wilmablogghund

Alla inlägg under november 2016

Av Wilma Border collie - 14 november 2016 17:53

Bra detta med vardag för i dag skulle ju Sigrid hänga med mej till skogen igen. När hon skulle hämtas

så använde matte bilen så jag begrep att vi skulle få åka nånstans.

 

Ja du Sigrid vad ska vi hitta på idag då? Den här skogen har vi varit i men det var nån månad sen sist.

 

Började med att undersöka vad som hänt sen sist. Hade rört sej många olika djur och massor med spännande 

dofter hittade vi.

 

Var väldigt dimmigt i dag och luften var så fuktig att det nästan kändes som regn.

 

He he he Sigrid märker ingenting. hon har hittat nån spännande doft men vänta bara...........

 

Så min plan lyckades och jag funderar på att snörulla henne. Blev inte så för Sigrid är ju så himla snabb att

det blev jakt istället.

 

Ekorre? Nä vad får dej att tro det? Jag är bara omåttligt intresserad av hur tallar ser ut i toppen. Eller så

var det en sån där osocial Ekorre där uppe.

 

Fortsatte i skogen och matte pratade om att hon skulle titta efter några sällsynta och fridlysta svampar

som heter Bombmurklor. Tydligen var Sigge expert på att hitta nya ställen med såna och här hade han många

ställen med såna.

 

Ja du Sigrid undrar vad det egentligen är vi ska leta efter? Jag kan lite om svampsök och Sigrid inget alls.

Tydligen ska jag lära mej såna där Bombmurklor. Förra året hade de kommit här vid den här tiden. Matte

som vet vad det är tittade mycket men ingenting.

 

Det fanns inga, matte kollade på alla Sigges gamla arbetsplatser. Jag och Sigrid fördrev tiden med bus.

 

Snart, mycket snart så kommer hon och då.................

 

Hon kom och jag anföll så vi kunde jaga varandra igen. Väldigt rolig lek det här.

 

Vi VET att du har en massa torkad blodpudding och vi behöver faktiskt sån.

 

Tro nu inte att vi blev serverade inte, nädå vi fick minsann jobba och leta upp den. Tur att både jag och

Sigrid har bra luktsinne så vi hittade allt.

Drog runt i skogen utan att hitta nåt spännande.

 

Vet inte riktigt vad Sigrid hade pysslat med i blåbärsriset för helt plötsligt hade hon nästan tagit av sej

täcket. Matte fixade till så det satt rätt igen, hon fryser ganska lätt så hon behöver ha det nu.

 

Men hjälp mej!!!!!! Den där Pitbull Sigrid tänker äta upp mej eller nåt annat otrevligt.

 

Jag överlevde attacken nu igen. Kan du ge den där blodtröstiga varelsen blodpudding så kanske jag slipper 

frukta för mitt liv. Vi fick faktiskt blodpudding båda två, bra knep det där när Sigrid leker pitbull.

 

Dags att dra oss till våra olika hemma. Har varit ett par timmar i skogen och nu började Sigrid frysa.

Skjutsade hem henne och jag åkte hem till mej.

I dag är det 4 månader sen jag flyttade hit, Tiden går så snabbt och tänk vad jag har hunnit uppleva mycket

på den tiden. Lärt känna så mycket människor och hundar, jag som inte hade umgåtts med katter är ju

bästa kompis med dom nu. Alla hundar borde få ha minst ett par katter att sköta om. Alla dessa nya skogar

som aldrig tar slut och massor med annat spännade hela tiden. Känner mej faktiskt ganska nöjd med livet.

Gick ut på eftermiddagsrunda, matte upplyste om att Pryl 7an var stängd när jag slog på dörren. Var inte alls

stängt, tror det var specialöppet för mej. Fick godis och ett löfte om att på torsdag då ska jag få köttbullar

där. Hoppas det är torsdag imorgon.

Skickade in matte i affären så hon köpte ett nytt märgben till mej. Har jag stått ut med henne i 4 månader

så ska jag ha present.

Av Wilma Border collie - 13 november 2016 17:50

Jaha blev en ny runda i dag igen, fattar ingenting trodde de hade tagit slut men matte har

tydligen precis hur många som helst.

 

Träffade Inez på Heden så jag stoppade ner henne i snön, ansåg att hon behövde det.

 

Så dök Rick också upp, lekte en stund med dom. Men de skulle gå sin vanliga korta sväng i närmaste skogen.

Dit skulle ju inte jag, matte hade andra planer och jag går ju på olika ställen varje dag.

 

Hörru Inez din människa tjoar alldeles väldigt efter dej. Det är nog inte meningen att du ska hänga med mej.

Hon hade säkert orkat med min runda men det var lika bra att hon gick sin gamla vanliga.

 

Snön smälter och nu har de där Ostronmusslingarna tinat fram igen. Fast de är fortfarande alldeles 

djupfrysta.

 

Passerade sjön och på håll såg de ut som om isen hade dött. Men den lever är bara snön som har smält.

 

Efter att ha gått den där bra vägen så jag slapp gallerbron så hamnade jag på spårvägen. Rådjur hade lämnat

en trevlig hög som jag självklart rullade mej i.

 

Jaha nästa gallerbro och den här måste jag gå över. Ja, ja jag klarar ju den andra så det här borde väl också

gå bra.

 

Så där jag fixade den och fick godis och beröm. Här har jag aldrig gått så det var massor att kolla på.

 

Andra sjön och där ligger också isen på hela. Alltså är det slutbadat för i år.

 

Fortsatte att kolla av allt intressant efter den outforskade delen av spårvägen. Massor med intressanta dofter 

och en massa annat spännande.

 

Där spårvagnarna vänder så lämnade jag spårvägen och gick in i skogen. Trevligt med ny skog att kolla av,

 

Gick alldeles utmärkt att träna på att flyga över fallna träd där också. Hittade högar efter Hälge men

såg honom aldrig.

 

Fast mate hittade en sån här mygga som lever på vintern. De sticks inte utan flyger bara runt, märkliga djur.

 

Så hamnade jag på en ny väg igen. Trevligt alltså en massa nytt att ha koll på.

 

Tänkte ta en koll inne i skogen men matte förbjöd mej, var en massa spår av Vilda grisar och kanske låg de

där inne.

 

Mycket märkligt ljus var det också. Ser nästan ut som solnedgång fast det är mitt på förmiddan.

 

Allt ska man då hitta, som här ett helt berg med rovor. Kanske ska de användas till Vilda grisarnas

restauranger. Insåg att det i alla fall inte är hundmat.

 

Så nådde jag andra änden av sjön, långt där borta finns spårvägen och läskiga gallerbron.

 

Vad jag gör på isen? Vet inte riktigt men insåg att det var synnerligen förbjudet att sätta tassarna på den.

Återvände omgående till land och matte som hade åsikter om mitt försök att prova isen.

Gick vidare, såg en annan väg och enligt matte så leder den till en annan bra runda som vi ska gå nån dag.

Måste finnas miljarder med olika hundrundor här.

 


Tillfälligt fast i kopplet och jag ser nåt läskigt.

 

Två hästar och nä jag litar inte alls på såna. Matte påstod att de är så fina och snälla. Tror jag vad jag vill

om.

 

Fortsatte att kolla allt spännande efter den här vägen, använder man nosen så finns det massor att

upptäcka.

 

Hoppsan! Hande i koppel igen eftersom de jagade alldeles nära. Hördes skott bara en liten bit bort.

Tur att jag inte alls bryr mej om såna.

 

Helt plötsligt så befann jag mej på Vilda grisvägen, eller egentligen hade jag gått på den länge fast på delar

där jag aldrig varit.

I dag levde den verkligen upp till namnet, den fick sitt namn när en jättestor Vild gris sprang över vägen

precis framför matte och Sigge.

 

Just nu lär en stor flock Vilda grisar hålla till där. Titta så det ser ut och det är bara lite som syns på bilden.

Kanske är det Vild gris med grisvalpar och då är det riktigt otrevligt.

Passerade där min och mattes Sörmlandsledsetapp går in i skogen och där var det alldeles sönderbökat.

Men senila matte missade att ta bild på det, hörde bara att vi ska inte gå där så länge griseländena är

kvar,

 

Tillbaka vid campingen och dags att gå hem. Kände mej faktiskt väldigt nöjd med min nya tretimmarsrunda.

Mycket spännande hade jag sett och luktat på och jag ska få gå den igen.

Fler nya bra rundor till alla hundar.



Av Wilma Border collie - 12 november 2016 18:26

Har gått en ny runda idag igen. Funderar fortfarande på om matte trollar fram dom eftersom de aldrig

verkar ta slut.

 

Nähä inga jag känner ute på Heden, brukar ju vara en bra mötesplats annars.

 

Titta Inez kom så henne busade jag runt med en stund, bäst att ta chansen.

 

Och där borta kommer lille Rick också. Eftersom jag är så farlig var det lika bra att springa iväg och 

skrämma livet ur honom.

 

Titta här han vågar faktiskt pussa på mej, efter lite lek skulle vi tydligen åt olika håll. Valparna skulle gå

sin vanliga runda och jag skulle iväg på en längre.

 

Fast valparna hade visst andra planer. Kolla här matte har ropat på mej och Inez och Rick de tänker minsann

följa med mej istället för sina mattar. Fast så blev det inte, de fick lov att hänga med sina mattar.

 

Bakom granhäcken bor det människor jag känner. Jag tänkte faktiskt gå och hälsa på för det brukar finnas

godis där. Fick inte för matte hon påstod att jag skulle till skogen istället.

 

På fria tassar och här har jag inte varit på ganska länge. Som vanligt massor att kolla.

 

Titta det blommade en korvbuske där. Mycket trevligt det här med korvbuskar visste inte ens att det fanns

såna innan jag flyttade hit.

 

Trodde jag skulle ta den här vägen för när jag gått ett tag på den så kommer jag till min Sörmlandsledsetapp.

Nähä skulle jag inte idag.

 

Här har jag inte varit. Trevligt med ny skog. Hade massor att kolla här, tydligen går det andra hundar här

ibland för jag hittade en massa dofter.

  

Kom ut på en väg som jag aldrig gått. Hittade inget av värde men lyckades trilla ner i ett dike och nästan

försvann under snön. Tur att matte inte hann få fram kameran, allt ska inte hamna på bild.

 

Nästa nya väg, som sagt jag är övertygad om att matte trollar fram dom.

 

Nån som behöver en vagn till små människovalpar? Lite renovering så blir den säkert i skick som ny.

Bedrövligt vad människor dräller sopar i skogarna.

 

Jag tänker faktiskt sitta kvar här. Hittade ett korvträd och jag tänkte sitta kvar här för att invänta nästa

blomning. Med tur borde det komma nya blommor ganska snabbt. Men enligt matte kan det ta lång tid eller så blommar det nästa gång jag kommer förbi.

 

Träffade en ny hund. En trevlig Goldentjej som jag umgicks en del med. Gillar det här med nya bekanta.

 

Gick vidare och kom ihåg att jag är ju farlig. Bäst att visa upp min farliga sida. Visst blir ni rädda för mej nu?

Tycker jag ser väldigt farlig ut med mina fina tänder och ogräset i munnen.

 

Hörru kisse jag känner faktiskt din matte, kan inte du komma och hälsa på mej. Jag gillar katter och

vill bara hälsa och kanske tvätta dej ite på huvudet eller i öronen. Tråkkatt han ville inte alls hälsa på mej.

 

Sen träffade jag Sniff. Han är visst en av Sigges gamla svamphundselever och hans människor visste inte att

Sigge är på andra sidan bron. Kommer säkert att träffa honom igen.

 

Titta jag träffade minsann Sigrid och hennes kompis också. Sigrid blev alldeles överlycklig när jag kom.

Fast på bilden så får de godis av Inezmatte som också var ute och rörde på sej fast utan Inez nu.

Så skulle jag hem ansåg matte vi hade varit ute i många timmar.

 

Det är VÄLDIGT bra med öppna dörrar till mina affärer. Kastade mej in på Pryl 7an för att inte missa godis

och umgänge. Fick vad jag ville ha och gick hem.

Hemma så kom svamptorken fram igen. Kan meddela att det doftar ljuvligt från den för matte håller på

och torkar en massa blodpudding till mej.

Av Wilma Border collie - 11 november 2016 17:52

I dag har jag lärt mej att jag är en mycket farlig hund, visste jag faktist inte att jag var. Brukar

alltid få höra hur snäll och vänlig jag är.

Efter mina vanliga morgonrutiner och en massa tjat från Leya så skulle jag gå och hämta Sigrid.

Faktiskt skönt att få gå ut och koppla av från Leya och hennes helskumma beteende ett tag.

 

Inget åka nånstans idag hemmaskogen kunde duga påstod matte. Hon hade visst slarvat bort inspirationen

om bra skogar.

Har nästan passerat Heden och Sigrid har span på nåt som verkar trevligt.

 

Hej Rick lika bra att pula ner dej i snön en vända. Inte alls så farligt som det ser ut bara lek.

 

Inez befann sej också i skogen så jag roade mej ordentligt med dom ett tag.

 

Sigrid tycker ju att Inez är läskig så hon smörade för Inezhusse istället. Sen skulle vi åt olika håll, tog sin

lilla tid. Inez ansåg att hon skulle hänga med mej och vägrade komma till sin husse. Slutade med att matte

fick fånga henne.

 

Matte hade fått syn på han Patrick som jobbade i Pinnaffären förut och skulle prata med honom. Då smet

Rick i stället och ville inte alls följa med sin matte. Han blev också infångad och återbördad till sin matte.

Det är inte lätt att vara så populär som jag är.

 

Tillbaka i skogen och jag funderar på styrketräning. Den här verkar alldeles utmärkt för sånt. Men sen kom

jag på att jag nog hade en massa annat viktigt att göra.

 

Som detta undersöka och diskutera en massa trevliga dofter med Sigrid. Hade passerat ett antal hundar

sen sist och det gäller ju att ha stenkoll.

 

Eller som här, leka en massa med Sigrid. Hon har precis försvunnit bakom träden, som vanligt är hon

ruskigt snabb.

 

Drog vidare i skogen, busade massor och lyckades fördriva tiden väldigt bra.

 

Sigrid tränade på att flyga. Måste säja att hon har blivit väldigt duktig på det, hon flyger lika bra över

fallna träd som jag gör.

 

Nähä fortfarande lika tomt vid den här stugan. Jag måste faktiskt kolla varje gång jag passerar om Terra

och hennes människor har återkommit. Enligt matte så kommer jag att få vänta i många månader innan

det är dags.

Busade massor med Sigrid igen, vi hade jätteskoj och när jag leker som värst så låter jag en del.

Då kom det en människa som blev fruktansvärt upprörd. Började skälla på matte om att hon var totalt

ansvarslös som lät den jättefarliga stora hunden hålla på och attackera den lilla. Förstod inte matte att den

lilla (Sigrid) inte skulle ha en chans mot den stora farliga (jag). Jag skulle hållas i kort koppel och lååångt

från andra hundar.

Matte svarade bara att om man kan nånting om hundspråk så skulle vem som helst se att vi lekte och hade

väldigt roligt. Människan fortsatte vara arg och påstå att Sigrid skulle bli svårt skadad. Matte tog oss och

gick det finns de som det inte är idé att diskutera med.

 

Ja visst är jag livsfarlig, bita sönder pinnar är jag i alla fall bra på.

 

Hörru Sigrid ska vi ta ett rejält röj igen, jag känner för det.

Kolla den lilla filmsnutten här och på med ljudet så hör ni hur farlig jag är. Den som tittar noga ser

dessutom att det är den förklädda Pitbullen Sigrid som mest jagar mej.

Som sagt vi har roligt, väldigt roligt och ännu har vi ju inte lyckats äta upp varandra.

 

Efter avslutat bus så hittade Sigrid nån väldigt intressant doft. Hon stoppade nosen djupt ner många gånger

för att verkligen nå vad det nu var.

 

Stackars Sigrid har det inte lätt med de där snöbollarna. Hon har overallen för att slippa få flera kilo såna i

pälsen. Då skaffar hon sej en extra nos i stället. Faktiskt så var hon tacksam när matte såg till att hon blev av

med den.

 

Tråk, det är dags att lämna hem Sigrid till hennes hemma igen. Fast ok vi har varit ute i flera timmar så

det är väl inte synd om oss.

 

Titta vilket fyns jag gjorde medan matte klädde av Sigrid. Jag hade planerat att käka upp benet men det

satte tyvärr matte stopp för. Hon påstod att jag inte alls får stjäla Sigrids saker. Skulle ju inte stjäla bara

hjälpa till att äta upp det.

Gick hem till Leya som är lika skum och förföljer mej överallt. Försökte leka med henne men det ville

inte hon. Vi brukar faktiskt ha skoj ihop när hon är normal.
 




Av Wilma Border collie - 10 november 2016 17:48

Matte har anat ett par dagar att nåt var på gång med Kattvalps Leya. Jodå i morse så började det.

Jag kom in från min morgonrunda och innanför dörren att hon och lurpassade på mej. Uppförde sej

mycket, mycket märkligt, körde upp ändan mot min nos, kråmade sej och kurrade jag begrep ingenting.

Provade att tvätta henne på huvudet men då blev hon ännu knäppare och började åla runt på golvet.

Som tur var så somnade hon efter ett tag så jag fick vara i fred och fundera på vad som egentligen händer

för så här brukar hon inte vara.

Började om igen men då skulle jag gå och hämta Sigrid.

Ja du Sigrid idag får vi tydligen hålla oss i hemmaskogarna, min skitmatte har ingen lust att ut och åka.

Sigrid fick ha overall på sej för att slippa de där enorma snöbollarna som fastnar i hennes päls.

 

Gick mot sjön och kunde vara på fria tassar. Nu är det faktiskt dags att hålla i gång med bus ett tag.

 

Titta så farliga vi är när vi tänker käka upp varandra.

 

Tänkte prova att snörulla Sigrid, med overallen så slipper hon ju snöbollarna. Men Sigrid är ju så förbaskat

snabb så hon hann undan innan jag ens börjat.

 

Kollade av sjön och nu är hela täckt av is, fanns bara lite, lite öppet vatten som säkert har frusit ihop det

också.

 

Sigrid är så ung att hon inte upplevt is. Jag berättade allt jag vet om sån för henne. Matte var mest noga med 

att vi inte skulle gå på den. Enligt henne går man endast på isen när det kört snöskotrar och fyrhjulingar då

kanske den håller.

 

Tog vägen över en liten bro. Sigrid var tveksam om hon skulle gå här men vågra jag så vågar hon. Bra att

hon lyssnar på mej.

 

Hm, här har minsann Rådjur nyss passerat, fast Rådjur tillhör de där asociala typerna som inte alls vill

hälsa och umgås.

 

Sigrid hon hittade stället där Rådjur legat och sovit. Tur att man är hund och får sova inna i sängen istället

för ute i snön.

 

Titta helt plötsligt var vi ute på spårvägen utan att ha behövt passera över läskiga gallerbron. Borde

alltså använda den här vägen oftare.

 

Här blir jag anklagad för att vara en extremt löjlig hund. Jag stirrade på isen, morrade från klospetsarna och

till och med skällde. Det är mycket, mycket sällsynt att jag skäller. Det där jag helt plötsligt ansåg vara

farligt var den där stenen som syns i isen. Kunde väl inte jag veta heller att det var en sten, kunde ha varit

nåt farligt.

 

Bestämde att jag skulle ta med mej Sigrid in i hasselskogen. Hade en massa planer visa henne var Räv bor och 

andra skoj saker.

 

Men så här ska det inte alls se ut här. Vilda grisarna hade levt om ordentligt.

 

Fanns alldeles färska spår av dom och det var nybökat på andra ställen. Eländiga grisar att vara precis

överallt.

 

Slutade så här, vi fastnade i koppel för alldeles nära är det en tät granplantering och det stank av Vild

gris. Kanske låg de och tryckte där inne.

 

Depp. Jag som hade så bra planer och de saboterade de där Vilda grisarna. Fick gå en omväg ut till den

där Dunkvägen för matte ville inte alls passera där de eventuellt låg och vilade. Tycker att nån av dom borde 

ha haft vett att tappa sitt huvud åt mej i alla fall men inte ens det.

 

När vi var på behörigt avstånd så fick vi i alla fall leta godis. Det är en liten utmaning att hitta det i snön.

Men både jag och Sigrid löste det självklart utan problem.

 

Hörru det är lika bra att vi passar på nu för om en stund lär vi vara fångar i kopplen igen. Jo det blev mer

skoj bus en stund.

 

Hoppsan så det kan gå när Sigrid doppar nosen för djupt i snön. Höll på att bli snöbollar av det.

 

Matte hade glömt att smörja mina tassar alltså var jag tvungen att plocka bort en massa onödiga klumpar 

mellan tårna. 

 

Dags att lämna hem Sigrid igen och jag ska gå hem till mej och se om Kattvalps Leya blivit normal.

 

Snälla matte hjälp mej eller skjutsa henne till veterinären! Hon är inte klok och jag begriper inte vad

hon vill!!!

Har fått veta att nu är inte Leya kattvalp längre, nu är hon vuxen och löper för första gången. Det är faktiskt

så att jag får stå ut. Enligt matte så kommer hon att lugna ner sej om några dagar och bli sitt gamla

vanliga jag igen.

På eftermiddagsrundan så ägnade jag mej åt umgänge. Träffade massor med människor jag känner och

en ny hund frallan Einar. Mycket trevligt.

Av Wilma Border collie - 9 november 2016 17:44

Inga snöstormar som ställde till det idag. Jag hämtade Sigrid och sen skulle vi åka.

 

Jaha så har vi hamnat i ny skog igen. Trevligt på såna här ställen finns det alltid en massa intressant att

undersöka.

 

Snön ställer till det en del, är mycket svårare att hitta de riktigt intressanta dofterna.

 

Fast Sigrid är smart hon mer eller mindre gräver sej ner till dom riktigt intressanta.

 

Jag försökte hitta utan att gräva och lyckades ibland. I alla fall en del trevliga nya dofter,

 

Tur att Sigrid blivit så bra på att flyga för kombinationen högt blåbärsris och snö är inte det ultimata när

man är så liten som hon. Men hon klara det utan problem genom att flyga fram.

 

Fortsatte att utforska skogen och hann med en massa trevligt bus också.

 

Matte hade tänkt att vi skulle fortsätta den här vägen en bit. Den verkade ju helt okej så vi hängde på.

 

Det låter längre bort och det är nåt där. Nu bestämde sej matte för att vi inte alls skulle fortsätta för hon

vet att Vilda grisarna har en restaurang längre fram och kanske var de där. Såna ska man hålla sej på

avstånd från.

 

Vet faktiskt inte vad som händer här. Tror vi snubblade på varandra eller nåt. Hur som helst gick det inte

bra. Men vi fortsatte vårt busande sen utan att trilla.

 

Nu har vi hittat nåt trevligt, enligt matte behövde vi inte alls vistas här.

 

Bäck med kallt rinnande vatten så klart jag var tvungen att kolla och provsmaka.

 

Sigrid hade nog planer på att ge sej ut i vattnet men matte upptäckte henne så hon fick inte alls prova

bäcken.

 

Titta på Sigrids ben, hon har startat champinjonodling eller nåt.

 

Andra benet var ännu värre, flera gånger så stort som normalt. Matte fick bort en hel del och det var nog tur 

att vi var på väg till bilen.

 

Jaha slut på skogsvistelsen nu ska vi nog åka och få den där lunchen vi blev blåsta på i går. Fast när vi kom till

bilen så ägnade matte en bra stund åt att befria Sigrid från ännu fler snöbollar i pälsen. Skönt att jag inte

har sån päls.

 

Så ÄNTLIGEN vi har passat bilen på ett par tråkställen men nu är vi på väg till rätt ställe, Verkligen på tiden.

 

Det luktar väldigt gott och vi har fått varsin köttbulle men var är resten? Hittade inga spår av dom.

 

Vi skulle övervaka när mattes mamma klättrade på stege och bytte gardiner, gamla tanter ska inte gör sånt

när de är ensamma hemma. Mycket enkelt jobb.

 

Kom på att jag aldrig har kollat hur det ser ut under sängen, alltså tog jag chansen. Hittade inget

spännade alls.

 

Vi har gett upp vi kommer att svälta ihjäl. Vi är blåsta på lunchen igen, människorna håller bara på med

en massa ointressant tråk.

 

Vi fick lunch! Den med hela köttbullar är min och den andra Sigrids. Blev mätta och belåtna.

 

Somnade gott sen en stund, men blev väckt av matte som påstod att det var dags att åka hem igen.

 

Detta är en bilkö vid ett vägarbete på väg ut från Eskilstuna. Matte tog tid och förflytta sej 1 kilometer tog 17 minuter!!! Normalt tar det en halvtimme att åka mellan Eskilstuna och Malmköping. Fast matte var smart

och körde en liten omväg, om vi åkt vanliga vägen hade vi troligen suttit i kö fortfarande. Den oändliga kön

skulle liksom ut där vi stod.

Åkte hem och sen har jag mest slappat. 


Av Wilma Border collie - 8 november 2016 17:48

Det bara snöar och snöar här. Halt är det också.

Meningen var att jag och Sigrid skulle ha följt med matte till Eskilstuna idag och så skulle vi käka lunch.

Hämtade upp Sigrid, på väg till henne höll ambulansen på och hämtade en stackars människa som

halkat och slagit sej.

Åkte och på nästa gata kom en bil bara utglidande från en korsning, gick bra vi krockade inte det var en

bit kvar till den halkande bilen, Men matte kände hur snorhal gatan var.

Dessutom hade det varit olyckor i massor hela morgonen.

 

Egentligen skulle vi ha stannat vid en ny skog ( som sagt inte slut på dom) på väg till Eskilstuna. Men matte 

ändrade sej. Vi har hamnat i hemmaskogen, ja ja vi får väl roa oss här då.

Busade en hel del och grejade med en del viktiga hundsaker.

 

Hörru Sigrid hörde du samma elände som jag? Matte hade nämligen pratat i telefonen och det var inget

skoj samtal. Vi blev blåsta på våran lunch!!!!!! Matte pratade med sin mamma och kom fram till att det inte

alls skulle bli nån Eskilstunaresa idag. Den där snön ställde till det, matte är inte rädd för att köra i halka

och min bil har ju dubbdäck. Men så finns det en massa dårar på vägarna så vi ska åka imorgon istället.

 

Jag tog ut min frustration över den missade lunchen på ett mindre träd. Tänkte släpa iväg med det men

insåg att jag behöver styrketräna mer.

 

Sigrid planerade tydligen att gräva ner sej i skogen men misslyckades hon också.

 

Ja du Sigrid våra hundliv är ganska bedrövliga. Nu lär vi få svälta och bara gå en tråkrunda här. Det är

faktiskt väldigt synd om oss.

 

Snart, mycket snart så kommer Sigrid och då tänker jag fånga henne. Hon ser mej nog inte när jag ligger

här och lurpassar.

 

Äsch då! Blev distraherad av nåt ljud och glömde alldeles vad jag hade planerat. Fast vi körde jaktlekar sen

igen,

 

Drabbades av snöbollar i pälsen, hade en hel del jobb med att bita bort dom. Matte kom helt plötsligt

ihåg att nu är det dags att koka tassalva så jag slipper irriterande snö och isklumpar mellan tårna.

 

Sigrid klarade sej riktigt bra, skaffade sej mest ett snöskägg men inte alls mycket på ben och tassar.

 

Här har minsann Ossy gått och markerat sitt revir. Fast vi träffade aldrig honom.

 

Gå till sjön var inte att tänka på, nu är det definitivt slut på badsäsongen. Detta ser inte inbjudande ut.

 

Vi passade i alla fall på att ha skoj ett tag nedanför skidbacken. Gäller att roa sej när man kan.

 

Och det bara snöade och snöade i massor. Matte fattade nog ett klokt beslut med det där att inte åka

till Eskilstuna idag.

 

Någon som är sugen på översnöade blåbär? Finns ganska mycket i min hemmaskog.

 

Roade mej på egen tass i bland med en och annan pinne. Faktiskt skoj att kasta runt med dom.

 

Stackars Sigrid hon sprang nästan vilse i blåbärsriset. Det får inte bli för djup snö för då kommer hon att

drunkna i den.

Efter ett par timmar så hade vi tröttnat på skogen och snöandet. Dags att skjutsa hem Sigrid igen och jag

skulle hem till mej.

Var hemma en stund och så upplyste matte om att jag skulle passa huset. Dumma påhitt!

 

Det här gick hon och gjorde rastade Rottis Helga som behövde få komma ut en sväng. Här trodde matte att

Helga hittat en boll.

 

Var ingen boll utan ett gammalt äpple som tydligen var väldigt gott. 

 

Helga har märkliga matvanor. Först smälla i sej ett fruset äpple och se käkade hon en massa nypon också.

Tror det var hennes sätt att berätta att det var dags för det där godiset hon alltid får av matte när de

två har varit ute.

Matte kom i alla fall tillbaka till mej igen efter många evigheter.

Gick ut på eftermiddagsrunda alla bra affärer stängda, men jag träffade i alla fall en del människor jag

känner och som ville umgås med mej. Träffade faktiskt Ossy också, men matte hade självklart kameran hemma.

I morgon då SKA jag och Sigrid ha den där lunchen.


Av Wilma Border collie - 7 november 2016 17:43

När jag gick ut i morse så var det alldeles vitt och det kom mer snö. Bryr mej inte så mycket om den.

Provsmakade och insåg att den väl smakade ok, lite kall bara.

Sen var det dags att hämta Sigrid och hitta på nåt skoj.

 

Vi blev skjutsade till Döda älgenskogen. Bäst att passa på för om det fortsätter snöa så går det inte att

åka dit. Vägen plogas inte där.

Lika mycket snö där och alla trevliga dofter håller på och försvinner.

Men busa går alldeles utmärkt vi hade liksom en hel del att ta igen efter helgen.

 

Snöade fortfarande men matte trodde att det skulle sluta eftersom himlen blev blå. Slutade inte alls för

det där molnet kom och släppte ifrån sej ännu mer.

 

Sist vi var här så höll ju ett gäng människor på och röjde i en före detta kohage.

 

Fint har det blivit och nu kommer det att bli riktigt bra i vår när alla blommor kommer där.

 

Hm, vad är detta? Ska inte alls stå här. Var inget värre än en ryggsäck som tillhörde en människa som

jobbar åt nån som heter Länsstyrelsen och grejade med nåt där, 

 

Bäcken håller på och försvinner under isen och vi blev förbjudna av matte att ge oss i det iskalla vattnet,

Allra helst Sigrid som så lätt fryser.

 

Matte skulle kolla att allt var ok vid skärmskyddet vilket det var. Jag och Sigrid hade planer men matte såg

vad vi tänkte.

 

Ja, ja vi kommer, vi tänkte inte alls bada bara kolla om isen hade lagt sej. Låg ingen is på den här sjön.

 

Eftersom jag ska hjälpa matte att hålla ordning på Sörmlandsleden så kollade vi dassen. Ingen fara med dom

heller och nu kommer tiden när inte så många vandrar varken människor eller hundar.

 

Forsatte i skogen och fördrev en massa tid med att leka. Hade väldigt skoj.

 

Här kommer jag flygande och i munnen har jag mitt absolut bästa fynd.

 

Minsann inte varje dag som jag hittar en Vilda grisskalle i skogen. Var nog inte så väldigt länge sen Vilda grisen

tappade huvudet heller.

 

Nä, jag tänker inte alls gå nånstans, jag tänker ligga här och tugga på grisskallen. Vilda grisskalle är gott

och mycket tuggvänligt.

Matte tjatade och till slut bestämde jag mej för att hänga på henne och Sigrid men jag tog med fyndet.

Hade faktiskt planer på att ta med den hem. Fick inte alls släpa runt på den vet egentligen inte hur det

gick till men på nåt sätt lurade matte mej så jag glömde bort skallen. Blev lovad att hon skulle köpa nytt

märgben åt mej istället.

 

Vad säjer du Sigrid ska vi bada? Jag kan slå sönder isen så är det fritt fram sen. Fick fortfarande inte bada

för matte.

 

Insåg att fortsätter detta väder så blir det svårt att hitta vatten för lite längre bort var bäcken alldeles

frusen,

Vi ägnade oss åt en massa trevligt bus i stället.

 

Ny insikt, det går inte att bära iväg riktigt långa pinnar på smal stig, man kommer inte fram. Pinneländet

fastnade överallt så jag övergav den.

 

Nästa sjö även den utan is, men inte har den fått mer vatten inte. Jag och Sigrid städade en del i kanten

så det inte ligger en massa och hindrar när det blir badsäsong igen i vår. Gäller att planera i tid.

 

Så fick vi leta korv bland en massa löv och snö. Finns inte minsta smula kvar nu vi hittade allt.

 

Snöade och matte började gnälla om att hon frös. alltså dags att gå till bilen igen, Fast varken jag eller

Sigrid frös men vi hade varit länge i skogen.

På väg hem så fick vi passa bilen medan matte gjorde nåt i affären. Lämnade hem Sigrid.

När jag kom hem så fick jag den utlovade belöningen, matte hade köpt ett nytt smaskigt märgben till mej.

Perfekt att ligga och gnaga på och slicka ur märg. Funderar på om jag ska börja hitta Vilda grisskallar varje

dag då borde jag få nya märgben varje dag också.

Fast i morgon ska visst jag och Sigrid åka till Eskilstuna och äta lunch.



Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards