällde att hålla igång nu när vi hade chansen.

 

Tyvärr fastnade det aldrig på bild när Sigrid försökte sno min superbra pinne. Hon får allt träna en del

styrka innan hon klarar det.

 

Nåååååå?????? Vi behöver ha godis, kan du se till att fixa fram det till oss? Jodå vi fick det vi skulle ha.

 

Hm, det har minsann passerat nåt här som lämnat en massa dofter. Vi ägnade en hel del tid åt detta.

Skönt att kunna dela doftupplevelser med en annan hund.

 

Fanns det nåt intressant i diket? Enligt Sigrid så gjorde det inte det så jag struntade i att kolla, antar att

hon hade rätt.

 

Vi spanade av en del av skogen men det var alldeles öde, inte ens Ekorre visade sej. Antar att de också håller

sej undan när det faller en massa regn. Sigrid syns inte på bilden, troligen är hon vilse i blåbärsriset. Inte

lätt att vara liten alla gånger.

 

Röjde loss en massa mera när vi var ute på vägen igen. Sigrid fryser lätt när det är blött så det gäller att

hålla igång henne.

 

Titta! Det är vatten i det där som ska vara en bäck. Första gången jag ser sånt i den. Hoppas det kommer

massor med mera.

 

Matte och hennes ständiga testande av kamerans inställningar. Hon har minsann hittat ännu fler och

myren fick ett helt annat utseende.

 

Röjde runt ännu mer, märktes att Sigrid började frysa så det var lika bra att hålla igång henne. Nu när

hormonerna lugnat sej så är hon så där fruktansvärt snabb igen.

 


Hittade mer vatten, bra eftersom vi var törstiga och skogsvatten är absolut godast.

 

Stackars Sigrid är blöt och fryser och det började regna mera. Jag ville inte heller vara kvar i skogen.

Alltså gick vi tillbaka till bilen.

 

Sigrid fick på sej sitt täcke och hamnade i buren i stället för bältesselen. Tur att min bil blir varm snabbt

så hon slutade frysa. Skjutsade hem henne och jag åkte hem till mej och umgicks med katterna.

Släpades ut på eftermiddagsrunda i regn.

Hoppas på en bättre dag i morgon.


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards