wilmablogghund

Alla inlägg den 7 september 2016

Av Wilma Border collie - 7 september 2016 18:02

Bara att inse att de där nya skogarna tar aldrig slut. I dag blev det ännu en.

 

Jaha ska bli spännande med nya platser igen. Finns alltid massor att undersöka. Mattes plan var att kolla

om det möjligen växer kantareller där. Kommer en sån där svamphundselev i helgen.

 

Här borde det enligt matte växa en massa olika svampar. Var alldeles dött och då har det ändå regnat

mer över den här skogen.

 

Gick in i skogen på ett ställe. Matte som kan alla skogarna sa att här brukar det alltid vara fuktigt så

med tur skulle vi kunna hitta en del.

 

Här ska det vara vatten, alldeles uttorkat.

 

Titta! Jag har hittat en bäck!!!!

 

Provade vattnet i den. Både gott att dricka och jag kunde blöta tassarna. Vattnet var bara nån decimeter 

djupt.

 

Vackert är det men................om allt hade varit normalt så skulle vattnet ha varit i höjd med träden

till vänster. Där jag bara kunde doppa tassarna där skulle det ha gått att simma enligt matte.

 

Matte lyckades tydligen gå rakt genom spindlarnas tillhåll för helt plötsligt var korgen full med såna.


Långbenta fina spindlar, men matte vräkte allihopa, påstod att de har det mycket bättre i skogen än i korgen.

 

Vi skulle kolla ett ställe med Rödgul trumpetsvamp också. Tydligen hade Sigge hittat det för några år sedan.

Normalt brukar det visst gå att fylla en korg på en liten fläck.

Detta var vad som fanns, några få som hade dött torkdöden.

 

Flugsvamparna har också dött torkdöden. Skitväder!!!!!

 

Hittade bäcken på ytterligare ett ställe. Provade den där också men det var usel vattentillgång.

 

Rullade mej mycket och länge i Rådjursbajs. Är så mysigt att göra det. Matte är så glad för att jag väljer

deras hårda kulor och inte nåt äckligt klet.

 

Kom ut på vägen igen och hittade en sån där extremt sällsynt vattenpöl. Drack lite, den kommer i alla fall

att vara försvunnen inom en snar framtid.

 

Under kan ske! Matte lyckades hitta två såna här Karl Johan som var fina. Fast myran fick stanna

i skogen.

 

In på andra ställen för matte jagade fortfarande kantareller. Jag kollade en massa viktiga hundsaker, är

ingen större idé att träna svampsök när det nästan inte finns nån svamp. Dessutom så kan jag ju ett par

sorter redan.

 

Några kantareller fanns det men så torra att de behöver rynkcreme.

Åkte hem efter flera timmar i skogen, käkade lite och somnade gott. Det gjorde för övrigt matte också på

soffan.

Var ute på eftermiddagsrunda och träffade en massa människor jag känner. Bjöd mej på godis i ett par

av affärerna också.


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards