wilmablogghund

Alla inlägg under november 2016

Av Wilma Border collie - 22 november 2016 17:47

Jag och Sigrid blev skjutsade till skogen idag också. Enligt den förvirrade matte så hade inte

Sigrid varit med i den skogen.

 

Jag har varit här några gånger förut och dessutom ha Sigrid faktiskt varit med mej hit en gång. Tänk att jag 

ska vara tvungen att hålla reda på allt. Nu var det ett tag sen sist vi var här.

 

Va? Ska vi inte gå här? Tydligen inte för matte pekade på en annan väg.

 

Trevligt med nya ställen. Vi hade massor att spana på och så alla dess goda dofter överallt.

 

Fanns mycket spännande att undersöka inne i skogen också. Om människor lärde sej att använda luktsinnet 

skulle de uppleva så mycket mer.

 

Matte hittade en gammal Smörsopp, de borde egentligen vara döda nu men denna levde fast inget att ha.

 

Här har det minsann gått en hund och lämnat spår efter sej. Jag luktade ordentligt och har nu stenkoll på

vad det var för hund.

 

Dagens eller troligen årets äckligaste fynd. Vem sjutton hänger upp resterna av ett Rådjursskelett i

en björk? Hela ryggraden och ett ben fanns kvar, resten var borta.

 

Jag och Sigrid ägnade oss åt spaning men vi såg ingen som kunde vara skyldig. Skogen var alldeles tyst och

tom,

 

Jaha nu är vi ute på ännu en ny väg. Matte sa att om man fortsätter ett par kilometer till så skulle vi

komma till Murkelsjön. Dit måste jag komma ihåg att ta med Sigrid för vi skulle inte gå till den idag.

 

De har slaktat massor med skog där och det ligger stora flishögar efter vägen. Sigrid hon hittade nåt

mycket intressant och hade planer på att krypa in i den. Men det fick hon inte för matte.

 

Ja jag VET att jag ska gå här fast jag aldrig har gjort det. Lär dej nångång att jag ALLTID hittar Sigges

gamla vägar. Måste säja att han var extremt bra på att hitta stigar och vägar till bra ställen.

 

Här har vi minsann varit förut, den här vägen känner vi igen.

 

Vi hamnade vid den här fina sjön, där har både jag och Sigrid badat. Men nu höll isen på att invadera den.

Det där som ser spegelblankt ut är is.

 

Fast här fanns det lite vatten till behövande hundar. Vi kunde dricka och doppa tassarna.

 

Jag tänkte ta bort den här trädbiten, men det gick inte. Jag jobbade och jobbade men den satt fast. Kanske

att jag får bort den i vår när isen har dött.

 

Detta är garanterat årets allra sista Flugsvamp. Att det har varit en flugsvamp vet matte bara för att det

har växt massor med såna där hela hösten.

 

Gick o kollade en massa saker inne i skogen. Fanns mycket intressant om man är hund.

 

Helt plötsligt kom Sigrid utan sitt täcke, hon hade lyckats klä av sej alldeles på egen tass.

 

Fast täcket var inte långt bort det låg snyggt placerat i blåbärsriset. Det var ju inte kallt idag så hon kanske

tyckte att hon blev för varm. Matte klädde inte på henne igen.

 

Vad säjer du Sigrid? Den här vattenpölen är väl bra? Ska vi testa?

 

Den var utmärkt. Vi jagade varandra runt den i miljoner med varv. Matte blev alldeles yr i huvudet av att

titta på oss. Hon kanske skulle ha provat och vara med i leken i stället.

 

Inte bara Sigrid som klär av sej i skogen. Nån människa hade tappat sin skjorta där också.

 

Gick vidare och kollade alla viktiga saker. Blir det en massa snö så lär vi inte komma hit förrens det blir

vår så det är lika bra att passa på.

 

Jo men jag tänkte att den här vägen skulle vara bra. Matte har sagt att det finns ännu en sjö där och går

man tillräckligt långt finns det visst ytterligare en. Skulle vi inte alls göra idag. Matte påstod att det var dags

att åka hem igen.

 

Där borta står min bil så det är väl slut med det roliga för i dag då.

I morgon händer det lite speciella saker så jag hoppas att alla mina läsare vill hålla tassar och tummar för

Leya. Tror hon behöver det.

Av Wilma Border collie - 21 november 2016 17:54

Bra dag detta. Det är ju vardag och det innebär att Sigrid ska hänga med mej. Mycket roligare

att ha sällskap. Hämtade upp henne och sen åkte vi till skogen.

 

Vi blev skjutsade till Engelska skogen det var ett tag sen vi var där och dags att kolla huset långt bort

i skogen. Fast vi började med att kolla om nåt hade hänt sen sist.

 

De där Vilda grisarna de härjar värre än nånsin överallt just nu. Här har de bökat sönder en stor del av

skogen.

 

Sigrid tänkte smita och kolla bäcken här, men det förbjöd matte. Just här är det så stenigt att det är inte alls

nåt bra hundställe.

 

Den är bättre här men fortfarande så innehåller den alldeles för lite vatten, fast det är lite mer än sist.

 

Matte hittade nån svamp som heter Frostvaxing, är visst meningen att jag ska lära mej såna. I dag fanns det

bara två stycken så de är kvar i skogen.

 

Nånting rörde sej inne i skogen här. Matte trodde att det kanske var en Vild gris så vi fick hålla oss på vägen.

Såna där grisar ska man hålla sej långt borta ifrån. Vi kollade en massa andra viktiga hundsaker och busade

massor. Efter en helg har vi mycket att ta igen.

 

Nu ska jag ta hand om det viktiga att se till mina engelska kompisars hus så inga korkade tjuvar har varit där.

  

De eländiga Vilda grisarna hade haft party och gräsmattan den är ett minne numer. Enligt matte har de ställt 

till värre än nånsin.

 

Överallt har de dragit fram och bökat sönder.

 

Tycker att det ser ut att vara precis som det ska med huset. Är ju viktigt att kolla det ordentligt.

 

Ingen hade brutit sönder dörren eller gjort nåt annat heller. Allt var precis som det ska vara.

 

Tog med mej Sigrid till skogen, vi har ett annat uppdrag där. Matte pratade högt med oss hela tiden för det

luktade Vild gris så de var nog inte så långt bort.

 

Nog hade de varit i skogen allt för det var alldeles sönderbökat överallt här också.

 

Framme vid fina Bäversjön och inte låg det nån is på den heller. Bara vindstilla och alldeles spegelblankt.

 

Vi skulle kolla så den där flotten låg kvar, det gjorde den och jag funderade på om jag kanske skulle prova den.

Men matte förbjöd mej, hon påstod att hon den skulle drtiva från land så skulle hon inte få tag på mej och

en massa annat konstigt.

 

Sigrid hon ville nog egentligen bada men tro inte att hon fick det. Enligt matte är det alldeles för kallt i

vattnet.

 

Hörru Sigrid jag tycker att vi tar och röjer loss ordentligt en stund nu.

 

Vi var så snabba och hade så himla skoj att vi blev alldeles suddiga hela tiden. Tror vi slog nån slags

hastighetsrekord idag när vi jagade varandra runt träden.

 

Matte pratar om Vilda grisar, tror faktiskt att de här två spökhundarna är mycket värre- Konstigt att jag

och Sigrid aldrig såg dom.  

Bus kräver energi och smarta Sigrid har lärt sej att stå på saker då får man godis. Vi fick båda två.

 

Jag bara väntar på att Sigrid ska ta sej bort från leran Vilda grisarna orsakat sen tänker jag anfalla. Blev

ännu mera bus,

 

Du matte jag har hittat nåt. Matte trodde att hon hade drabbats av grava hallucinationer, men jag nosade

och förväntade mej godis och en massa beröm.

 

Vad säjs om nyfödda kantarellvalpar 21 november? Sitter ett helt litet gäng där. Jag fick massor med

beröm och matte började prata om att nu kommer tydligen svampsäsongen igång igen. Alltså kan jag träna

mer på min utbildning till svamphund.

 

Men titta nu på den smarta Sigrid. Hon såg att jag fick en massa beröm och godis när jag nosade på svampen.

Sigrid gjorde precis samma sak och självklart fick hon både beröm och godis. Vem vet kanske att hon också

kan bli svamphund i framtiden.

 

Matte lyckades hitta några få Trattkantarellvalpar också, hoppas att de hinner bli vuxna.

 

Tiden går fort när man har roligt, helt plötsligt så var det dags att gå till bilen igen. Vi var klara med dagens

övningar.

I morgon då ska vi hitta på nåt annat skoj.


Av Wilma Border collie - 20 november 2016 18:01

I dag skulle det vara en lugn dag enligt matte. Inget åka nånstans, alltså inga amputationer eller

farliga poliser och mina bra skogar var säkert fulla med jägare.

 

Matte hade hittat en boll som jag hade mycket skoj med. Den hade snöre så till och med hon kunde kasta

iväg den ganska långt.

 

Hade snöre var det. Helt plötsligt så fanns bara snöret i min mun. Matte provade att laga men bollen bara

lossnade hela tiden. Gick lika bra med bara bollen sen.

 

Men hej Rick och du vill leka med mej förstår jag. Jo det ville han självklart göra och jag tackar inte nej.

 

Så kom Inez också, valparna skulle väl ut på sin vanliga runda. Blev en massa bus med henne också plus att

vi tiggde godis.

 

Gäller att lära de där små en massa viktiga saker om hundlivet. Jag tror att de lyssnar på mej. Så skulle de

vidare till sin vanliga skog och jag skulle vidare till andra ställen.

 

Här har jag precis överraskat matte första gången. På stubben växer det ett par små Ostronmusslingar. De

markerade jag snyggt och matte öste beröm över mej. Vilken tur att hon dessutom hade korv med till mej.

Matte trodde att jag hade glömt det lilla som jag hunnit träna i år, jag glömmer aldrig nåt!

 

Detta var ju väldigt trevligt, isen försvinner på sjön. Mycket skönt med det svala vattnet som dessutom 

hjälper till så nya tassar växer ut. Behöver inte komma mer is nu.

 

Slapp läskiga bron för där stod det en spårvagn. Matte sa att de höll på och städade läskiga bron. Jag tycker

att det vore bättre att de åtgärdade gallret.

 

Fångades i kopplet en stund eftersom spårvagnen kom och så fick jag sitta och vänta medan den passerade.

 

Kollade noga av hasselskogen. Perfekt detta att använda fallna träd för att komma upp en bit och kunna

överblicka ännu mer. Såg inget av intresse. Vilda grisarna har i alla fall dragit vidare för det fanns inga

nya spår av dom.

 

Nä i andra sjön är det inte isfritt. Där ligger den överallt, ägnade en stund åt att fundera över hundlivets

alla väsentligheter istället. Finns faktiskt mycket att tänka på.

Men sen......................

 

Jag har gjort det igen!!!! Alldeles utan mattes inblandning så markerade jag Ostronmusslingar igen,

Gissa vilken hund som fick mängder med beröm och en massa korvbitar. Mattes finger syns i kanten men det

är bara för att jag nosar på svamparna ytterligare en gång och hon är beredd med korven.

 

Titta vad fina dom är. Det är dessutom en god matsvamp. Fast matte har låtit dessa sitta kvar, nåt om att

jag kan träna på dom igen. Men hon är så stolt så stolt över mej. Detta att jag kommer ihåg och kan fast

jag knappt kunnat träna nånting. Vadå, jag är faktiskt en väldigt smart hund.

 


Det var så skoj detta med svampen så jag fortsatte i rena glädjeyran. Detta är svamp, får jag beröm nu? 

Jo jag fick beröm och en korvbit fast jag inte alls behöver lära mej Björktickor.

 

Kollade om Räv var hemma. Vet inte om den var det för den kom i alla fall inte och hälsade. Oartig typ

vi skulle nog kunna bli kompisar.

 

Nä jag har inte hittat mer svamp men jag står nästan på trädstammen. Jag är godissugen, fick godis men

inte var det korv nu inte.

 

Ute på den där Dunkvägen, fanns inget spännade här. Dessutom påstod matte att det började vara dags att

gå hemåt igen.

 

Titta jag träffade Inez igen. Umgicks lite med henne fast det blir inte mycket lek när vi sitter fast i koppel.

 

Så gör jag det igen. Matte visade en stubbe med såna här Vinterskivlingar, så klart jag fattade att jag

skulle markera dom. Matte berömde mej så mycket och Inez som befanns sej på andra sidan gatan trodde

att det var hon som fick beröm. Jag käkade mer korv.

 

Varför är det inget vatten i den här fontänen? Jag är törstig! Enligt matte så har jag alltid massor med

vatten hemma. Kan väl hända att jag har men vatten ute är alltid godare.

 

Leta svamp var så himla skoj att jag gjorde om det nästan utanför min port. Växer såna där Vinterskivlingar

där också. Ännu mera beröm och godis.

Gick hem till mina katter och berättade om mina bedrifter. De suckade och frågade om jag ska bli som Sigge

komma hem och tråka ut dom med en massa berättelser om svamp. De ska faktiskt lyssna på mej när jag

har så här intressanta nyheter.


Av Wilma Border collie - 19 november 2016 17:32

TACK för allt medlidande från alla som hört av sej både här och på Facebook. Mitt liv är eländigt

och ännu har inte e nya tassarna växt ut.

Har faktiskt haft bättre dagar än den idag också.

Min bil användes så ag trodde jag skulle åka till skogen. Funderade på hur jag skulle kunna ta mej fram

så svårt handikappad som jag är. Dessutom ösregnade det så det skulle ha blivit mycket otrevligt för mej.

Inte nog med regnet, överallt satt det skyltar om jakt också. Men jag skulle inte till skogen jag skulle till

Eskilstuna.

 

Hej Ann Marie! Vad tänker du ge mej? Nån konstig drog så fler kroppsdelar kan amputeras?

 

Nä jag vill inte alls ha de där hundkexen. Litar inte på att du inte planerar övergrepp. Jag spottade snyggt ut

dom.

 

Va sa du korv? Ja korv går nog inte att förgifta så den åt jag självklart sen tog jag faktiskt de där kexen

också. Kunde ju ha kommit nån annan hund och hittat dom. Var inget konstigt i varken korv eller hundkex.

Åkte vidare, passade bilen på ett ställe medan matte fixade nåt tråk.

Sen åkte vi vidare skulle handlas tråkmat på ICA Maxi. På andra sidan vägen hade polisen nån kontroll och

stoppade alla bilar. Oj då sa matte de har visst flygande besiktning också.

Matte svängde och där var det också poliser, nu skulle en prata med matte. Typ kolla att hon var nykter

och hade körkort. Polisen tittade på mej och sa nåt om "Vilken fin Border collie, det är trevliga hundar".

Jag kan bli väldigt rädd för karlar som är arbetsklädda, fast det blir bättre och bättre lär mej att ingen är

dum mot mej. Men den där polisen var enligt mej farlig, väldigt farlig. När jag blev tilltalad så tryckte jag in

mej i mitt hörn av baksätet och försökte försvinna. Bestämde mej för att poliser är farliga, väldigt farliga.

Enligt matte är poliser trevliga, i alla fall så länge man följer lagen. Tror jag inte ett ögonblick på.

 

Medan matte handlade tråkmat så hade jag den här utsikten. Ser väl alla att polisen som mitt i gatan står

är fullkomligt livsfarlig? Jag såg hur hon stoppade bil efter bil.

Matte kom tillbaka och fortfarande så stoppade poliserna alla bilar. Matte åkte faktiskt en omväg för att

slippa hamna i en sån där flygande besiktning. Sist hon gjorde det så hade polisen åsikter om att den bilen

saknade antenn och delade ut en tvåa! Jag är glad för att jag slapp umgås med fler livsfarliga poliser.

 

Så där utsläppt ur bilen och har hamnat på Djurgår´n inget regn och inga jägare så här gick det bra att vara.

 

Ja, jo jag vet att det ser ut som om jag springer men egentligen haltar jag runt på benstumparna.

 

Här syns det att jag saknar tassar. Letade spännande dofter och hittade en hel del. Verkar som om det rör

se mycket hundar här men jag träffade inte nån idag.

 

Undrar vad jag ska hitta på nu då? Sist jag var här så hade jag Sigrid med mej, var roligare då.

 

Om detta är jag som leker med en pinne? Nä jag kan för närvarande inte alls hoppa så bilden ljuger.

 

Fast leta godis på stenar det kan jag. Det är lönade att befinna sej uppe på saker.

 

Människor är korkade. Varför tömmer dom en papperskorg och sen eldar upp den? Så konstiga saker skulle

aldrig vi hundar göra.

Så var det dags att gå till bilen.

 

Det blir nog bra i alla fall denna eländiga dag, Under förutsättning att matte behagar öppna dörren.

 

Hej! Har du nåt till mej? Jag behöver äta en massa gott så jag får krafter så att mina kroppsdalar återbildas.

 

Perfekt precis vad jag behöver, en skål med utsökta köttbullar. Åt självklart upp alla.

 

Kollade vad människorna skulle äta. Nån vegetarisk pastasås, nja jag föredrar köttbullar fast jag åt lite av

deras mat också. Somnade en stund medan människorna pratade tråk, sen var det dags att åka hem igen.

Var på trist eftermiddagsrunda, inga affärer öppna och inte träffade jag nån jag känner.

Drabbades av passa huset medan matte försvann och rastade Rottis Helga. När de var ute så hade Helga

blivit rädd för nåt i häcken vid hennes hus. Stoppat svansen mellan benen och tyckte att det var läskigt.

Enligt matte så ska vi gå förbi där när jag går ut  sista rundan för att se om jag också reagerar.


Av Wilma Border collie - 18 november 2016 17:48

Dagen började precis som vanligt. När alla morgonrutiner var avklarade så skulle Sigrid hämtas.

Min bil användes så jag trodde att vi skulle skjutsas till nån trevlig skog.

 

Skumt vi åkte bara till Heden. Matte ansåg att vi faktikt kunde vänta med att leka tills vi blivit av med

kopplen. Vaddå, vi har inte haft skoj sen i går!

 

Träffade valparna som rastade sina hussar. Busade lite med Inez.

 

Rick han för sökte slå mej på nosen. Kan meddela att han inte lyckades utan vi busade också en del. De var

på väg hem och jag och Sigrid skulle fortsätta med vårat.

 

Nu Sigrid tar vi och jagar varnadra länge och mycket. Självklart var hon med på det så vi hade väldigt skoj.

 

Passade på att prata om en massa viktiga hundsaker också. som varför matte hade använt bilen när vi

inte skulle längre och en massa annat.

 

Nå tänker du komma? Jag har liksom planer på att anfalla bara du närmar dej. Detta är en mycket skoj lek

som vi använder oss av ofta.

 

Det här trädet där blommade det blodpudding sist. Men inte idag, det fanns däremot annat godis. Konstigt

detta att samma träd kan ha olika sorters blomning.

 

Sigrid är smart för hon har snabbt lärt sej att kolla trädstammar och hon hade också tur och hittade godis

i lämplig höjd för henne.

 

Fast det här märkliga monstret med lysande ögon såg jag aldrig. Matte påstår att det är jag och att det var

så mörkt i skogen att blixten hela tiden hoppade igång när hon glömde att stänga av den. Kan inte tänka mej 

att detta är jag.

 

För övrigt är det fortfarande sommar för det finns massor med blåbär kvar.

Det var det där med blåbärsriset. Här sitter jag och syns hur bra som helst.

 

Samma blåbärsris, men hitta Sigrid den som kan. Hon går nästan vilse i det.

 

Det är sommar för fortfarande så blommar blåklockorna. De överlevde tydligen anfallet av snön förra veckan.

 

Sigrid ansåg att vi skulle busa mera. Sånt tackar ag aldrig nej till så vi röjde loss ordentligt ett tag till.

Sen påstod matte att vi skulle till bilen för vi skulle åka nån annanstans.

 

Mycket trevligt hamnade i Flen och allra bästa Grisöronaffären skulle besökas. Men jag borde ha anat oråd.

Sigrid fick nämligen passa min bil.

 

Hela Grisöronaffären är full med massor med skoj saker plus allt smarrigt. Skulle kunna handla hur mycket

som helst.

Träffade Magnus som äger den och kramades med honom, måste ju visa att jag gillar affären. Tyvärr ingen

bild på det.

Men sen..................

 

Varför, varför följer jag med in på lagret medan matte står kvar vid akvarierna med förklädda Vithajar?

Matte med sin fiskfobi brukar inte uppehålla sej speciellt länge i närheten av dom.

Jag tänker bespara er alla hemska smärtsamma detaljer om tortyren på lagret. Matte fick höra att jag hade

varit superstressad och inte alls medgörlig. Skulle nog inte hon heller vara om hon blev torterad. Tänk er

att två människor klipper av tassarna utan bedövning.

 

Här släpar jag mej ut på mina blodiga benstumpar efter att ha forlorat tassarna. Var inte alls bara 

kloklippning, de amputerade mina tassar.

 

Godis? Så klart jag ska ha en massa godis, vad tror du? Jag kommer inte att kunna leka med Sigrid, inte gå i

skogen inte kunna göra nånting på evigheter. Tar lång, lång tid innan det har växt ut nya tassar på mej.

Får väl ligga hemma och käka godis istället.

 

Har med möda släpat mej ut till bilen. Berättade för Sigrid om amputationen och hur hemskt det är.

Sigrid var alldeles oförstående och påstod att jag var larvig. Klippa klor kallas det och är inte alls farligt.

Tror att Sigrid har en hel del att lära.

 

Sigrid är tillbaka hemma hos sej, bara för att hon missade Grisöronaffären så fick hon en av mina

kycklingpinnar. Typ fredagsgodis för nu dröjer det till måndag innan vi ses igen. Antar att jag inte kan gå

då heller.

Försökte beklaga mej för mina katter, de var precis lika oförstående och påstod att jag har väl minsann sett

att de har tassarna kvar när matte klipper deras klor.

Skulle ut i ett ärende, funderade på hur jag skulle klara att gå nån kilometer utan tassar. Hade sån tur att

matte tog bilen eftersom det ösregnade.

 

Det finns faktiskt människor som begriper vad jag behöver. Ann Louise serverade mej ett fat med alldeles

utsökta köttbullar. Hjälper nog att snabba på utväxten av nya tassar.

 

Fast hennes katt Säpo han ville inte alls umgås med mej. Jag tyckte att han såg otvättad ut och hade tänkt

ge honom lite hundliga omsorger.

Slutade regna så jag kunde halta runt på eftermiddagsrunda också. Var självklart inne på Pryl 7an och

beklagade mej. Fick godis och medlidande.


Av Wilma Border collie - 17 november 2016 17:47

Idag så bestämde sej matte för att använda bilen när det var dags för skogen.

Hämtade upp Sigrid och sen åkte vi.

 

Nu förstår du Sigrid är du på nåt som heter Sagostigen. Jag jobbar med en etapp av Sörmlandsleden här, men

tydligen ska vi inte till den utan annan skog idag.

 

Ojdå nu har Sigrid fått span på nånting som tydligen är intressant.

 

Ett gäng med Fårskallar undrar om Sigrid ens sett såna förut för hon kollade länge och visste nog inte

riktigt vad hon skulle tycka om dom.

 

Nu Sigrid ska jag visa dej en massa bra saker. Jag har varit i den här skogen några gånger och det finns en

del bra där.

 

Äsch då, sist jag var här så var sjön vid Askungens slott stulen. Nu var den återlämnad men istället så

hade isen invaderat. Jag hade planerat att vi kansks skulle kunna prova vattnet.

 

Lika bra att gå till skogen istället. Har ju en del att visa Sigrid här.

 

Stackars Snigel, den borde inte alls vara vaken nu. Har nog tagit alldeles fel på årstid tror jag.

 

Du förstår Sigrid att den här bäcken den är mitt ansvar. Den rinner där min Sörmlandsledsetapp går och

jag har ärvt jobbet av Sigge att sköta den noga. Gäller faktiskt precis hela bäcken. I dag doppade vi bara

tassarna i den för matte hotade med omedelbar hemresa om vi badade. Nåt om att Sigrid fryser så lätt så

hon behöver inte bada nu.

 

Fortsatte att kolla av skogen, Den var sej inte riktigt lik sen sist för de har gallrat i den men så snyggt att

det inte alls märks mycket.

 

Nu sitter jag på en stubbe, alltså borde jag få godis. Jo då det lönade se att sitta på stubben, fick godis.

 

Strunta i den där doften nu. Vi har faktiskt mer att kolla och en massa bus att utföra. För övrigt var inte

doften så himla spännande.

 

Sigrid är smart, hon har också lärt sej att det lonar sej att hoppa upp på nåt. Som här en gammal trädstam

och då blir det godis.

 

Hörde du också det där? Vi är inte ensamma här.

 

Det var Hälge som vi hörde, såg honom aldrig hittade bara den rykande färska högen efter honom.

 

Eftersom de hade gallrat var det rejält risigt på en del ställen. Men Sigrid är duktig hon tog sej fram utan

problem.

 

Så där här var det mycket lättare igen och nu ska jag visa annat viktigt.

 

Berättade för Sigrid att precis här kan det vara skogsfika. I alla fall har jag fått det när matte har utbildat

svamphundar i den här skogen. Men idag fanns det varken svamphundselever eller skogsfika.

 

Trösten. Vi fick i alla fall leta godis. Behövdes mer energi eftersom vi varit ute ganska länge och haft

mycket att greja med.

 

Tog med Sigrid över den där bron som Bockarna Bruse har. Men idag var det alldeles tyst från trollet som

bor under den. Han kanske har gått i vinteride.

 

Vad jag gör? Bara kollar om isen har dött, men den hade inte hunnit dö på de två timmar vi hade varit borta.

 

På Sagostigen bor det en jätte. Visade honom för Sigrid, men han är snäll och bryr sej inte om hundar.

Sen påstod matte att vi skulle till bilen.

 

Kan du sluta prata med Fårskallarna? De närmar sej och jag är inte alldeles säker på att jag gillar dom.

Fick bara höra att jag som är Border collie ska gilla att valla såna. Vet jag inget om, slapp umgås med dom.

 

Vadå bilen? När vi nu är här kan jag väl få visa Sigrid min andra Sörmlandsledsetapp också? Om vi fortsätter

åt det här hållet kommer vi dit. Fick bara höra att det var dags att åka hem och att den kan jag visa nästa

gång. Matte ska visst göra nåt på den innan det blir massor med snö.

Åkte alltså hem istället.

 

Eftermiddagsrunda, det är islossning i fontänen så jag försökte plocka isflak.

Så kom jag på att nu borde det ÄNTLIGEN vara torsdag och öppet på Pryl 7an

Titta på den här lilla filmsnutten. Så här gör jag när jag vill in där.

 

Det var torsdag, det var öppet och jag fick de utlovade köttbullarna. Verkligen på tiden, jag har väntat

i flera månader på dom.

Har hört talas om nåt mindre trevligt i morgon, hoppas verkligen att jag hörde fel eller att matte blir dement.
 



Av Wilma Border collie - 16 november 2016 17:28

Börjar väl med att berätta om de där sakerna från igår. Då var det för mörkt för att få till bra bilder men

nu ska ni få se innehållet i kassen.

 

Katterna fick en sån här aktivitetsbräda. Det läggs godis på den och i de små burkarna och sen ska katterna

räkna ut hur de ska få tag på det. Mycket uppskattad, matte svär över att hon missade att ha kamerna med

när Idun och Leya samarbetade och jag satt och tittade på.

Faktiskt har jag provat den också, mycket underhållande och kattgodis är gott. Enligt matte kan jag önska

mej en avsedd för hundar i julklapp. Vadå, det går ju bra med denna och texten går att ändra till Wilma activity.

 

Så här ser det ut när den används, här är det Leya som plockar godisbitar men alla mina katter gillar den.

I den där kassen fanns det en sak till åt mej.

 

Ett nytt jättefint halsband, som klär mej alldeles perfekt.

 

Så här ser det ut med spännet och ringen för kopplet. Det är min människokompis Anders som är så

otroligt duktig på att tillverka snygga halsband. Han och Madde äger valpen Terra som jag träffade i september

och så äger de visst Leya också. Fast det där sista begriper jag inte, Leya är ju min katt! I alla fall så

är mitt nya halsband alldeles perfekt och jättesnyggt.

Över till idag.

Dimma och snorhalt så matte vägrade att skjutsa mej och Sigrid nånstans.

 

I går var det avspärringar på torget och i dag hade det växt upp en stor gran där. Märklig vad fort såna

kan växa.

 

Självklart så undersökte vi den noga, var en och annan hane som hade hunnit lämna sina spår på den.

 

Gick till närmaste skogen som dimman gjorde sitt bästa för att stjäla.

 

Om jag ligger här och låtsas titta på nåt annat så kommer säkert min plan att fungera.

 

Så klart den funkade, Sigrid kom alldeles ovetande om vad jag planerade och sen busade vi massor en stund.

Fast egentligen så tror jag att Sigrid är fullt medveten om vad som kommer att hända. Hur som helst har

vi skoj.

 

När det har regnat och blir minusgrader är det INTE nån bra idé att springa på den där rampen. Den var

väldigt hal och jag insåg att det var bättre att låta bli den.

 

Var bättre att kasta runt med en pinne i stället, ingen risk att halka här inte.

 

Vilket fynd! Det fanns ett blodpuddingträd i skogen. Rensade det ordentligt.

 

Lämpligt nog så växte det blodpudding i Sigridhöjd på andra sidsn. Tror inte att hon hittat ett sånt träd förut

men hon lärde sej snabbt hur man rensar det.

 

Tar det lång tid innan det blommar igen? Vi kan tänka oss mera. Enligt matte kommer det att blomma men

ingen vet när.

 

Tro inte att du kan gömma dej i blåbärsriset, nu anfaller jag. Blev en massa bus en stund.

 

Men titta vad vi hittade! Valparna kom i skogen, jätteskoj så det blev bus med dom också.

 

Tror att Sigrid håller på och kommer över de där idéerna om att Inez är läskig. De har lekt bra förut så

de gör det nog snart igen.

 

Valparna skulle åt ett annat håll så vi fortsatte med vårt, var inte alls klara med våran runda.

 

Här var det spännade, doftade massor av nåt som vi noga undersökte. Människor måste ha ett elände

som inte alls förstår detta med allt som luktar så intressant.

 

Dimman hade stulit hela sjön, men det ligger ju is på den så vi hade inget behov av den idag.

 

Testade en ny rolig lek, Sigrid tror att hon ska springa upp och anfalla mej. Knuffade ner henne igen.

 

Försåg mej med vapen eftersom hon flera gånger kom springande och lyckades ta sej upp innan jag

knuffade ner henne.

 

Ombytta roller, nu ska Sigrid försöka hindra mej från att komma upp. Gick så där, hpn orkar inte knuffa ner 

mej.

 

Undrar vem av oss som egentligen vann? Vi enades om att det nog blev oavgjort men vi ska absolut testa

detta igen.

 

När det inte finns vatten att dricka går det precis lika bra att slå sönder is och käka upp den.

 

Ja du Sigrid det ser ut som om dimman har stulit hela Malmköping. Vi som skulle gå till våra olika hemma.

Men på nåt märkligt sätt så hittade vi till Sigrids hemma,

Medan matte grejade med Sigrid så kom jag på att hennes kattvalp var väldigt smutsig. Alltså tvättade jag

hela honom riktigt ordentligt. Han uppskattade mina omsorger och matte svor över att hon missade att ta

fram kameran. Kanske kommer fler tillfällen.


Av Wilma Border collie - 15 november 2016 17:57

Inte hänt så väldigt mycket idag. Hämtade som vanligt Sigrid men idag skulle vi hålla oss i hemmaskogen.

Regnet hängde i luften och enligt matte var troligen de små vägarna till bra skogar skridskobanor.

 

Men vad gör de på mitt torg? Så här ska det inte alls se ut. Matte säer att det snart kommer att stå en stor

gran här och det är därför som de  ställt ut avspärringarna.

 

Träffade Inez på Heden hon rastade sin husse och idag kunde Sigrid tänka sej att umgås med henne igen.

 

Så dök den där lille Rick upp också. Hälsade bara blev inget bus idag. De skulle gå sin vanliga runda och jag

och Sigrid skulle nån annanstans. Vi går ju på olika ställen varje dag.

  Började med lite bus på gräsmattan vid sjön. 

  

Jo du förstår Sigrid jag har kommit på nåt som kan vara skoj? Ska vi prova?

 

Nu kör vi! Jaga varandra runt ett ställe där människor byter om vid badsäsong.

  

Kom upp i rejäla hastigheter och vill höll på länge. Tyvärr missade matte när vi krockade  eftersom den

smarta Sigrid bytte riktning. Här ska vi leka igen, jag hade verkligen räknat ut det bra.

 

Kollade vid grillen men ingen hade grillat och lämnat nånting till oss.

 

När jag hämtade Sigrid så stod den här bilen på en parkering nästan hemma hos mej. Nu hade korkade

människor kört iväg den och ställt den på campingen. Alla rutor var sönderslagna redan första gången vi

såg den.

 

Vi tänkte faktiskt gå den här vägen. Fick inte för matte för där har Vilda grisarna varit. Kanske har de dragit

vidare till andra skogar men de kan vara kvar. Ofta så stannar de inte så länge på samma plats men vi

fick inte alls gå här.

 

Blev Vilda grisvägen en bit i stället, man ska inte utmana ödet. Grisarna kan ligga och trycka och inte alls

uppskatta att vi kommer. Matte lär ha haft närkontakt med dom några gånger.

 

Sigrid är en smart hund, hon kom minsann ihåg att sist vi gick här så hade nån tappat godis.

 

Helt plötsligt så fanns det en massa blodpudding på marken. Vi hittade självklart allt, tänk att man måste

jobba för att få det vi har rätt till.

 

Matte höll på med sånt här fjant, ta bilder på vattendroppar. Detta är den minst suddiga, för tydligen gick

det inte alls som hon ville.

 

Tänkte gå in i skogen här. Men så var det de där Vilda grisarna, här inne hade de ju levt om rejält i jakten

på hasselnötter och annat. Skulle inte in här.

 

Gick på andra ställen. Kollade emn hittade inget skoj. Busade en del istället.

 

Godisdags enligt mej och Sigrid. När Sigrid hoppade upp och balanserade på en trädstam så fick hon. 

 

Räcker det om jag sätter tassarna på trädet och ser söt ut?

 

Nähä, jag fick allt hålla på och hoppa över den för att få nåt. Fast ok jag kan göra nästan vad som helst för

blodpudding.

 

Om vi står här och väntar, undrar om det kommer nån spårvagn då? Enligt matte tar de många månader så

det var lika bra att ge upp.

 

Över sjön var det novembers alla femtioelva nyanser av grått. Isen lever det är bara snön som har smält.Gick spårvägen tillbaka.

Smet in i den lilla skogsdungen för att slippa gallerbron. Matte som hade tänkt vänja Sigrid vid den. Vi är

smarta och överlistade henne.

 

Undrar vem som biter först? Nä vi håller på och drar igång en sån där skoj jaktlek igen.

 

Hittade en jättebra pinne också som ag roade mej rejält med. Dessutom är den bra att ha som försvar i fall

Sigrid börjar leka pitbull.

 

Tog en sista rejäl omgång med lek innan det var dags för kopplen eftersom vi närmade oss gatorna.

Lämnade hem Sigrid och gick hem till mej.

Var på eftermiddagsrunda, försökte slå in dörren till Pryl 7an. Helt utan framgång idag, det är visst inte 

torsdag ännu.

Sen skulle jag ut igen, gick nästan till campingen där matte skulle möta nån för att byta grejer.

Den människan kom från det där Halland och känner mina människovänner som bor där. Matte lämnade en

kasse med nåt och fick tillbaka en annan.

Mina katter har fått nån grej som de kan leta godis i och jag fick också present. Nu är jag snyggaste hunden

i Malmköping.

Ska visa bilder i morgon, matte säjer att det blir bättre såna i dagsljus.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards