wilmablogghund

Alla inlägg den 10 augusti 2016

Av Wilma Border collie - 10 augusti 2016 17:50

Ännu mer nya upplevelser idag.

Fick åka till en annan skog för matte skulle titta om det fötts några svampar av

nån sort som hon tycker väldigt mycket om.

 

Framme och ute ur bilen. Spännade detta med ett nytt ställe igen.

 

Började väldigt bra med nån svamp som heter Smörsopp. Fanns bara dess men matte blir glad för all

svamp som visar sej.

 

En Karl Johan hittade hon också, Jag nosade på den av nyfikenhet och fick massor med beröm och godis.

Matte blev ännu gladare när hon insåg att den var alldeles felfri och kunde följa med hem.

 

Spännade med alla dessa nya skogar. Massor att undersöka överallt.

 

Såna här Rödgula trumpetsvampar skulle vi titta efter. Matte trodde att kanske att det skulle finnas små

valpar. Fanns massor med vuxna.

 

Om jag visar intresse för dom här då blir matte hätteglad och jag får beröm och godis.

Insåg att det var en lönande sysselsättning.

 

Detta var däremot mindre trevligt. Rena turen att jag inte satte tassarna här eller matte en fot. Nån som

heter Grävling hade tydligen varit extremt sugen på jordgetingar och kvaddat deras bo.

 

Såna här behöver jag inte bry mej om. De heter Giftkremla och är ingen svamp som jag behöver lära mej.

Fast de är vackra där de står.

 

Varför ligger du där sa matte. Jag ansåg att det var perfekt att ligga här jag.

 

Jag låg faktiskt och vaktade alla de här.

Gissa om jag fick beröm, mängder med sånt och massor med godis. Tänk att en människa kan bli så glad

bara för att jag vaktar en massa svampar.

 

Matte som trodde att det bara skulle finnas smått. Fanns massor i den här storleken.

 

Fast det är fruktansvärt torrt. Här ska det vara en trevlig bäck full med vatten.

 

Spanade av skogen ordentligt. Kommer visst att vara här en del under hösten. Trevligt för jag gillar att vara i

skogen. Finns så mycket skoj där.

 

Så har de Bleka taggsvamparna börjat visa sej också. Tydligen nåt som jag ska lära mej.

Men jag behöver inte alls lära mej massor i år. Tog visst Sigge tio år att lära sej 60 arter så jag har tid

på mej.

 

Jaha och?

Vadå sitta bredvid svampkorgen? Detta ska visst kallas skrytbild. Sigge ville alltid bli fotograferad med det

han hade letat upp. Nu hade ju jag varit extremt duktig och vaktat en massa svampar så jag skulle vara

med på bild.

 

På väg hem så stannade matte vid en annan skog. Skulle kollas inför helgens kurs med blivande

svamphundar. Blir inte den skogen för det fanns inga kantareller.

Jag satt och övade på att se söt ut.

Matte däremot kröp runt och var alldeles överlycklig.

 

Nu kommer det nån svamp som heter Svart trumpetsvamp också. Några få så här stora.

 

Men miljoner med såna här som tydligen kallas valpar. Inser att jag har väldigt mycket att lära mej.

Åkte hem och somnade gott.

Skulle gå på eftermiddagsrunda eller det tänkte jag inte alls. Började regna och regn är fruktansvärt

skadligt att vistas ute i. Ok bra för svampen så jag kan lära mej jobbet men jag ska vara inne då.

I morgon är en ny spännande dag. Undrar vad jag ska göra då?

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards