wilmablogghund

Alla inlägg den 18 september 2016

Av Wilma Border collie - 18 september 2016 17:36

Eftersom det inte blev nån kurs idag så skulle jag ägna mej åt mitt nya uppdrag.

Åkte iväg med bilen för att utföra det.

 

Hamnade i Engelska skogen. Här har jag varit förut och sist var det väldigt trevligt.

 

Hann bara gå några meter så hittade matte såna här Mandelriskor, de där svamparna som hon avskyr 

eftersom de stinker av fisk och skaldjur. Men de plockas och förpassas till bättre behövande.

 

De här Karl Johan var alldeles för stora och dessutom sjuka.

 

Fast det fanns ett par såna här små fina på ett annat ställe.

 

Fortsatte efter vägen. Hade massor att kolla och matte lyckades hitta ett par svampar till fast det är

sån ökentorka.

Nu har jag planer men det blev inte som jag tänkte.

 

Hallå!!!! Öppna dörren, jag är sugen på korv!! Befinner mej vid huset där mina engelska vänner bor. Sist då

bjöd de mej på korv. Ingen öppnade dörren, alldeles övergivet var det.

 

Tittade länge men alldeles öde.

Mitt uppdrag nu är att se till att allt är okej med huset under hösten, vintern och våren. Mina nya kompisar

har åkt hem till det där som heter England. De kommer tillbaka när det blir sommar igen. Sigge hade det

här uppdraget i många år och nu har jag ärvt det.

 

Kollade av ordentligt så att inga hade varit på tomten. Fanns inga spår, inte ens Vilda grisarna hade 

varit där och bökat.

 

Undrar om det är så här jag ska kolla torpet? Ligga på vakt. Behövs inte alls enligt matte vi ska bara 

åka dit i bland o kolla så allt är ok.

 

Gick till skogen istället. Sorgligt svamptomt var det.

 

När de Röda flugsvamparna är mer rosa än röda då är det torrt.

 

Gick till sjön och där såg det inte alls ut som sist jag var vid den.

 

Skumt, kallas visst för flotte. Matte visste att den skulle finnas och det var lika bra att kolla så den låg kvar.

De åker tydligen med den på Bäversjön ibland.

 

Sen gick jag en annan väg i skogen, en som jag inte har gått.

 

Tydligen är det sommar eftersom Prästkragarna blomma för fullt.

 

Rullade mej i den knastertorra mossan länge och mycket. Matte påstod att det fanns risk för gnistbildning.

 

Sånt här gillar jag, höga berg ger mej så bra utsikt och jag kunde sana av det nya området ordentligt.

 

Ute i sjön så syns det stenar som normalt inte alls ska synas. Ökenklimatets fel.

 

Provade att bada på ett ställe, men vattnet är lite kallare nu. Jag är inte som Sigge som tydligen simmade

bland isflak om han fick.

 

Tänkte käka upp pinnen jag drog upp från vattnet. Pinnar med smak av sjövatten är extragoda.

 

Jo matte här finns det nåt som du säkert vill ha. Jag slickar mej om nosen eftersom jag vet att det väntar

godisbelöning.

 

Titta här bakom tallen vad jag hittade. Gissa vem som fick massor med beröm och massor med godis.

Jag hade alldeles på egen tass lyckats hitta en liten Blomkålssvamp. Har ju förstått att såna här gör matte

glad och jag får en massa beröm.

 

Inte var den stor men det är den första som jag hittat alldeles själv. Matte fortsatte att berömma mej,

fick höra att jag är så duktig. Det har varit väldigt svårt att träna i år när det nästan inte finns nån svamp.

Men jag vet minsann hur jag ska göra.

 

Dagens skörd, ett normal år vore den urusel men så torrt som det är nu är den bra.

Gick till bilen och åkte hem efter flera timmar i skogen.

I morgon ska matte visst göra tråk i Eskilstuna.


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards