wilmablogghund

Alla inlägg den 27 augusti 2016

Av Wilma Border collie - 27 augusti 2016 18:06

Bättre väder idag inte alls sån där ovädershetta så jag skulle få åka till skogen. Matte ägnar sej ju åt att

leta skogar med svamp till den där svampträffen nästa helg.

 

Började med sån där bakluckeloppis på Heden. Dagens enda inköp men mycket viktigt. Väldigt god korv.

Gav mej energi eftersom jag skulle vidare till de stora skogarna.

 

Här har jag faktiskt varit förut. Det var precis när jag flyttat hit som jag gick en sväng i den här skogen.

Som vanligt massor att kolla.

 

Först är den lite tråkig med gamla hyggen men det är bara en liten bit sen blir det bra skog.

 

Så där inne i skogen som är mycket mer spännande än vägen. Matte hade redan hunnit se ett antal svampar

såna som människorna som kommer vill hitta.

 

Djup ner i mossan så finns det kantareller. Jag nosade och fick en massa beröm och godis.

 

Träffade en märklig figur som kramade ett gammalt dött träd.

 

Här har jag inte varit så det gällde att ha koll på skogen. Ser mycket mer och känner dofterna bättre när

jag står så här. Spännande ställe.

 

Vackra är de Röda flugsvamparna men inga som jag behöver lära mej.

Kollade på en massa nadra spännande saker istället medan matte letade svampar. Skogen var tydligen

bra för det växte allt möjligt.

 

Kom till sjön som har så klart vatten. Jag hade hållit igång ordentligt och var törstig, väldigt gott vatten i den.

 

Hm, jag undrar vad detta är? Luktar svamp och borde ge beröm och godis.

Ni skulle ha hört hur matte började tjoa och berömma mej massor så fick jag en massa godis också.

Jag hade alldeles på egen tass gjort alldeles rätt.

 

Var tvungen att posera med mitt fynd också. En jättestor Rödbrun stensopp och såna är tydligen

väldigt bra att hitta. Just denna var för stor och full med hyresgäster men jag markerade ju så jag var

värd allt beröm. Svamphundsjobb verkar som ett mycket bra jobb.

 

Hittade en liten öde ö när jag badade på ett annat ställe. Spanade av sjön och funderade på om jag skulle

leka att jag bodde på ön. Men den var i minsta laget, knappt att jag fick plats med tassarna på den.

 

Badade en massa ihop med en pinne istället. Skönt för det började bli varmt och jag hade hållit igång

mycket med en massa viktigt.

 

Sjön är väldigt vacker också säjer matte. Jag bryr mej mest om vattnet.

Kollade mer skog och det fanns en del mer svampar.

 


Nya ställen igen. Skulle kollas en del efter den här vägen också. Här har jag inte varit och om man går en bit 

kommer man till ännu en sjö.

Jag hade gärna gått och kollat den men det skulle vi inte hinna idag enligt matte. Vi hade redan varit ute i

flera timmar och det började bli väl varmt trots blåsten.

 

Där inne brakade det och knakade av nåt stort. Såg aldrig vem det var men matte tror att det var Hälge.

Har aldrig träffat nån Hälge, undrar om han är socialare än Ekorre?

Efter att matte kollat och kollat så bestämde hon att det här är en av de skogar som vi ska använde

nästa helg. Det där med svampträff blir nog spännande. Har förstått att det kommer massor med människor

och ett helt gäng hundar också. Innebär att jag kommer att få massor med nya vänner.

Gick tillbaka till bilen efter drygt tre timmar i skogen, kändes som en mycket bra runda där jag hunnit med 

mycket.

Åkte hem och somnade gott.

I morgon ska ännu en skog kollas, allt för att hitta ställen där det i alla fall växer en del svamp till alla som

ska komma.


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards