wilmablogghund

Alla inlägg den 17 september 2016

Av Wilma Border collie - 17 september 2016 17:57

I dag skulle jag följa med matte på kurs för en blivande svamphund igen. Riktigt usla förutsättningar

med dessa ökentorra skogar.

 

Här är dagens elev på plats i skogen där vi skulle vara,

 

Hon tyckte att jag var läskig, försökte visa att jag är inte ett dugg farlig. Gick inget vidare.

 

Ägnade mej åt att kolla vad som hänt i skopgen sen sist istället. Hittade en och annan intressant doft.

 

Nu ska allvaret börja. Jag och matte hade ju hittat lite kantareller tidigare i veckan som var med som

träningssvampar. Tur det för i skogen lyser de med sin frånvaro.

 

Jag tänkte faktiskt vara med och kolla så det gick bra. Om jag tittar bort och inte låtsas om eleven så

kommer hon nog inte att märka mej. Sånt som kallas bra hundspråk enligt människor.

 

Medan eleven övade så ägnade jag mej åt dagens yogapass. Bakbenen uppåt sträck, huvudet i omöjlig

vinkel och gapa stort. Skönt och avslappnande.

 

Kollade av träningen lite på håll för att inte störa.

 

Gjorde nya försök att visa att jag inte är farlig. Gick faktiskt ganska bra efter ett tag.

 

Inte lätt när det inte finns växande svampar. Fast eleven fatade ganska bra i alla fall.

 

Dagens absoluta höjdpunkt, dags för skogsfika. Jag käkade min macka och så fick jag en älgburgare också.

 

Mycket gott, käkade upp den omgående.

 

Somande en stund i mossan medan människorna pratade en massa tråkprat. De enades om att det var ingen

idé att fortsätta med kursen under helgen. Det blir inte bra med utplanterade svampar. Nu ska eleven

återkomma nästa år i stället.

 

Jo jag råkar veta att det doftar förfröiskt från godiset du har i din korg. Fick smaka av det nåt hemgjort med

lever som var väldigt gott.

Sen var det dags at gå till bilarna och skiljas åt, ses igen nästa år när svamparna har vaknat.

 

Hemma eller egentligen inte alls för jag hamnade på troget där det var nån Bonde som hade marknad.

 

Perfekt jag träffade Maggan som jag hälsade på hos för ett par dagar sen. Hon hade minsann fixat fram

alldeles jättegott godis till mej.

 

Var en svamputställning också och hon som hade den hade fått slita för att hitta svampar. Inte lätt i 

ökentorkan.

Sen åkte jag hem och sov.

I morgon ska jag nog pyssla med ett uppdrag.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards