wilmablogghund

Alla inlägg den 23 september 2016

Av Wilma Border collie - 23 september 2016 17:54

Började som vanligt med att hämta Sigrid innan jag skulle till skogen. Enligt matte var det bäst

att åka tidigt för sen lovades det svampvatten.

 

Intressant här har jag aldrig varit, bäst att kolla ordentligt.

 

Sigrid rusade runt på en åker. Så ökentorr att det dammade rejält när hon sprang som värst.

 

Det är så äckligt torrt att nyponen blivit alldeles skrynkliga.

 

Vidare på en annan väg som gick in i skogen. Gillar de här nya vägarna.

 

Vi VET att du har torkad blodpudding och vi behöver få sån. Jodå vi fick väldigt gott hundgodis.

 

Fanns en hel del att undersöka efter den här nya vägen. Måste ha stenkoll på alla nya platser.

 

Fanns till och med en svamp, en färdigtorkad Smörsopp som självklart står kvar i skogen.

 

Ooops! Uppe på ett berg vakade den här figuren. Vi höll oss på säkert avstånd.

 

Vägen tog slut och det blev en trevlig stig istället. Kan säkert finnas spännande saker här.

 

Fanns ett ickte helt torrt lerhål och det hittade självklart Sigrid. Kolla hennes fina lerinpackning av

tassarna.

 

Jag råkade visst kliva i det jag också. Säkert utmärkt för pälsen.

 

Helt plötsligt så var vi på den där Sörmlandsledsetappen som jag numer sköter. Fast en del som jag inte

varit på tidigare.

 

Det är så torrt så torrt och blåbärsriset ser nästan ut som det brinner.

  

Dags för lite jaktlekar, frågan är bara vem som ska jaga vem.

 

Här har jag precis jagat Sigrid, men hon är snabb alldeles för snabb. Svårt att hinna i fatt henne.

 

Storstädning pågår. Fattar inte hur det kunde ligga en massa torkad blodpudding mitt inne i skogen. Men vi

städade så det fanns inte minsta smula kvar.

 

Här ska det enligt matte vara ett mycket trevigt kärr. Nu var det bara knastertorrt

 

Ska växa Rödgula trumpetsvampar där,. Jo matte hittade typ sex stycken 

 

Så kör vi lite jakt på supersnabb Sigrid igen då. Hann inte ifatt nu heller men höll på att knuffa omkull matte

hon ska ha vett att hålla sej undan.

 


Provgick såna där spänger på ett ställe. Tydligen brukar det vara blött här normalt.

Sen lämnade vi Sörmalndsleden för att ta en annan väg.

 

Precis bredvid Sörmlandsleden. Här kommer det att växa svampar som jag ska lära mej. Några som heter

Bombmurklor och är fridlysta. Sigge var visst extremt duktig på att hitta nya ställen med såna. Har en

bra etapp att jobba med i ena änden Bombmurklor och i den ändra de ännu sällsyntare Rökpipsvamparna.

 

Visst är det snyggt? Tycker att spindelnär över ögat är mycket klädsamt.

 

Det var en gång Föränderliga tofsskivlingar, nu är det torra mumier.

 

Det var en gång en bäck. Nu är jag på ställen där jag varit men jag har aldrig sett vatten här. Enligt matte

så brukar det vara mycket här. Tror att hon har haft hallucinationer.

 

Slut på det roliga, alltså dagens skogstimmar. Dags för Sigrid att passa sitt hus och sin kattvalp och jag ska

hem till mej.

Nu får jag vara utan sällskap under helgen och roa mej på egen tass.

På eftermiddan gick jag och besökte mina affärer och serverades godis.

 

Mörk och dålig bild men jag och Kattvalps Leya pussas. Vi brukar göra det ibland men matte har aldrig haft

kameran i närheten förut.




Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards